Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ToyRoverlander

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Berichtdoor ToyRoverlander » 08 Apr 2017, 13:23

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:Ik neem aan dat je bedoelt "om de inlaatluchttemperatuur naar beneden te brengen." ?

Een lagere inlaattemperatuur geeft wat extra koeling en zo ook een iets lagere uitlaattemperatuur (dat is, neem ik aan, de strekking).

Groeten MarcS

PS Als het een latere 2,5 diesel turbo is dan heeft ie als ik me niet vergis enkele verbeteringen.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rove ... ode_19J.29

Nou, normaliter zit die interkoeler er niet op om een lagere uitlaatgastemperatuur te bewerkstelligen, maar echt om de inlaat lucht te koelen. Door de turbo verdicht de inlaatlucht, door het comprimeren (door de turbo) wordt deze warmer. Dat is ongewenst want dan zit er per volume minder zuurstof in. Dus de lucht in het inlaattraject koelen. Of de uitlaatgassen er ook koeler van worden waag ik te betwijfelen. Het is in ieder geval niet de primaire bedoeling van een intercooler.

Waarom denk je dat je met een intercooler meer vermogen kunt krijgen, doordat de inlaatlucht gekoeld word kan er meer diesel verstookt worden zonder dat de uitlaatgastemp gevaarlijk hoog word.
Blijf je van de pomp af dan geeft ie dus niet meer vermogen maar wel een behoorlijk lagere uitlaatgastemp.
Een lagere EGT betekend dus een lagere verbrandingstemperatuur en minder hitte in de cylinderkop. Dus ook minder stress op het koelsysteem. Allemaal gunstig voor een blok waar eigenlijk geen turbo op zou moeten.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2017, 14:12

ToyRoverlander schreef:
VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:
Een lagere inlaattemperatuur geeft wat extra koeling en zo ook een iets lagere uitlaattemperatuur (dat is, neem ik aan, de strekking).

PS Als het een latere 2,5 diesel turbo is dan heeft ie als ik me niet vergis enkele verbeteringen.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rove ... ode_19J.29

Nou, normaliter zit die interkoeler er niet op om een lagere uitlaatgastemperatuur te bewerkstelligen, maar echt om de inlaat lucht te koelen. Door de turbo verdicht de inlaatlucht, door het comprimeren (door de turbo) wordt deze warmer. Dat is ongewenst want dan zit er per volume minder zuurstof in. Dus de lucht in het inlaattraject koelen. Of de uitlaatgassen er ook koeler van worden waag ik te betwijfelen. Het is in ieder geval niet de primaire bedoeling van een intercooler.

Waarom denk je dat je met een intercooler meer vermogen kunt krijgen, doordat de inlaatlucht gekoeld word kan er meer diesel verstookt worden zonder dat de uitlaatgastemp gevaarlijk hoog word.
Blijf je van de pomp af dan geeft ie dus niet meer vermogen maar wel een behoorlijk lagere uitlaatgastemp.
Een lagere EGT betekend dus een lagere verbrandingstemperatuur en minder hitte in de cylinderkop. Dus ook minder stress op het koelsysteem. Allemaal gunstig voor een blok waar eigenlijk geen turbo op zou moeten.

Precies. De turbo verhoogt de inlaat-temperatuur, de intercooler verlaagt die weer. (En beide maken het mogelijk meer diesel te verstoken.)
Heb je een blok dat gemakkelijk aan iets teveel hitte-stress wordt blootgesteld dan is zelfs maar een beetje inlaat-temperatuur-verlaging wellicht net genoeg voor een heel veel langer motor-leven.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 11 Apr 2017, 15:17

Auto starten, motorkap open, olievuldop losdraaien. Die moet dan een beetje liggen bobbelen op het open gat. Als hij in een keer uit je handen schiet tegen de openstaande motorkap, dan heb je carterdruk. Rook uit dat gat is ook een foute indicatie.

Spul loopt niet gelijk in elkaar, maar zal wat olie verbruiken en pk's kwijt zijn. Wel opletten om op tijd olie te verversen; dat vervuilt nogal snel bij hoge carterdruk.

Johnny
Beheerder

Berichtdoor Johnny » 25 Apr 2017, 22:09

De vacuümpomp creëert vacuüm en de lucht die hij kwijt moet blaast hij af in t blok.. Daardoor heb je altijd karterdruk.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Terug naar “Techniek”