Trillen defender 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
reijnard
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 Sep 2017, 22:13

Trillen defender 110

Berichtdoor reijnard » 22 Okt 2017, 09:49

Beste mede forummers,

Ik ben al een tijdje bezig om een trilling uit mijn defender 110 te krijgen, maar heb het nog niet gevonden. Daarom hier maar even vragen want misschien heeft iemand het al een keer gehad.
Bij een snelheid van 100km/h gaat het stuur hevig trillen. En met hevig bedoel ik dan niet zoals je met ongebalanceerde wielen hebt.
Echter om dit uit te sluiten heb ik uiteraard de wielen gebalanceerd.
Het is alleen bij 100km/h dus bij 90 of 110 is het gelijk weer weg.
Echter in een bocht 100 rijden word het trillen zo erg dat ik moet afremmen tot het weg is. Dus in een bocht bij meer belasting op de wielen word het erger.
Daarom heb ik alle stuurkogels en dergelijke ook al gecontroleerd.
Iemand nog enig idee?

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Trillen defender 110

Berichtdoor Roger B. » 22 Okt 2017, 10:01

wat is "en dergelijke"?

Fuseelagers/voorspanning?
Langsarmbussen?
Panhardbussen?
Wiellagers?
Homokineten?
gone

reijnard
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 Sep 2017, 22:13

Re: Trillen defender 110

Berichtdoor reijnard » 22 Okt 2017, 10:27

Jep dat heb ik allemaal gecontroleerd.
Zit te twijfelen om stuurdemper ook maar preventief te vervangen.
Trillen is zo hevig, eerste keer dat ik dacht het voorwiel gewoon zo los zat, dat het nog maar met 1 moer vast zat.
Ik ben zelf al jaren lang technisch specialist in de auto wereld, vandaar dat ik alles zowel al gecontroleerd heb en weet ook hoe ik het moet controleren. Ben zelf wat minder actief met werk aan 4x4 dus wie weet wat ik over het hoofd zie natuurlijk. Daarom fijn dat je zowieso die dingen doorgeeft!!
Kan nog zat dingen verzinnen wat kan trillen maar niet wat invloed heeft op het stuur, en zodra je een bocht instuurt het erger word.

trix G4
Berichten: 272
Lid geworden op: 19 Sep 2006, 21:53

Re: Trillen defender 110

Berichtdoor trix G4 » 22 Okt 2017, 10:46

Hoe oud zijn de banden ?
Ik heb eens 8 jaar oude vervangen voor nieuwe....en alle trillingen waren weg
Trillingen die jij omschrijft en ik had ook al echt alles laten checken

Dus het kan de veroudering van het rubber van je banden zijn

Landmarcs
Berichten: 6845
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Trillen defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2017, 12:04

reijnard schreef:Jep dat heb ik allemaal gecontroleerd.
Zit te twijfelen om stuurdemper ook maar preventief te vervangen.


Dag Reijnard,

Allereerst: hoe oud is de auto, en welke banden en velgen heb je?
En ... wat is er veranderd in de tijd voordat de trillingsklachten gingen optreden ?

Vervolgens:
Heb je de fusée-voorspanning echt vlgs het boekje gecontroleerd (en eventueel als alles goed was iets strakker als voorgeschreven afgesteld)?
En meer "algemeen": heb je stuurkogels, Panhard-bussen, as-ophangingsrubbers, en dus echt alles waar door de jaren iets speling op kan ontstaan gechecked en gedubbel-checked? Het kan heel goed de som zijn van verschillende, op zich binnen de toleranties vallende, spelingen zijn.

Ik herken iets van de door je verschijnselen, dwz. ik heb soms ook een "onbalans", en dus ook rond de 100 km/u -- het is evenwel gemiddeld niet al te storend.
Na wat langer zoeken denk ik dat het uit de banden komt. De onbalans is slechts soms aanwezig, vooral als de auto iets langer stil gestaan heeft.
Rijd ik iets langer en zijn de banden dus warm- en "rond"-gereden dan zijn de klachten meestentijds afwezig. Bij mij zie ik de klachten ook wisselen met het rijden door een flauwe bocht, het is dus "iets" daarbij er (ook) een interactie is tussen links en rechts, in een flauwe bocht draaien het linker en rechter wiel net ieys verschillend zodat versterking en uitdoving kunnen optreden. NB Eenmaal in trilling dan wil dat uitdoven niet vlot.

O ja, de stuurdemper kan natuurlijk helpen, maar de stuurdemper is slechts een "end-of-pipeline" aanpak van het probleem (en de stuurdemper zal het ook nooit helemaal oplossen). In principe moet de auto ook zonder stuurdemper goed rijden, de demper is vooral bedoeld om wanneer je eenzijdig iets "tegenkomt" de stuurreacties beperkt te houden, de stuurdemper "verzet" zich tegen een te snelle verdraaiing.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 487
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Trillen defender 110

Berichtdoor Peu » 22 Okt 2017, 16:08

.... heb je dit allang of is dat er de afgelopen tijd ingekomen? Gebruik je spacers? Zelf heb ik mijn banden eens af laten draaien op een speciale machine. Dat help enorm! Dan zijn die in ieder geval kogelrond! Verder ook de verende stuurkogel controleren!!! Is er maar 1 van! Het is wel een kritische snelheid.
Failing to prepare is preparing to fail!

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1911
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Trillen defender 110

Berichtdoor Erik Peters » 22 Okt 2017, 20:55

Landmarcs schreef:Allereerst: hoe oud is de auto

Precies, want dat maakt verschil m.b.t. de fuseevoorspanning. En ik vermoed dat daar het probleem zit.
Trilling eventueel opgewekt door "onronde" banden zoals MarcS beschrijft en vervolgens mogelijk gemaakt door de "speling" van de stuurkogel in de pitmanarm. Die stuurkogel is veerbelast en kan dus iets op en neer, tevens kantelt hij van voor naar achter tijdens het verdraaien van het stuur. Laat maar eens iemand ruig links-rechts sturen, dan zie je wat ik bedoel.
(Heel) vroeger zat er nog een nylon? ring net onder het conische gedeelte van de betreffende stuurkogel die het kantelen beperkte. Ik kan mij nog een (inmiddels ex) Land Rover dealer herinneren die mij daarop attent maakte en zei dat ik die ring altijd over moest zetten omdat die niet meer geleverd werd. En dat al zeker 20 jaar niet meer.

Enige tijd geleden had ik met mijn Td5 de "Wobble of death" rijdend met een snelheid van 80 km/u. Vol remmen en direct een uitvoegstrook naar een parkeerplaats op (kwam toevallig zo uit). Beneden de 60 km/u was het over. Verder gereden en net onder de 80 rijdend of 90+ geen problemen. Zelfs geen spoortje van onbalans te voelen (nou had ik de voorwielen al eerder gebalanceerd, op 2 gram en 3 gram nauwkeurig). Op de terugweg gebeurde het (weer 80 rijdend) nog een keer. Eng gewoon.
Daar had ik met mijn 300 Tdi in 18 jaar tijd nog nooit last van gehad (onbalans bedoel ik dan, laat staan de Wobble of death) zelfs niet met dikke modderkluiten in de velgen en ook niet met de 110 uit 1984 die ik daarvoor heb gehad.
Nergens speling, de Td5 stuurde wel lichter dan mijn 300 Tdi. Ik vermoedde dat de fuseevoorspanning misschien niet helemaal correct (meer) was, dus..... op de gok aan beide kanten 0,15 mm aan vulringen er tussen weg gehaald (d.w.z. ik had nog oude liggen en heb opgemeten hoeveel er tussen zat en vervolgens een oude gepakt die 0,15 mm dunner was en die er weer tussen gedaan.
Dat heeft geholpen, nu kon ik weer gewoon 80 rijden, een enkele keer als een voorwiel door een kuiltje stuiterde vernam ik nog onbalans, maar dit doofde ook weer uit.
Tot 3 dagen geleden, ik was amper 2 km van huis toen de voorwielen weer begonnen te klapperen (weer bij een snelheid van 80 km/u), gas los en bij 70 km/u was het over, weer toevallig bij een parkeerplaatsje, dus even gestopt (er reed nogal wat verkeer achter mij). En toen maar weer doorgereden. En nog geen last weer gehad (ook niet bij 80 km/u).
Vandaag de stuurdemper even los gehaald (bout eruit) en helemaal ingedrukt en weer helemaal uitgetrokken. Prima, alle olie nog aanwezig en het hele traject ging 'zwaar'. (ik had nog een oude liggen, maar daar zat duidelijk wat lucht in, dus die kan ik weggooien).

Misschien toch eens een keer de fusee's volgens het boekje loshalen en afstellen.

Groet,

Erik.

NB. Bij mij gebeurde 'het' alleen (rechtuit rijdend) op een kaarsrecht stuk weg. In bochten geen last (een bocht had m.i. zelfs een gunstig effect).
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 23 Okt 2017, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

The_Dutchman
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 Jun 2011, 00:21

Re: Trillen defender 110

Berichtdoor The_Dutchman » 23 Okt 2017, 10:02

Heb exact hetzelfde gedrag gehad: hevig trillen van het stuur bij circa 80 als ik een flauwe bocht naar rechts maakte. Oplossing was om beide stuurkogels van de stuurstang tussen drop-down arm en rechter wiel te vervangen. Een uurtje en een paar vloeken later stuurde mijn karretje weer als een scheermes. Kleine investering en een groot rendement!

Het vloeken trad op bij het terugplaatsen van de stuurkogel in de drop-arm want om de veer ingedrukt te houden EN de circlip terug te plaatsen was niet eenvoudig. Uiteindelijk opgelost door een potkrik en een kleine dop te gebruiken om de wagen als het ware onder de droparm op te krikken zodat de veer werd ingedrukt en de circlip kon worden geplaatst.

Landmarcs
Berichten: 6845
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Trillen defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2017, 11:30

The_Dutchman schreef:Heb exact hetzelfde gedrag gehad: hevig trillen van het stuur bij circa 80 als ik een flauwe bocht naar rechts maakte. Oplossing was om beide stuurkogels van de stuurstang tussen drop-down arm en rechter wiel te vervangen. ..... .


Interessant, bij alléén bochten naar rechts zou ik verwachten dat het eerder de kogels van de spoorstang zijn waarop wat speling zit.
Bij een bocht naar rechts komt het vooral aan op het linker wiel zou ik denken, het linker wiel zit bij een LHD aan het eind van de keten. Misschien was het een stapeling van verder niet waarneembare spelingen - als er maar genoeg kleine spelinkjes uit die stapeling gehaald worden dan werkt het allemaal weer als nieuw (zo verfijnd is de besturing ook weer niet :? ).

In ieder geval mooi dat een "onvindbaar" probleem zo eenvoudig oplosbaar kan zijn.

Groeten MarcS

reijnard
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 Sep 2017, 22:13

Re: Trillen defender 110

Berichtdoor reijnard » 23 Okt 2017, 15:20

bedankt voor alle reacties,

het gaat hier om een defender 110 td5 uit 2002.
de defender is qua banden wielen en hoogte nog origineel.
geen spaces en momenteel geen verhogingsset. de banden zijn uitgesloten. ze zijn vrij jong maar wel al bijna versleten. rij heel wat kilometers namelijk. heb zelf een balanceer apparaat thuis staan. waar ik ook statisch mee kan balanceren. er is dan ook geen zijwaartse of hoogte slag aanwezig.
het is een rot snelheid aangezien ik dat ook het meeste rij.
de auto heb ik nog niet extreem lang. de trilling begon als een niet hinderlijke trilling maar ondertussen zo erg dat het in een bocht levensgevaarlijk is geworden.
ik heb een tweekoloms brug thuis staan dus kon de stuurkogels alleen met loshangende wielen testen. op 1 iets axiale speling met een tang gemeten maar was heel minimaal. deze ondertussen besteld en ga ik vervangen. ik ga proberen op de grond belast de stuurkogels nog een keer te checken inderdaad dat iemand even heen en weer stuurt en ik eronder lig om te kijken.
ik hou jullie op de hoogte!! bedankt voor alle reacties


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten