Roger schreef:ik volg momenteel een andere aanpak.
het is beter om vergeving dan om toestemming te vragen.
ik maak maar geen slapende honden meer wakker, zeker sinds ik weet dat het erg lastig verbieden is.
maar blijft uitkijken geblazen.
en je netjes gedragen, maar dat staat voorop.
daarom ook geen aso rijders die overal vol gas doorheen blazen en schijt hebben aan voetgangers, koeien, versperringen en verkeersborden en die respectloos met natuur omgaan.
LR rijders volgen veelal de groene code en tread lightly regels..
mijn soort mensen dus.
Nog even een Frans-Spaanse ervaring:
In de Spaanse (Catalaanse) Pyreneeën bleek een redelijk groot aantal "bergwegen" niet verboden -- het waren volgens de kaart ook "wegen", in de praktijk had je minimaal een Renault 4, Citroen Visa of iets anders met riante bodemvrijheid nodig, vaak was een 4x4 meer aangewezen.
Ik reed daar dus ook eens naar boven en toen ik bij een fraai uitzicht gestopt was kwam er ook een konvooi Franse "Landi's" aan. Ik maakte natuurlijk een praatje: ze kwamen van redelijk nabij, de Franse kant van de Pyreneeën, ze waren eigenlijk met 5 auto's, maar ze reden in tweeën verdeeld, dus 3 en 2 auto's teneinde minder opschudding te geven.
Dat is dus ook een "oplossing" met niet meer dan drie tegelijk op pad gaan. Verder heb ik de ervaring dat met name een Defender een hoge "aaibaarheid" heeft, en ook verder veel krediet krijgt. Misschien is het ook de meewarige gedachte dat je in zo'n auto niet voor je plezier rijdt, dus moet het wel voor je werk zijn (dat past ook bij de soms verbaasde reactie op zwaaien, dat is dan iemand die echt voor z'n werk in een Defender rijdt). Ik werd ook al meermaals aangezien voor de boswachter die het moest weten ... de arme wandelaars waren de weg kwijt en dan ben je gauw een boswachter die het weet.
Overigens daar in de Pyreneeën was het erg mooi, na het uitzicht met de Franse "Landi's" daalde ik via een zijweg af om te kijken of er nog meer te zien was van de 70 gieren die daar rond een dode koe cirkelden ... daar was beslist meer van te zien dus. Ik stond daar even te kijken (want je weet nooit of je de gieren zou opjagen) en toen kwam er een brandweer-rode LandRover - een echte ex-Brandweer-Defender - dezelfde weg afgehobbeld, de chauffeur keek wat benauwd, hij had de verkeerde afslag genomen, mijn afslag naar de gieren dus en hij was blij tenminste iemand te zien want kennelijk had hij had kennelijk vooral polder-ervaring (hij had gele kentekenplaten). De gieren bleken overigens uiterst tolerant, zelfs toen de verdwaalde brandweer-rode Defender vlak onder hun feest-dis keerde was het enige wat onrust gaf: de onderlinge pikorde.
Groeten MarcS