Nieuw en vraag over "synthetische diesel"

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
De Specht

Nieuw en vraag over "synthetische diesel"

Berichtdoor De Specht » 24 Apr 2018, 20:50

Hoi,

Ook nieuw hier. Ik sta op de wachtlijst bij Paul"oneten" en heb nu tijdelijk een oude oneten uit '83 op benzine, oud legermodel, 3 deurs, heel veel zitplekken.
Ik probeer me wat te oriënteren op wat voor (diesel)motor ik zou willen in onze toekomstige defender 110 en welke brandstof nog " enigzins te verantwoorden is". Heeft iemand hier op het forum ervaring met synthetische diesel (zoals BTL (biomass to liquide) of HVO (Hydrotreated vegetatie oil) of andere biodiesels ?

MvG Ralph

Landmarcs

Re: Nieuw en vraag over "synthetische diesel"

Berichtdoor Landmarcs » 24 Apr 2018, 22:54

Dag Ralph,

Er is verschil tussen bio-diesel en de synthetische diesel op basis van (vooral) methaan.

Biodiesel heeft nogal wat bedenkelijke kanten - en dan heb ik het niet over de twijfels van deze brandstof in de motor, maar over het milieu-rendement aan de productie-kant; de plantaardige oliën die de basis van de "biodiesel" vormen zijn op z'n best restproducten maar niet zelden is het in principe hoogwaardige olie en deels is het zelfs geproduceerd op plekken waar voorheen regenwoud stond. De CO2 reductie is laag en waar het gaat om nieuwe ontginningen in het tropisch regenwoud dan is de CO2 reductie veelal negatief -- het slopen van regenwoud en het droogleggen van moerassen produceert meer CO2 als er in vele tientallen jaren wordt teruggewonnen bij de olie-productie.

Dan is er de synthetische diesel op basis van vooral methaan: Deze diesel zorgt niet voor CO2 reductie, dwz, het methaan-aandeel zou natuurlijk uit vergisting van organische rest-producten kunnen komen ... en dan is er een zekere CO2 redusctie. Als ik het goed begreep gaat er ook nogal wat energie zitten in de synthese ... dus een erg hoog rendement heb je niet.
Voor de motor is deze schone synthetische diesel wel erg mooi schoon.

Vooralsnog kan je beter je geld en de moeite steken in het reduceren van CO2 op die punten waar dat veel makkelijker gaat, daar waar het rendement veel hoger is.
Overigens is je auto nog met best qua milieu-prestatie als ie stil staat. Ik maakte al eens een grap over het verbruik van mijn Defender ... dat verbruik was een stuk lager als dat van een collega die met een uiterst zuinige en verantwoorde auto reed: die collega reed nl meer dan 40.000 km per jaar en ik nog niet de helft. Bovendien, omdat de collega die 40.000 km door de weeks al achter het stuur zit gaat hij ook nog eens per vliegtuig naar ver weg. Ik neem die "milieu-onvriendelijke" Defender en ben ook dan milieuvriendelijker (en fiets ook nog eens mijn eigen "Tour de France", en daar zit dan nog 1 a 2 liter loodvrij in, nl in de MSR-brander).

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 25 Apr 2018, 07:23

Ik (en meer mensen) heb slechte ervaringen met biodiesel; algengroei in de tanks. Met als gevolg verstopte filters, een kapotte branstofpomp, injectoren en cilinderkoppen.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Apr 2018, 09:20

Houston schreef:Ik (en meer mensen) heb slechte ervaringen met biodiesel; algengroei in de tanks. Met als gevolg verstopte filters, een kapotte branstofpomp, injectoren en cilinderkoppen.

Tja, het wordt in de wandelgangen algengroei genoemd maar het betreft bijna zeker een schimmel ... voor het ongemak maakt het verder geen verschil.

De biologische "activiteit" in de biodiesel is te voorkomen (of althans zeer sterk terug te dringen) door condensvorming te voorkomen en/of te zorgen voor een regelmatig aftappen van condens-drap.

Blijft staan dat de milieuwinst van biodiesel verwaarloosbaar is en vaak zelfs negatief.
De enige winst (en ook de enige reden achter de biodiesel) ligt bij het agro-industrieel complex ... de boeren verdienen er iets mee, en verder gewoon weer de petrochemische industrie want die hebben heel snel de biodiesel omarmt (en doodgeknuffeld).
De perverse prikkel "bio" maakt dat er nu regenwoud verdwijnt om oliepalmen te planten die bio-olie produceren, die bio-olie gaat per schip (op stookolie) naar alhier en alhier wordt er "biodiesel" van gemaakt, alleen al de ontginning (men leze kaalkap en op branden van alle bovengrondse biomassa) van het regenwoud zorgt voor een niet terug te winnen uitstoot aan CO2 en fijn stof, daarna volgt nog de oxidatie van de organische stof in de bodem en over afzienbare tijd heb je een uitgeputte en erosiegevoelige armoede-situatie.

Overigens, met bio-ethanol en ook met bio-gas is het plaatje anders, althans indien er rest-biomassa gebruikt wordt.
Bio-diesel op basis van afgewerkt frituurvet is ook milieu-vriendelijk, maar we eten ruim te weinig frieten om deze route ooit interessant te maken, dat is dus een groot verschil met bio-ethanol en bio-gas. En ... zouden we wel genoeg frieten eten dan waren er weer andere problemen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Apr 2018, 13:18

De Specht schreef:Ik probeer me wat te oriënteren op wat voor (diesel)motor ik zou willen in onze toekomstige defender 110 en welke brandstof nog " enigzins te verantwoorden is". Heeft iemand hier op het forum ervaring met synthetische diesel (zoals BTL (biomass to liquide) of HVO (Hydrotreated vegetatie oil) of andere biodiesels ?
Je hebt dan ook nog GTL diesel en daar is al iets over op het forum gemeld: https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=10750

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 25 Apr 2018, 18:26

Landmarcs schreef:[size=85]De perverse prikkel "bio" maakt dat er nu regenwoud verdwijnt om oliepalmen te planten die bio-olie produceren

Een jaar of wat geleden de waanzin van dichtbij gezien, tijdens het rijden van A naar B 1 ½ uur lang alleen maar palmboom gezien. Helemaal in de war :|

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

De Specht

Berichtdoor De Specht » 25 Apr 2018, 21:10

Dank jullie voor jullie snelle reacties ! Ik vreesde al dat het niet zo mooi was.

De Specht

Berichtdoor De Specht » 25 Apr 2018, 21:20

ik zat zelf naar dit te kijken: http://www.antecy.com/technology/cair/
zij beweren CO2 uit de lucht te vangen en met zonne- of wind-energie dit om te zetten in bijvoorbeeld diesel. Zou dan CO2 negatief zijn om diesel te maken en dan zou je auto CO2 neutraal lopen. audi heeft ook zo'n proeffabriek in duitsland staan (samen met Sunfire geloof ik)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Apr 2018, 22:01

Tja zodra het commercieel en ook verder praktisch haalbaar wordt om energie in CO2+H2O te stoppen (zoals planten dat al een eeuwigheid doen) dan is er een interessante renewable energiebron.

Groeten MarcS

De Specht

Re:vraag over "HVO diesel"

Berichtdoor De Specht » 12 Jan 2019, 19:22

Nog een vraagje over " schone brandstof": heeft iemand al ervaring met Blauwe diesel:
" Blauwe Diesel is een zogenaamde HVO-brandstof. Deze afkorting staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Blauwe Diesel is een volledige dieselvervanger en geen brandstoftoevoeging (brandstofadditief). Blauwe Diesel wordt gemaakt van plantaardige afval oliën, dit zijn hernieuwbare grondstoffen."

Terug naar “Nieuw op het forum”