2 maanden scandinavië avontuur

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
koekiedaf

2 maanden scandinavië avontuur

Berichtdoor koekiedaf » 12 Jun 2018, 10:51

Hoi allemaal,

Mijn vriendin en ik hebben al verschillende 4x4 avonturen gedaan, bijvoorbeeld in Ijsland en Chili (met een gehuurde 4x4) Nu hebben we de stap gemaakt zelf een 4x4 te kopen met daktent om aankomende jaren Europa te verkennen.

We gaan beginnen met Scandinavie, en hebben daar 2 maanden de tijd voor (augustus-september).
Waar we naar op zoek zijn, zijn plekjes waar je nog net met een 4x4 kunt komen (en dus niet met normale auto's en campers) om te wildkamperen, uiteraard met mooi uitzicht en een meertje als het kan :)

Kunnen jullie ons misschien verder helpen hiermee? misschien heeft iemand een lijstje met gps coordinaten bijgehouden? en hebben jullie mooie 4x4 routes gemaakt die je kunt delen?

Alvast bedankt :)

Groetjes,

Sandra en David

Landmarcs

Re: 2 maanden scandinavië avontuur

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jun 2018, 11:47

Dag Sandra & David,

Ik denk dat het tegenvalt, dwz er zijn met name in Zuid- en Middel-Zweden heel veel gravel-wegen.
Soms liggen die wegen er zo bij dat je je afvraagt of er nog iemand door komt ... maar met een wat oudere Volvo kom je klaarblijkelijk opvallend ver.
Noorwegen ken ik wat minder, maar op grond van wat ik zo gezien heb zou ik zeggen dat de wegendichtheid - en dus ook de gravel-wegen-dichtheid kleiner is.

Neem gewoon zoveel mogelijk gravel-wegen en sla dan nog eens een paar keer extra af - ik gebruik nog steeds ouderwets papieren kaarten, maar met digitale kaarten gaat het allemaal een stuk beter makkelijker, bos-ontginningswegen gaan soms tientallen kilometers ver de rimboe in - en je kampeert ineens aan een meer, of elders, en dat zonder dat er iemand langs komt.
Je hoort het verkeer - dwz die ene auto - kilometers verderop, en verder het "getoeter" van de Zwanen of de Kraanvogels (en je hoort waarschijnlijk erg veel zoemende muggen).

Ik heb al heel wat keren gebruik gemaakt van het feit dat een LandRover toch nog net iets verder komt. In Zweden en Noorwegen is echt OffRoad normaal niet toegestaan maar de extra bodemvrijheid en de extra tractie zorgt er vaak voor dat je net die laatste meters kan maken, die meters die het verschil maken tussen "gewoon" in de berm van de gravelweg of het ontginningspad (die overigens doodstil kunnen zijn), en "ongewoon" net voorbij die berm, prettig uit het zicht (waarbij je je dan afvraagt: "uit het zicht van wie?").

Het Allmansrecht is een mooi ding: je mag overal kamperen (maar wel uit het directe zicht van bebouwing, en zo dat je een eventuele oogst niet beschadigt, en dus ook slechts tijdelijk), oevers van wateren zijn in het bijzonder vrij voor iedereen (niet iedereen met een huisje aan het meer is het daarmee eens) maarrr ... het Allmansrecht is gericht op de verplaatsing te voet (of per paard, roeiboot of kano). Het Allmansrecht geldt slechts beperkt voor motorvoertuigen, dus mag je wel van de weg af, maar niet het terrein in (er is dus een beperkte ruimte, en soms moet je zelfs een beetje rekkelijk zijn voor dat allermooiste plekje).

En dan tenslotte: Mijns inziens is het veel leuker om zelf iets te ontdekken, andermans GPS-coördinaten nareizen mist precies dat avontuur dat je in Scandinavië overal kan beleven.

Groeten MarcS

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 12 Jun 2018, 13:42

Wat Marc zegt. ;) internet is handig voor het weerbericht. Met weerbericht op zak, een kaart op tafel en een gevoel in je lijf, stuur je afhankelijk van de nog beschikbare tijd verder van huis of weer richting huis. Scandinavië is mooi genoeg om je eigen reis te maken. Zonde om de reis van een ander na te doen...
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jun 2018, 19:14

Tja ...  Om eerlijk te zijn heb ik ook een paar wild-kampeerplekken die ik niet ga verklappen, plekken waar ik het jammer zou vinden als die ineens bezet bleken als ik er aankom.   Zou je ze op eigen kracht vinden ... dan is het extra mooi (en dan heb je het ook verdiend).
De meeste andere wilde onderweg-kampeerplekken heb ik slechts globaal in mijn geheugen ... er zijn veel te veel mooie plekken om alsmaar vast te houden aan die toevallige selectie van wat je eerder al eens vond.   Het is overigens soms best even zoeken, dwz als je een beetje kieskeurig bent, maar de beloning is dan des te groter als je een mooi onvergetelijk plekje hebt gevonden.

Groeten MarcS

Terug naar “Reizen”