Een huif op een 110 HCPU

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
R.J.Feith
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 Mar 2015, 22:03

Een huif op een 110 HCPU

Berichtdoor R.J.Feith » 13 Jun 2018, 13:01

Weet iemand hoe de wegenbelasting en of RDW omgaat met een huif achterop een 110HCPU,al dan niet voorzien van ruitjes.

allard
Berichten: 189
Lid geworden op: 01 Jul 2014, 12:45

Re: Een huif op een 110 HCPU

Berichtdoor allard » 13 Jun 2018, 13:37

Hallo (en welkom op het forum),

Hierover* loopt al een (hele lange) thread, die kun je vast vinden als je de zoekfunctie gebruikt. (Ik kan 'm nu niet zo makkelijk linken vanaf mijn telefoon).

*) Je bedoelt vermoedelijk de regelgeving en kosten van de Belastingdienst, niet hoe de RDW ermee omgaat.
130 HCPU TD5 MY2000

paul k
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Een huif op een 110 HCPU

Berichtdoor paul k » 13 Jun 2018, 14:09

Bij navraag bij de RDW blijkt dat een huif als afdekking van een laadruimte wordt gezien en daarom minimaal 130cm hoogte moet hebben. Dat er géén zijramen in mogen, dat er een uitzondering is tav afdekking op pick-up bak hoogte.

Tegelijkertijd is er tussen LR Nederland en RDW een discussie, omdat er wèl een typegoedkeuring is afgegeven.
Ik heb daarom de rand van de bak verhoogd met 12 cm.
Defender 2004 TD5 130 HCPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Landmarcs
Berichten: 6139
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Een huif op een 110 HCPU

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jun 2018, 16:55

Paul,

Je 130 cm opmerking geldt voor de dubbelcabine-combinatie, dus voor de 130 HCPU.

Voor de 110 HCPU is het makkelijker, daarvoor geldt een lagere minimale binnenhoogte (net als voor een 110 HardTop).
En (ik neem aan) dat er ook één "opening" (men leze "raam") in de huif mag zitten (aan de rechterzijde), mag dat niet dan moet de huif dicht zijn.

Blijft een raar gedoe met die huiven, neem je de belastingdienst serieus dan mag je dus ook niet met een omhoog gerolde zijwand rijden, althans niet met een linker omhoog-gerolde zijwand. Omgekeerd mag je de laadbak verhogen naar iedere willekeurige hoogte en er daarna een ± vlakke laadbak-afdichting op leggen.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Bowmore_and_more
Berichten: 203
Lid geworden op: 13 Jan 2010, 12:33
Locatie: Heerhugowaard
Contact:

Re: Een huif op een 110 HCPU

Berichtdoor Bowmore_and_more » 13 Jun 2018, 20:51

Gaat jouw vraag over een 110 pickup of Crewcab? Bij een crewcab is het volgens mij niet mogelijk dit op grijs kenteken te zetten. Voor een pickup (dus enkele cabine) neem ik aan dat dezelfde regels gelden als voor een 130 Crewcab
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

R.J.Feith
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 Mar 2015, 22:03

Re: Een huif op een 110 HCPU

Berichtdoor R.J.Feith » 13 Jun 2018, 21:29

De huif die ik heb is van Simon van der Velde in Oosterend en die heeft alleen een achterraam zijkanten zijn dicht,nog gemaakt op maat door KMT in Wommels.

R.J.Feith
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 Mar 2015, 22:03

Re: Een huif op een 110 HCPU

Berichtdoor R.J.Feith » 13 Jun 2018, 21:31

Nog even een aanvulling,het betreft een grijs kenteken auto, zakelijk.

Landmarcs
Berichten: 6139
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Een huif op een 110 HCPU

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jun 2018, 21:38

Bowmore_and_more schreef:Gaat jouw vraag over een 110 pickup of Crewcab? Bij een crewcab is het volgens mij niet mogelijk dit op grijs kenteken te zetten. Voor een pickup (dus enkele cabine) neem ik aan dat dezelfde regels gelden als voor een 130 Crewcab


"Neem ik aan" ... is hier niet van toepassing.

Een 110 HCPU (= vlgs mij per definitie een lange en brede laadbak en een enkele cabine) is voor de belastingdienst zodra er een huif op zit niet anders als een 110 HardTop, en de regels voor de binnenhoogte idem. Haal je voldoende binnen-hoogte, dwz 1meter30, dan vervalt de eis mbt de geblindeerde zijwanden.
Het "zieke" is dus met name dat de huif net zo "hard" meetelt als een HardTop mbt binnenhoogte.
Het lastige is dat een dubbelcabine een laadruimte met 1meter30 binnen-hoogte moet hebben, of anders geen hoogte of alleen een afdekking.

Kijk verder hier: Dit is wat de belasting er van maakt, of je het nu leuk vind of niet

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1583
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Een huif op een 110 HCPU

Berichtdoor Erik Peters » 14 Jun 2018, 00:23

Landmarcs schreef:Een 110 HCPU (= vlgs mij per definitie een lange en brede laadbak en een enkele cabine)

Inderdaad, een losse laadbak (dus niet vast aan de cabine) van wel 2 meter lengte. En dan zijn deze regels van toepassing:
Schermafbeelding 2018-06-14 om 00.14.24.png
Dus een (inwendige) hoogte van 98 cm is dan genoeg.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 6139
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Een huif op een 110 HCPU

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jun 2018, 09:55

Precies.

Een beetje onduidelijk is of de regels voor een "Grote bestelauto" eventueel ook toegepast kunnen worden.
Naar analogie aan de regels zoals hierboven en die voor de dubbelcabine combinatie - waarbij een "zachte" huif gelijk gesteld wordt aan iedere andere "harde" overkapping - zou dat logisch zijn.

    Grote bestelauto.png
Indien ja, en indien je de huif dan wel de laadbak zo aanpast dat de binnenhoogte 1meter30 wordt dan heb je met die extra hoogte ook extra vrijheden.

Groeten MarcS


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten