Bespiegelingen op de Spiegels van de Defender (incl Defenderoïden)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Bespiegelingen op de Spiegels van de Defender (incl Defenderoïden)

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2018, 09:47

Zie hier als een phoenix uit de as, een retro-visie op de spiegel van de Defender en de Defenderoïden.

Het begon (of eindigde voorlopig) hier mee (in de Kroeg):

fenix2 schreef:uhm, zullen we deze spiegeltjes verder in een eigen techniek of kroeg draadje doen?

Om vervuiling van een verslag met "oh wat mooi"reacties en ellenlange anekdotes over wat iemand gezien heeft bij een ander voertuig te voorkomen wordt iedereen verzocht eventuele reacties per PB te sturen. Alleen de topicstarter mag posten in zijn/haar eigen topic! Derhalve zijn eerdere posts verwijderd.

Chris / Forumbeheer

Chris, was het niet vriendelijker geweest als je de Bespiegelingen mbt de spiegeltjes - als Forum-Marshal - eventjes een nieuwe zijweg (bijv. onder Techniek) had ingestuurd ? Met gewoon verwijderen verwijder je ook de goedbedoelde inspanningen van een paar forum-leden.

Groeten MarcS

Zie ook: viewtopic.php?f=22&t=5862

En dit naar aanleiding van het op 16 Jun 2018, 09:42 door Houston in Blue Phoenix geposte:

Houston schreef:Heb je t spiegeltje voor de dode hoek al gemonteerd en hoe bevalt ie?
Want ik heb zo’n grote zijspiegel (bij Jansen gekocht) met apart breedte-/dodehoekspiegeltje eronder maar ben matig tevreden;
het ís een verbetering t.o.v. de standaard spiegel maar het onderste / aparte deel is niet verstelbaar. (Ik zou hem liever nog verder naar buiten hebben)
en daarnaast trilt hij en krijg ik m niet stil. Misschien omdat t geheel groter en zwaarder is.
Dus andere oplossingen zijn welkom. ;)
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jul 2018, 10:57, 7 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Re: Bespiegelingen op de Spiegels van de Defender (incl Defenderoïden)

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2018, 09:51

Hierop kwam als antwoord door fenix2 » 16 Jun 2018, 19:34 :

Met de spiegels ben ik nog wat aan het testen. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik ze wil hebben. De spiegel op het spatbord laat me wel zien wat er direct naast mijn auto aan de hand is.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jul 2018, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2018, 09:54

En vervolgens antwoordde Landmarcs » 16 Jun 2018, 21:32:

Houston schreef:Heb je t spiegeltje voor de dode hoek al gemonteerd en hoe bevalt ie?
Want ik heb zo’n grote zijspiegel (bij Jansen gekocht) met apart breedte-/dodehoekspiegeltje eronder maar ben matig tevreden;
het ís een verbetering t.o.v. de standaard spiegel maar het onderste / aparte deel is niet verstelbaar. (Ik zou hem liever nog verder naar buiten hebben)
en daarnaast trilt hij en krijg ik m niet stil. Misschien omdat t geheel groter en zwaarder is.
Dus andere oplossingen zijn welkom.

Ik heb rechts een originele Britax spiegel, één maat groter (bij de DAF-garage gehaald, ze zitten/zaten ook op de DAF ex Leyland LVD - bij Renault kan wellicht ook, maar dan als old stock van de oude Renault Master). De originele Britax spiegels van de iets grotere maat kan je goed vastklemmen en ze trillen nauwelijks meer als de spiegels in de originele maat.
En ik heb zowel links als rechts een klein rond (en bol) dode-hoek-spiegeltje in de onderhoek geplakt. Een dode-hoek-spiegeltje dat direct al een schuin voetje heeft (het kwam van Halfords). Door het schuive voetje kan het spiegeltje in de "binnen" onder hoek van de twee spiegels geplakt (wel even goed uittesten hoe je het het beste draait, het schuine voetje biedt kansen (op goed, beter en best .. maar ook op fout). Doordat je die "binnenste" onderhoek nauwelijks gebruikt voor het normale spiegelen is dit een acceptabele oplossing. Rijdt je achteruit een smal pad of een krappe parkeerplek in dan kan je nog steeds (met wat nek-rekken) zien waar het achterwiel blijft.
Het kleine dode-hoek-spiegeltje kijkt nog steeds niet iedere schuine aantakking in, en om fiets-paden te overzien is daglicht handig maar je ziet heel veel meer als origineel, en dat zonder een kerstboom aan spiegels.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jul 2018, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2018, 10:00

Waarop VeeTee op 17 Jun 2018, 20:51 schreef:

Wat betreft dodehoekspiegels: ik heb de ‘nieuwe’ dubbele spiegels (Mudstuff) geprobeerd, maar was er niet content mee. Te groot - dus te veel windvang, en de bevestiging op de knobbel op de arm was toch al wat wiebeliger dan de orginele, en de rubber rand om spiegelglas en achterkant bijeen te houden zat wat losjes, dus de algehele kwaliteit viel wat tegen.
Ik heb nu ook maar een klein dodehoekspiegeltje (Halfords) in de benedenbinnenhoek geplakt. Dat werkt beter. Ze vielen er na een tijdje wel vanaf, maar na opnieuw vastplakken met een wat betere kwaliteit dubbelzijdig kleefband zitten ze nu al weer lange tijd stabiel, zelfs de natte wintermaanden hebben ze overleefd.

VeeTee Spiegel -MudStuff-.jpg

VeeTee Spiegel -Hallfords-.jpg
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jul 2018, 10:58, 4 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2018, 10:13

Hierop antwoordde ik <Landmarcs> op 17 Jun 2018, 21:39:

VeeTee schreef:Ik heb nu ook maar een klein dodehoekspiegeltje (Halfords) in de benedenbinnenhoek geplakt. Dat werkt beter. Ze vielen er na een tijdje wel vanaf, maar na opnieuw vastplakken met een wat betere kwaliteit dubbelzijdig kleefband zitten ze nu al weer lange tijd stabiel, zelfs de natte wintermaanden hebben ze overleefd.

Een rond (en schuin) dodehoekspiegeltje is mijns inziens nog iets beter:
Zo'n spiegeltje kan helemaal in de onderhoek, het steekt iets over de rand (geeft dus een wat groter dode-hoek- beeld) en laat veel van de oorspronkelijke spiegel vrij.

< ik zal morgen een paar kiekjes maken >
Ik heb ook al wel een oplossing gezien (op papier) met een klein los onderspiegeltje aan de originele Britax spiegel.
Aerodynamisch is z'n onderspiegeltje een stuk gunstiger als de Mudstuff-oplossing.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jul 2018, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2018, 10:22

VeeTee vulde op 17 Jun 2018, 21:56 (dus per omgaande) dit aan met:

Landmarcs schreef:Ik heb ook al wel een oplossing gezien (op papier) met een klein los onderspiegeltje aan de originele Britax spiegel.

Ja, die kon ik me ook nog herinneren. Even terugzoeken.... voila:
viewtopic.php?t=2757
En de fotolink: https://get.google.com/albumarchive/101 ... zPmqz_TeHQ
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jul 2018, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2018, 10:24

Waarop Fenna / fenix2 op 17 Jun 2018, 22:23 tamelijk terecht reageerde met:

uhm, zullen we deze spiegeltjes verder in een eigen techniek of kroeg draadje doen?
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jul 2018, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2018, 10:32

Waarop ik een kleine week wachtte op de dingen die zouden (kunnen) komen en op 23 Jun 2018, 20:39 toch maar een vervolg postte:

fenix2 schreef:uhm, zullen we deze spiegeltjes verder in een eigen techniek of kroeg draadje doen?

Fenix2 heeft gewoon gelijk. Misschien wil onze Forum-Marchal de bespiegelingen mbt de spiegels een eigen zijweg geven - mijns inziens in Techniek.

Ik sluit ondanks deze wijze woorden toch nog even hier aan teneinde de samenhang niet te verliezen.

Goed hier dan twee kiekjes van mijn spiegel-oplossing

Britax-spiegel klein.jpg

Britax spiegel - origineel - 143x218 / 123x198 - Ø 50

Britax-spiegel groot.jpg

Britax spiegel - DAF LVD - 162x266 / 143x247 - Ø 50
De één maat grotere spiegel rechts is niet enorm veel groter, net genoeg om de grotere afstand tussen chauffeur en spiegel te compenseren (de buiten en effectieve spiegelmaten staan in het bijschrift).
Verwacht van het ronde (Halfords) spiegeltje (effectief 50 mm Ø) geen wonderen - het geeft in ieder geval een indruk van wat er in de dode-hoek gebeurt. Het prettige van het ronde spiegeltje is dat het in de onderhoek past en een stukje over de rand gaat.

Groeten MarcS

Waarna het dus eindigde met wat je hier aan het begin van deze historie kan lezen, een rigoureuze ingreep van een Forum-Marshall.

Een en ander trof mij onaangenaam, de verschillende min of meer actieve forum-leden doen hun best om min of meer zinnige boodschappen op het forum te plaatsen, en daarmee blijft het forum een "gezellige gemeenschap", natuurlijk is er wel eens een kleine ontsporing, maar ... ik ben dan gewend dat de modderator buiten beeld ingrijpt met bijv een waarschuwende vermaning (als het de spuigaten uit loopt) of gewoon een bescheiden corrigerende ingreep (hier had ik verwacht dat de modderator de zachte hint van Fenna had opgepakt en de "Bespiegelingen" op een eigen pad had geleid. Ik heb indertijd, ondanks mijn persoonlijke irritatie toch, via de "cache" de verloren/verwijderde boodschappen teruggehaald. Daarna heb ik nog een tijdje op mijn handen gezeten ... maar dat zit ook niet lekker. En nu dus, in antwoord op de impliciete vraag van Houston Houston impliciet heb ik de oude uitwisseling zo goed mogelijk gereconstrueerd
(de modderator kan dat makkelijker en beter, dus vergeef me als er iets "scheef" staat)

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2018, 12:48

Bij wijze van een PS

Als je "gaat" voor de door mij gebruikte ronde Hallfords (ook elders verkrijgbare) ronde dode-hoek-spiegeltjes dan is het precies goed monteren nog best een opgaaf -- de "verstelbaarheid" is beperkt tot eenmalig goed plakken (of daarna lostrekken, alles schoon maken en nieuw dubbelzijdig plakkend schuimtape gebruiken).

Het handigst, in mijn ogen althans, zet je een of enkele non-permanent-marker "markers" op het spiegeltje en neem je een klein stukje dubbelzijdig plakband om het spiegeltje op proef vast te zetten. Het maakt nl nogal uit hoe je het spiegeltje draait - het scheve voetje laat de horizon een heel eind omhoog of omlaag verschuiven met slechts een beperkte verdraaiing. En ... mijns inziens kijkt het verreweg het makkelijkst als de horizon links en rechts gelijk zit en ook zo dat je genoeg naast de auto kijkt - best handig als je ziet waar je achterwiel rolt.
Anyway, met een paar "markers" zie je veel makkelijker hoe het spiegeltje geplakt moet als je de schut-folieweg haalt om het spiegeltje "definitief" vast te plakken.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”