olie uit carterontluchting

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
NielsDef110

olie uit carterontluchting

Berichtdoor NielsDef110 » 11 Jul 2018, 19:37

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort dat er overmatig olie via de carterontluchting naar mijn luchtfilter gaat. Gevolg nat luchtfilter en olie op de straat..
Laatst een oliescheider/moterontluchter vervangen. De aluminium versie van Paddocks. Dus dat moet goed zitten. ik denk zelf aan de zuigerveren of overdruk in de motor. Is dit te testen? Alvast bedankt!

NielsDef110

Re: olie uit carterontluchting

Berichtdoor NielsDef110 » 11 Jul 2018, 19:47

het is trouwens een 200tdi

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Jul 2018, 00:04

Je mag hopen dat die nieuwe olieafscheider goed werkt. Ik zag laatst toevallig ook dat die dingen er zijn. Op mijn (300) Tdi zit nog een originele van Land Rover. Ik neem aan dat je vóór montage ook al last had van motorolie in het luchtfilter.
Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen?
En je kunt natuurlijk de compressie meten en kijken of alle cilinders evenveel (of weinig) compressie hebben. Eerst droog meten en dan "nat".

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

NielsDef110

Berichtdoor NielsDef110 » 12 Jul 2018, 13:12

Hoi Erik,

bedankt voor je reactie. met de originele afscheider had ik hetzelfde probleem. Hij heeft 272.000 gelopen. Er is wel een keer teveel olie ingegaan.. misschien heeft dat schade aangericht? Is al weer een tijdje geleden..
is compressie makkelijk zelf te meten? kan het ook nog aan een eventueel drukverschil op de intercooler liggen? dat hoorde ik laatst..

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Jul 2018, 19:26

Qua kilometers hoeft de motor nog lang niet versleten te zijn.
Te veel olie kan het probleem veroorzaken, maar door het te veel aan olie af te laten lopen, moet het weer stoppen. Bij te veel olie kan de krukas door de olie slaan, met extra olienevel tot gevolg.
Als je het juiste gereedschap (compressietester) hebt dan kun je zelf wel de compressie meten.
NielsDef110 schreef:kan het ook nog aan een eventueel drukverschil op de intercooler liggen? dat hoorde ik laatst..
Ik denk dat oorzaak en gevolg hier worden omgedraaid. De olie(nevel) in het luchtfilter kan door de turbo naar de intercooler geblazen worden, die langzaamaan dicht gaat zitten, waardoor het vermogen minder wordt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 17 Jul 2018, 11:50

Stationair laten draaien, olievuldop losdraaien en los op het gat laten liggen; die moet een beetje rustig rondhobbelen. Als hij in 1x eraf ploeft, is er iets goed mis.

Terug naar “Techniek”