SIII 109 '74 wielen uitlijnen
SIII 109 '74 wielen uitlijnen
wie heeft er een tip om mijn wielen uit te lijnen. ik heb begrepen dat de afstand tussen de "wielstang" en de achterkant van de wielen tussen de 1.2 en 2.4 mm breder moet zijn maar hoe kun je dat het beste meten ?
Re: SIII 109 '74 wielen uitlijnen
Hi,
Als je zonder speciaal gereedschap moet, lukt het met 2 personen en een rolmaat.
Belangrijk is dat je steeds op dezelfde plekken en op dezelfde manier meet. Het gaat immers om een verschil en niet om een absolute waarde.
Mijn maatje hielt aan zijn kant het uiteinde van de rolmaat tegen de velgrand en ik aan mijn kant duwde het meetlint van de rolmaat met een vinger in de velgrand en las de meetwaarde af.
Een beetje wd40, geduld en 2 griptangen is wat je verder nodig hebt als je moet gaan verstellen.
Als je na afloop een wat rustiger sturende landrover hebt, zit je goed.
succes, Fenna
Als je zonder speciaal gereedschap moet, lukt het met 2 personen en een rolmaat.
Belangrijk is dat je steeds op dezelfde plekken en op dezelfde manier meet. Het gaat immers om een verschil en niet om een absolute waarde.
Mijn maatje hielt aan zijn kant het uiteinde van de rolmaat tegen de velgrand en ik aan mijn kant duwde het meetlint van de rolmaat met een vinger in de velgrand en las de meetwaarde af.
Een beetje wd40, geduld en 2 griptangen is wat je verder nodig hebt als je moet gaan verstellen.
Als je na afloop een wat rustiger sturende landrover hebt, zit je goed.
succes, Fenna

-
- Berichten: 6320
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: SIII 109 '74 wielen uitlijnen
Hmm ... ik snap die "wielstang" niet, maar met een of andere telescoopstok (of zelfs een stok die nabij je juiste maat komt en een los stukje duimstok) moet het zelfs lukken zonder "vriendje/vriendinnetje".
Groeten MarcS
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 1660
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: SIII 109 '74 wielen uitlijnen
Ik neem aan dat hij de spoorstang bedoelt met "wielstang".
En inderdaad is een telescoopstok heel makkelijk. Aan de voorzijde net klem ertussen vastzetten en dan (zonder de stok te verstellen!) aan de achterzijde van het wiel kijken of je daar (1,5 - 2 mm) speling hebt. Zodra je de spoorstang versteld hebt, dan eerst weer de telescoopstok aan de voorzijde 'op maat zetten' en vervolgens weer aan de achterzijde kijken naar de speling.
Een achterwiel aangedreven auto heeft normaal gesproken toespoor (en een voorwielaangedreven auto uitspoor). De SIII heeft op de weg alleen achterwielaandrijving, vandaar toespoor.
Groet,
Erik.
En inderdaad is een telescoopstok heel makkelijk. Aan de voorzijde net klem ertussen vastzetten en dan (zonder de stok te verstellen!) aan de achterzijde van het wiel kijken of je daar (1,5 - 2 mm) speling hebt. Zodra je de spoorstang versteld hebt, dan eerst weer de telescoopstok aan de voorzijde 'op maat zetten' en vervolgens weer aan de achterzijde kijken naar de speling.
Een achterwiel aangedreven auto heeft normaal gesproken toespoor (en een voorwielaangedreven auto uitspoor). De SIII heeft op de weg alleen achterwielaandrijving, vandaar toespoor.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: SIII 109 '74 wielen uitlijnen
Ja ik bedoelde de spoorstang ( moeilijk woord om te onthouden he ) maar ik ga voor de telescoop stok .
Bedankt voor de tip en de snelle reactie.
Bedankt voor de tip en de snelle reactie.
-
- Berichten: 6320
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: SIII 109 '74 wielen uitlijnen
Robpagie schreef:Ja ik bedoelde de spoorstang ( moeilijk woord om te onthouden he ) maar ik ga voor de telescoop stok .
Bedankt voor de tip en de snelle reactie.
Zo moeilijk is het niet. De spoorstang zorgt ervoor dat de voorwielen de juiste sporing hebben.
Spoorstang is natuurlijk wel een moeilijk woord voor mensen met een trein-allergie.
Die sporing is ook het enige wat zonder diep ingrijpen uit te lijnen is.
En let wel even op of de wielen (dwz de velgen) mooi recht zijn.
In geval van twijfel een krijtsteep zetten en steeds op hetzelfde punt op de velg meten.
Groeten MarcS
PS Het klopt: geduwde voorwielen moeten iets toespoor hebben, zelf trekkende voorwielen juist iets uitspoor.
Re: SIII 109 '74 wielen uitlijnen
waarom laat je niet even bij een bandenboer doen ?
Die hebben dat zo gedaan en heel nauwkeurig ook
Die hebben dat zo gedaan en heel nauwkeurig ook
- Erik Peters
- Berichten: 1660
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: SIII 109 '74 wielen uitlijnen
Dat klopt, en nadat ik de stuurkogels van de Renault Twingo I had vervangen, heb dat ook laten doen. Een half uurtje werk (er was niks meer vastgeroest) en dat kostte € 35,- (en gelijk het stuur netjes in de middenstand gezet, niet dat daar veel aan mankeerde). Bij de Land Rover doe ik het zelf, gewoon omdat het bij die auto kan (ik heb tegenwoordig zelfs een telescoopsteel; uit een oudijzerbak gevist).
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
- Berichten: 6320
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: SIII 109 '74 wielen uitlijnen
Tja, bij de Twingo is er eventueel ook nog wat meer "uit te lijnen".
Bij de LandRover met starre assen is het alleen de sporing, en dat komt daarbij ook nog eens weinig precies.
En qua telescoop-stok: Je kan zo'n telescoop-ding zelfs van twee semi-klem in elkaar passende elektriciteitsbuizen frøbelen.
Groeten MarcS
Bij de LandRover met starre assen is het alleen de sporing, en dat komt daarbij ook nog eens weinig precies.
En qua telescoop-stok: Je kan zo'n telescoop-ding zelfs van twee semi-klem in elkaar passende elektriciteitsbuizen frøbelen.
Groeten MarcS
Re: SIII 109 '74 wielen uitlijnen
Elke Land Roveraar is toch ook kampeerder? Dus... telescopische tentstok. Of uitschuif Nordic walking stick...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green
> www.titunet.nl <
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten