SIII 109 '74 wielen uitlijnen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Robpagie

SIII 109 '74 wielen uitlijnen

Berichtdoor Robpagie » 10 Aug 2018, 17:57

wie heeft er een tip om mijn wielen uit te lijnen. ik heb begrepen dat de afstand tussen de "wielstang" en de achterkant van de wielen tussen de 1.2 en 2.4 mm breder moet zijn maar hoe kun je dat het beste meten ?

fenix2

Re: SIII 109 '74 wielen uitlijnen

Berichtdoor fenix2 » 10 Aug 2018, 19:08

Hi,

Als je zonder speciaal gereedschap moet, lukt het met 2 personen en een rolmaat.
Belangrijk is dat je steeds op dezelfde plekken en op dezelfde manier meet. Het gaat immers om een verschil en niet om een absolute waarde.
Mijn maatje hielt aan zijn kant het uiteinde van de rolmaat tegen de velgrand en ik aan mijn kant duwde het meetlint van de rolmaat met een vinger in de velgrand en las de meetwaarde af.

Een beetje wd40, geduld en 2 griptangen is wat je verder nodig hebt als je moet gaan verstellen.
Als je na afloop een wat rustiger sturende landrover hebt, zit je goed.

succes, Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2018, 19:23

Hmm ... ik snap die "wielstang" niet, maar met een of andere telescoopstok (of zelfs een stok die nabij je juiste maat komt en een los stukje duimstok) moet het zelfs lukken zonder "vriendje/vriendinnetje".

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Aug 2018, 19:45

Ik neem aan dat hij de spoorstang bedoelt met "wielstang".
En inderdaad is een telescoopstok heel makkelijk. Aan de voorzijde net klem ertussen vastzetten en dan (zonder de stok te verstellen!) aan de achterzijde van het wiel kijken of je daar (1,5 - 2 mm) speling hebt. Zodra je de spoorstang versteld hebt, dan eerst weer de telescoopstok aan de voorzijde 'op maat zetten' en vervolgens weer aan de achterzijde kijken naar de speling.
Een achterwiel aangedreven auto heeft normaal gesproken toespoor (en een voorwielaangedreven auto uitspoor). De SIII heeft op de weg alleen achterwielaandrijving, vandaar toespoor.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Robpagie

Berichtdoor Robpagie » 10 Aug 2018, 20:02

Ja ik bedoelde de spoorstang ( moeilijk woord om te onthouden he ) maar ik ga voor de telescoop stok .
Bedankt voor de tip en de snelle reactie.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2018, 22:50

Robpagie schreef:Ja ik bedoelde de spoorstang ( moeilijk woord om te onthouden he ) maar ik ga voor de telescoop stok .
Bedankt voor de tip en de snelle reactie.

Zo moeilijk is het niet. De spoorstang zorgt ervoor dat de voorwielen de juiste sporing hebben.
Spoorstang is natuurlijk wel een moeilijk woord voor mensen met een trein-allergie.
Die sporing is ook het enige wat zonder diep ingrijpen uit te lijnen is.

En let wel even op of de wielen (dwz de velgen) mooi recht zijn.
In geval van twijfel een krijtsteep zetten en steeds op hetzelfde punt op de velg meten.

Groeten MarcS

PS Het klopt: geduwde voorwielen moeten iets toespoor hebben, zelf trekkende voorwielen juist iets uitspoor.

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 11 Aug 2018, 10:17

waarom laat je niet even bij een bandenboer doen ?
Die hebben dat zo gedaan en heel nauwkeurig ook

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Aug 2018, 13:04

Dat klopt, en nadat ik de stuurkogels van de Renault Twingo I had vervangen, heb dat ook laten doen. Een half uurtje werk (er was niks meer vastgeroest) en dat kostte € 35,- (en gelijk het stuur netjes in de middenstand gezet, niet dat daar veel aan mankeerde). Bij de Land Rover doe ik het zelf, gewoon omdat het bij die auto kan (ik heb tegenwoordig zelfs een telescoopsteel; uit een oudijzerbak gevist).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Aug 2018, 16:51

Tja, bij de Twingo is er eventueel ook nog wat meer "uit te lijnen".
Bij de LandRover met starre assen is het alleen de sporing, en dat komt daarbij ook nog eens weinig precies.

En qua telescoop-stok: Je kan zo'n telescoop-ding zelfs van twee semi-klem in elkaar passende elektriciteitsbuizen frøbelen.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 11 Aug 2018, 17:50

Elke Land Roveraar is toch ook kampeerder? Dus... telescopische tentstok. Of uitschuif Nordic walking stick...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”