130 Puma 2.2: dashboard demonteren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bowmore_and_more

130 Puma 2.2: dashboard demonteren

Berichtdoor Bowmore_and_more » 12 Aug 2018, 12:16

Zoals enkelen in het verleden al eens hebben opgemerkt: ik ben geen automonteur :roll:
Nu heb ik in mijn 130 wat extra electra lopen (subwoofer onder de achterbank, DAB antenne etc) waarvan de bedrading via het dak loopt. Dat resulteert in zichtbare kabels bij het voorruit en achter de achterdeur. Nu ga ik aan de slag met het aansluiten van de verlichting op mijn roofrack en wil ik, nu ik toch weer bezig ga, de bedrading fatsoenlijk wegwerken. Ik wil nu mijn dashboard verwijderen en op zoek naar een goede plek om de bekabeling via het schutbord onder de auto langs naar achter te voeren. Om te voorkomen dat ik van de regen in de drup raak ben ik op zoek gegaan naar een youtube filmpje hoe ik het beste het dashboard kan demonteren. Helaas, .... niets te vinden...

Heeft een van jullie wellicht wat tips waar ik rekening mee moet houden voordat ik aan de slag ga?
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Edward

Re: 130 Puma 2.2: dashboard demonteren

Berichtdoor Edward » 12 Aug 2018, 17:33

Het hele dashboard echt verwijderen is wat lastig omdat die erin gezet wordt voordat het tapijt over de tunnel erin gaat. Dus als je hem er echt uit wilt halen is het het makkelijkst om het randje boven de tunnel door te zagen.

Verder is het niks meer dan een kwestie van de torcx schroeven bovenin, langs de deurstijlen, onderaan de dash en die van de middenconsole los te draaien. De grote schroeven van de passiegierbeugel en die onder de teller unit. Tellerunit eruit en kapjes rond het stuur los. Stuur eraf als je heel de schaal eruit wilt. De middenconsole uit het dash te klikken en de stekkers van de schakelaars los te halen, bediening vd kachel losschroeven, deze kan verder blijven liggen.

Klinkt als een boel werk maar met een kleine schroeftol, de juiste torcx bits is het werkje van een 20 minuten of zo. De eerste keer, daarna kun je het sneller. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl

Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa '04

Bowmore_and_more

Re: 130 Puma 2.2: dashboard demonteren

Berichtdoor Bowmore_and_more » 17 Aug 2018, 17:17

Thanx, Edward.
Ik ga morgen aan de slag (afgelopen dagen vooral met de lier en bumper bezig geweest). Ik ga wel eerst nog eens kijken of ik een doorvoer kan vinden (of maken) zonder het hele dashboard te verwijderen. Mezelf kennende breekt er altijd wel iets af of valt er een moertje in het luchtledige :roll: ..
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Terug naar “Techniek”