Trekhaak rammelt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Trekhaak rammelt

Berichtdoor Edward » 09 Sep 2018, 21:29

Zinloos
Laatst gewijzigd door Edward op 09 Sep 2018, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 09 Sep 2018, 21:34

Zucht!

Ik ga verder American Football kijken.

Gert-Jan.

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 09 Sep 2018, 21:39

Welke zender is dat Gert-Jan......kijk ik even met je mee....pfffffff
Wat een lekkere discussie weer of is dat BULL.....

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 09 Sep 2018, 22:07

Trix, ik heb een NFL gamepass abo, dus niet op de reguliere tv hahaha, wel spannend :mrgreen:

Gert-Jan.

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 09 Sep 2018, 22:12

Edward , Gert-Jan heeft wel gelijk . Kun je ''zinloos'' vinden , maar hij heeft gelijk Edward ! Vr gr Henk B.

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Sep 2018, 22:28

hnb1965 schreef:Edward , Gert-Jan heeft wel gelijk . Kun je ''zinloos'' vinden , maar hij heeft gelijk Edward ! Vr gr Henk B.

Nee, dat is niet waar. Graag wetteksten dan om een en ander te onderbouwen. Sowieso is dit:

"Ik blaat niet zomaar wat, je doet een niet geteste ongeoorloofde aanpassing, daarmee vervalt gewoon de type goedkeuring, as simple as that, echter ga je er daarna mee naar de RDW en laat die jou aanpassing goedkeuren dan ben je gedekt, wederom, as simple as that"

absoluut niet waar want een trekhaak kun je niet individueel laten keuren. Dat kan alleen als je Veldhuis of zo heet, aangemerkt wordt als fabrikant en dan nog alleen door een 'destructieve test".

Verder is de aanpassing volgens de keurmeester van de Rdw "niet structureel van aard en dus geen probleem" Dat zul je dus niet zwart op wit krijgen want dat kan officieel niet. (maar een aangelaste lip voor een stekkerdoos of losbreek beveiliging is ook geen reden tot afkeur) Verder is de stelling dat door een aanpassing je typegoedkeuring vervalt dus ook van toepassing op de rest van je auto en is hier dus niemand die nog een typegoedkeuring op z'n laRo heeft.

We hebben het over twee gaatjes in een stalen deel van 10-12 mm dik en een hoogte van 150mm of zo waar al twee grote gaten voor de pen inzitten en een aantal voor de kogel... Dat resulteert in een vervallen type goedkeur. Juist.
Maar het vervangen van hele draagbalk van het chassis waar de hele trekhaak aan hangt is geen enkel probleem? Want de Td5's die nog een originele achterbalk hebben zijn zeer zeldzaam.........

Ik geloof best dat jullie het beter weten dan de Rdw maar daar zie ik dan graag enig bewijs van. En ook waarom dat dan wel geld voor de trekhaak en niet voor de rest van de auto.
Want "hij heeft gelijk" is niet genoeg voor mij om mijn ongelijk te erkennen. Anders ben ik gaarne bereid mijn excuses aan te bieden en naar de Rdw te gaan om de keurmeester bij te scholen.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Sep 2018, 10:10

Tja, Edward zegt het niet altijd even diplomatiek maar hij heeft wel een punt.
Niet iedere wijziging leidt (althans bij de auto zelf) tot het (teveel) afwijken en daarmee vervallen van de typegoedkeur.

Niet zelden lees ik hier over bijv. het verwijderen of omzeilen van de EGR. Soms is de aanpassing ook bijna onzichtbaar maar ... dit is nu echt de typegoedkeur vernaggelen (en bijv idem bij lawaaiige uitlaten, een wat woestere remap, lierbumpers, serieus andere/bredere velgen etc etc.).
Sommige van dit soort aanpassingen zijn zelfs strijdig met (of op het randje van) de permanente voertuigeisen.

Maar goed, als je het een punt vindt ... dan zoek je toch een andere oplossing.
Ik heb een mijns inziens leuke oplossing gedropped. En is die oplossing te ingenieus, neem dan een bijna strak passend rubberblok en twee plaatjes staal, een boven en een onder, en een paar bouten door dit geheel van boven naar onder. Je schuift het rubberblok tussen de rammelende delen en draait de bouten aan: het rubber zet uit in de dwarsrichting en dempt het gerammel. (Geen idee of dit alles gaat passen, ik heb gelukkig nog geen trekhaak.)

Groeten MarcS

PS   Bij een strenge lezing van de regels mag het verstelbare koppeling vastlassen ook niet, en door rammelen versleten pennen en gaten mogen ook niet. Je kan het jezelf ook wel erg moeilijk maken, er zijn al regels genoeg, je hoeft ze niet overdreven streng toe te passen.
't Is een beetje als die bijrijder die vroegtijdig en dwingend 70, 80 of 90 roept ... en bij het naderen van de desbetreffende borden zie je ook de onderborden: "bij regen" of "afrit" ... het klopt dan dat er die snelheidsbeperkingen zijn, maar alleen onder voorwaarden.
PS2 Het is een beetje vervelend dat de RDW kennelijk extra spastisch doet mbt trekhaken. Een auto kan je tot zelfs in een kleine serie goedgekeurd krijgen zonder aan alle regels voor een "fabrikant" te moeten voldoen, voor trekhaken is er kennelijk geen oplossing om een individuele haak goed te keuren. In (sommige) ons omringende landen kan dat wel. Nu ken ik de regels ook weer niet 100% maar 99% zeker kan je een elders goedgekeurde trekhaak ook erkend krijgen in Nederland, misschien is het even wat meer gedoe, maar tot de goede dingen van Europa behoort het vrije verkeer van goederen en personen ... het zou niet de eerste keer zijn dat deze Europa-route een over-precieze nationale regeling onderuit haalt.

Houston

Berichtdoor Houston » 10 Sep 2018, 12:03

Ik heb geen idee wie er gelijk heeft maar vind het vermakelijk om te lezen! (en interessant want ik heb hier ook zo'n in hoogte verstelbare trekhaak op de werkbank liggen, die er ooit nog eens onder moet. Maar omdat ik ook een nieuwe achterbumper wil, moet ik het e.e.a. aanpassen met langere metalen strippen enz en vroeg me ook al af hoe dat met de goedkeuring zit... Gewoon maar doen dus?)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Sep 2018, 20:55

Houston schreef:Ik heb geen idee wie er gelijk heeft maar vind het vermakelijk om te lezen! (en interessant want ik heb hier ook zo'n in hoogte verstelbare trekhaak op de werkbank liggen, die er ooit nog eens onder moet. Maar omdat ik ook een nieuwe achterbumper wil, moet ik het e.e.a. aanpassen met langere metalen strippen enz en vroeg me ook al af hoe dat met de goedkeuring zit... Gewoon maar doen dus?)

Hoe moet ik dat zien/wat moet ik erbij bedenken ... een nieuwe achterbumper ?

Een nieuwe "rear-X-member" ?   En waarom zou de trekhaak dan aangepast moeten ?
Misschien is het dan direct slimmer om een betere kwaliteit rear-X-member (Black Sheep) te kiezen.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 10 Sep 2018, 22:02

Disco misschien? Het leven bestaat niet alleen uit Defenders.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”