Rondje Botswana

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Jankouwenberg

Rondje Botswana

Berichtdoor Jankouwenberg » 09 Sep 2018, 22:32

Geen reisverhaal maar kroegpraat. Daar er nooit wat mis is met mijn TD5 in Nederland, moet ik hier toch even mijn verhaal kwijt over de gehuurde vrij nieuwe 2.2 110 die we gehuurd hadden voor een rondje Botswana. Fantastische vakantie gehad maar met veel autopech. We waren met zijn 6 en het hele gezin in een 110, 2 tenten op het dak en 1 tent op de trailer. Ploegen door de Kalahari, de Okovanga en nog veel meer. Asfalt, wasbord, mul zand en moerasmodder.
Eerste pech puntje was midden in de Kalahari, koelslang links voor tegen de klem van de stuurbekrachtigingsolieslang aan lopen trillen tot er dus een gat zo groot als een walnoot in zat. Alle koelvloeistof kwijt. Na lang nadenken en laten afkoelen van de motor, met Bandenreparatie set (die bruine plakdingen die je in gaten kan steken ), ducktape en ons laatste kostbare water, de laatste 120 km naar de gate weten te halen. In Maun slang laten vervangen bij de dealer. (Moest wel zelf gereedschap regelen (,-.
Daarna wat minder belangrijke pech zaken, zoals uitvallen van de airco, lostrillen van diverse delen van het dashboard. Kromme high lift in loskomen uit de Okovanga.
En dan op de terugweg naar Johannesburg, thermostaat verstopt waardoor overdruk achter de waterpomp en ondanks direct stoppen zoals later bleek een kromme cilinderkop. Niet meer mee te rijden. De laatste 1000 km dubbelgevouwen in een Toyota Hi ace mogen afleggen (met lekkende dieseltank dat dan weer wel)

Blij met mijn TD5
Hoop dat jullie ook een fijne vakantie hebben gehad, wij hebben iig weer een mooi kroegverhaal.
Mooie beesten gezien ook

Jan Barbara en de kids
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Roy

Re: Rondje Botswana

Berichtdoor Roy » 14 Sep 2018, 21:06

Hallo Jan,

Wat een herkenbaar verhaal. Mooi hè, Afrika.

Wij hebben een aantal jaar geleden in Zuid-Afrika een Puma gehuurd, maar behalve gedoe met de tweede accu, het alarm en de centrale duurvergrendeling eigenlijk geen problemen mee gehad.

Afgelopen jaar zijn we met ons gezin door Kenia getrokken in een ....... in durf het bijna niet te zeggen....... een Toyota land Cruiser. Maar gelukkig bleek deze auto, of eigenlijk bleken deze auto's nog veel meer gebreken te hebben. We hebben in 3 weken tijd met twee gezinnen in vijf verschillende Toyota's gereden. De problemen varieerde van een lekkende radiator, een gesoldeerde en daarna toch weer lekkende radiator, een nogmaals gesoldeerde en wederom lekkende radiator, een defecte versnellingsbak, een afgebroken fan en kapot geslagen waterpomp, enkele haperende accu's en tenslotte een afgebroken voorwiel. Hierdoor hebben we wel intensief en interessant contact gehad met de lokale bevolking. Zeker het elkaar slepen in het donker over een onverharde en half overspoelde weg met een steeds korter wordend sleeptouwtje was een bijzondere ervaring. Vooral ook voor de buren die met hun zaklamp op de sidebar stonden om de weg voor ons te verlichten terwijl de wilde zebra's en giraffen de weg over staken. Voor ons foto-verslag kun je kijken op http://stokenstaart.nl/2018Kenia/

Thuis zijn we snel weer in onze Puma gekropen.

Groet, Roy

Mark86d

Re: Rondje Botswana

Berichtdoor Mark86d » 23 Okt 2018, 23:10

Mooie reis, fijn dat je zo positief blijft over de ervaring met de Toyota, weet niet of ik dat wel zou kunnen.

Terug naar “Kroeg”