Vliegwielhuis lekt olie uit ontluchtingsgat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Goos

Vliegwielhuis lekt olie uit ontluchtingsgat

Berichtdoor Goos » 14 Sep 2018, 17:43

Uit het ontluchtingsgat onderaan in het vliegwielhuis van mijn Series 2A 2.25 benzine uit 1963 lekt motorolie.. en niet een beetje, ongeveer 1 drup per seconde. Is dit wat ik vrees? Namelijk een krukaskeerring?
Land Rover Series 2A 1963 2.25 benzine marine/limestone inner headlights

fenix2

Re: Vliegwielhuis lekt olie uit ontluchtingsgat

Berichtdoor fenix2 » 14 Sep 2018, 17:52

zou zomaar kunnen ... geen heel moeilijke klus, alleen veel werk om erbij te komen.

Kan met de versnellingsbak eruit (of los en wat naar achter gehouden heb ik al eens voorbij zien komen) of met het blok eruit.
Interessant is om gelijk te kijken naar de koppeling met alle aanhangende systemen. je kunt er dan toch bij ;)

Kan in 2 dagen als je alle onderdelen bij de hand hebt.

succes, Fenna
Afbeelding

paul k

Berichtdoor paul k » 17 Sep 2018, 08:41

ik vond het makkelijker om de bak te verwijderen.
Is inderdaad wat gepruts met de kurkpakking en de deelbare kering, maar in een halve dag toch goed te doen.
Defender 2004 TD5 130 HCPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

DAppeldorn

Berichtdoor DAppeldorn » 18 Sep 2018, 16:26

Ja.

Als hij motor olie lekt, dan ja de achterste krukas kering. :o

Zelf vond ik het makkelijkst om het blok eruit te halen en die in een motorblok trolley te hangen.
Dan kan je het blok onderste boven hangen, vliegwiel etc verwijderen, carterpan, dan de rubber/metalen ronde halve manen t.p.v. vliegwiel los halen en de achterste big end lager schaal.
Daarin zit de 2 kurken T pakking, dan de 2 halve keringen vernieuwen t.p.v. de rubber/metalen ronde blok bij de krukas flens.

Beetje gepriegel met het veertje van de kering maar niet echt moeilijk, vergt wel wat geduld :mrgreen: en goed opvolgen van de werkplaatshandboek (dikke groene pul)
Goed ontvetten, kurken T stukjes precies zoals in het wp boek, en zelf deed ik een klein dotje zwarte vloeibare pakking tussen de verbinding van de halve nieuwe kering, bij verder bijna alles gebruik ik hylomar.

Heb het nu 3 keer gedaan, bij een 1965er 2.25 benzine, 75er 2.25 benzine en een 75er 2.25 diesel, iedere keer weer spannend als je alles weer hebt ingebouwd en de auto warm laat lopen :mrgreen:

Het is met het veertje een beetje gefriemel, en soms passen de kurken T stukjes niet uit een complete pakking set. Heb een paar keer gehad dat die groter waren.???? ( geen idee meer van welk merk)
En soms wordt er een 1 piece kering voor de 2.25 aangeboden, die is niet voor de 2.25 3x gelagerd :cry:

Maar met een beetje geduld is het geen moeilijk klusje.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 03 Okt 2018, 13:13

hoe staat het er mee nu?

gr. Fenna
Afbeelding

Terug naar “Techniek”