Aanschaf defender 130

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Erik Peters

Re: Aanschaf defender 130

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jan 2019, 13:08

jaap schreef:De auto voldoet dan niet aan de eisen van de belastingdienst....

Precies.

Een kennis heeft een Toyota Hilux dubbelcabine op grijs kenteken. Een collega van hem heeft ook een dubbelcabine pick-up en die kreeg na controle een forse naheffing en ook een boete omdat de auto niet aan de eisen van de belastingdienst voldeed. En om dit soort problemen te voorkomen wou hij de auto op geel kenteken laten zette, ook omdat hij zijn bedrijf beëindigd heeft. Dat deed de RDW niet/kon niet. Hij moest naar de belastingdienst.
Daar heeft hij een bedrag bpm betaald en nu betaald hij voor geel kenteken. De auto is nog steeds 'grijs' (letterlijk en figuurlijk). Provinciale opcenten hoef je niet te betalen.

Groet,

Erik.

p.s. Met een hefdak zou je van de 130 een kampeerauto kunnen maken.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

allard

Berichtdoor allard » 11 Jan 2019, 13:11

Het is off-topic in de zin dat het niet over het belastingtarief gaat, maar dit gaat wél over de auto:

Of je deze prijs ervoor wilt betalen, is aan jou uiteraard, maar realiseer je dat - in tegenstelling tot de tekst in de advertentie - deze auto geen ABS heeft, ook geen elektr. ramen lijkt te hebben (en de airco durf ik ook te betwijfelen, althans: misschien zit er iets aftermarkets in, maar ik vermoed geen originele airco). Als je dat allemaal geen probleem vindt, prima. Dan zou ik verder de gebruikelijke aankoop-checks doen: het chassis en schutbord controleren op roest (vergeet de voetenbakken niet!), etc....

Maar wel goed dat je eerst het belastingtarief checkt, da's een belangrijke!
130 HCPU TD5 MY2000

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 11 Jan 2019, 17:28

Ben benieuwd wat er tevoorschijn komt als je ddie traanplaatlappen eraf haalt, ook de cappings zullen slechter zijn dan je denkt. :cry:

jaap

Berichtdoor jaap » 13 Jan 2019, 23:19

De prijs is inderdaad aan de hoge kant denk ik. Ik heb de auto nog niet bekeken dus weet ook niet in welke staat hij is. Ik twijfel nog steeds of ik hem moet gaan bekijken
Zolang mijn geld niet sneller groeit dan ik het uitgeef, blijf ik zwoegen......................

paul k

Berichtdoor paul k » 14 Jan 2019, 08:38

Je zal én een tussenschot én een minimale binnenhoogte van 130cm van de laadruimte moeten hebben.
Dat de 130 grijs kenteken heeft, is voor de belasting niet voldoende. Dat de auto op het moment van keuring destijds aan de eisen voldeed(of niet) doet nu vrees ik, niet ter zake. Hij moet nú aan die eisen voldoen.
Daar hele gesprekken over gevoerd met zowel de motorrijtuigen belasting en de RDW. gevolg, ik heb mijn huif verhoogd naar een binnenruimte van 130cm.
Snelste oplossing is een verhoogd deel van je laadruimte, zoals de witte 130.
Het weglaten van een tussenschot kan als op kenteken staat vermeld dat het een "gesloten wagen" betreft en niet als "pick-up" of "open wagen."
T.a.v. de 130 met HCPU loopt nog steeds(zover mij bekend) met de belastingdienst en de RDW. Volgens de regels van de Belastingdienst zijn alle 130's met een huif die de binnenmaat van 130 cm van de laadruimte niet halen, in overtreding. Dat zal voor de zakelijke eigenaar een dure grap kunnen worden. ( economisch delict enzo...) Maar goed, ik begrijp dat daar nog een discussie over loopt bij de Belasting.

Groet, Paul
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

jaap

Berichtdoor jaap » 14 Jan 2019, 10:03

Hij staat geregistreerd als gesloten opbouw.
Bijlagen
Screenshot_20190114-100204.png
Zolang mijn geld niet sneller groeit dan ik het uitgeef, blijf ik zwoegen......................

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2019, 15:16

paul k schreef:Je zal én een tussenschot én een minimale binnenhoogte van 130cm van de laadruimte moeten hebben.
Dat de 130 grijs kenteken heeft, is voor de belasting niet voldoende. Dat de auto op het moment van keuring destijds aan de eisen voldeed(of niet) doet nu vrees ik, niet ter zake. Hij moet nú aan die eisen voldoen.

jaap schreef:Hij staat geregistreerd als gesloten opbouw.

Zo uit het hoofd zou het maar zo allemaal kunnen kloppen als er:
  1º geen tweede zitrij is, en
  2º een schot* vlgs de juiste maatvoering is aangebracht.
    * of dit schot volledig moet zijn hangt af van het hoogteverschil (minimaal 25 cm) tussen de lichte deuropening links en het hoogste deel van het dak
Het is dan een 2 of 3 zitter met een gesloten opbouw.

Mijns inziens is nog de meest interessante aanpak ombouwen naar camper.
Ook dan moet je over voldoende lengte 1m30 hoogte gaan halen, en een uitklap-dak (dat kan in een moeite door).
Verder moet je dan ook aan de camper-inrichtingseisen voldoen, een marginaal keukentje en een adequate slaapgelegenheid.

Het kwarttarief van geel/grijs is wellicht interessanter als een officieel grijs tarief, de auto wordt er ook interessanter door.

Groeten MarcS

jaap

Berichtdoor jaap » 14 Jan 2019, 15:20

Er zit wel een 2e zitrij in de auto en er is geen schot aanwezig.... En ombouw naar camper zie ik niet zitten. Ik wil mijn 110 al gaan ombouwen naar hefdak.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2019, 15:58

jaap schreef:Er zit wel een 2e zitrij in de auto en er is geen schot aanwezig.... En ombouw naar camper zie ik niet zitten. Ik wil mijn 110 al gaan ombouwen naar hefdak.

Tja, dan is het een grijskenteken maar geel MRB tarief auto.
Mocht je 'm desondanks willen kopen, zorg dan dat in het koopcontact staat dat alle belastingen etc. voor de auto betaald zijn (of iets vergelijkbaars, wel graag juridisch dicht getimmerd). Mocht er een naheffing mbt BPM in de lucht hangen dan heb je in ieder geval een degelijke basis om deze kosten terug te vorderen bij de verkoper.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”