DEF TD5 '00 loopt op 4 (soms 3) cylinders

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LaurensR

DEF TD5 '00 loopt op 4 (soms 3) cylinders

Berichtdoor LaurensR » 13 Jan 2019, 10:58

Dag allemaal,

Na een heerlijk dagje offroaden in Heerde gisteren, liep mijn defender TD5 uit 2000 (P10 blok) ineens op 4 cylinders. Klinkt zeer rauw en idioot veel trillingen. Reinigen van de rode stekker en de connector van de injectorboom op het blok met remmenreiniger bood geen oplossing. Geprobeerd om op 4 cylinders thuis te komen, maar liep een enkel moment (seconden) op 5, maar af en toe zelfs op 3 cylinders, heb ik het idee. Namelijk nog minder vermogen en nog rauwer lopen. Op enig moment ging starten zelfs zeer moeizaam. Ik wil geen schade en/of ongelukken dus de auto na enkele km bij een hotel achtergelaten en met het OV naar huis, maandag transport regelen.

Er is veel over dit onderwerp geschreven, maar ik bespreek graag de troubleshoot met jullie. Hopelijk kan ik het zo zelf oplossen.

Toen ik de auto kocht had ik veel olie uit de kabelboom en rond de ECU. Zodoende heb ik de injector kabelboom vervangen en de stekker goed schoongemaakt met remmenreiniger. Uiteraard bleek gisteren dat er nog veel olie in de kabelboom zat. Daar had ik bij het vervangen van de injector kabelboom ook maatregelen op moeten nemen, maar helaas niet gedaan. Die olie zit nu in de stekker en is naar ik vermoed ook in de ECU gekomen.

Troubleshoot:
- Uitlezen en foutcodes zoeken. Dit schijnt weinig zin te hebben, lees ik. Iemand daar een andere ervaring mee?
- Reinigen of vervangen van de ECU. Ik heb artikelen gelezen waar men de ECU open maakt en eenvoudig met remmenreiniger schoonmaakt. Zin of onzin? Vervangen door een tweedehands exemplaar kan ook. Is er onderscheid in de P10/P15 versie van de ECU? ECU is de hoofdverdachte omdat het aantal cylinders wat loopt, wisselt.
- kabelboom injectoren checken (kleppendeksel lichten); misschien zit er een stekker los. Lijkt me echter onwaarschijnlijk omdat de auto behalve op 4, soms op 5 en soms op 3 cylinders leek te lopen
- Kabelboom checken op kabelbreuk of kortsluiting (eerste inspectie liet niets van dat soort zien)
- Injectoren checken.
Hoe dan ook lijkt het me verstandig om de olievoerende kabels in de kabelboom voor de ECU te onderbreken en met connectoren weer vast te zetten. Meningen hierover zullen verschillen, maar ik heb het werkend gezien.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Groeten!
LaurensR

EDIT - mocht iemand een suggestie hebben voor een auto-ambulance (Nunspeet naar Raamsdonk) dan zou ik dat zeer op prijs stellen! Commercieel is prima, maar als iemand zelf wil rijden, dan bied ik daar uiteraard een passende vergoeding voor!
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Edward

Re: DEF TD5 '00 loopt op 4 (soms 3) cylinders

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2019, 14:00

Op zich is na een off road dag vocht de eerste verdachte. dat olieprobleem heb je al jaren en als ie nu ineens hapert lijkt de dichtstbijzijnde oorzaak water. Kijk niet raar op als ie maandag gewoon lekker loopt.

Voor wat betreft het olieverhaal. Als de olie al bij de ECU is wordt het lastig om dat adequaat op te lossen. Bij een D2 leg je vrij makkelijk een nieuwe motorbedrading als je echt van het probleem af wilt (wel kostbaar() maar bij een Def is dat nog meer werk omdat de ECU ver weg ligt.

Een ECU kun je gewoon openschroeven en bekijken. Schoonmaken kan ook weinig kwaad zolang je niet met water en sop aan de slag gaat.

Verder is het gewoon een kwestie van alles nalopen, meten en controleren. Maar lamzak als ik ben zou ik beginnen met een andere (geleende) ECU in te pluggen en kijken wat ie dan doet.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl

Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa '04

Christiaan van Dijk

Berichtdoor Christiaan van Dijk » 13 Jan 2019, 23:25

Als je de ECU vermoed zou ik die inderdaad gewoon openmaken en bekijken/schoonmaken.
Bij mijn vorige Disco ook gedaan en schoongemaakt met remmenreiniger, daarna nog jaren zonder problemen mee gereden. Wel de kabelboom in de kop vervangen natuurlijk en de stekker op de ECU nog regelmatig controleren en indien schoonmaken. Dat laatste is bij een Defender inderdaad lastiger, door de lokatie van de ECU duurt het langer voordat alle olie uit de kabelboom is.

Christiaan
Disco2 td5, RRC300tdi

conny

Berichtdoor conny » 15 Jan 2019, 12:07

Kleine stappen maken; niet gelijk nieuw motorblok kopen ;) Eerst bedrading onder kleppendeksel vervangen en stekker schoonmaken en schoonhouden. Als je 1x per kwartaal die stekker schoonmaakt, in combinatie met een kabelboompje bij de verstuivers, dan raakt hij na verloop van tijd schoon.

Vooral niet naar de dealer gaan!!! Dan ben je aan de beurt. :roll:

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 15 Jan 2019, 16:38

Dank voor de suggesties allemaal. Ik ga er mee aan de slag en post mijn bevindingen hier. Hopelijk heb ik morgen de auto weer hier staan. Eens kijken of hij zichzelf heeft gerepareerd of niet. Drie bussen remmenreiniger legen op het spul als dat niet zo is ;)

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 15 Jan 2019, 16:40

:idea:

Edward schreef:Verder is het gewoon een kwestie van alles nalopen, meten en controleren. Maar lamzak als ik ben zou ik beginnen met een andere (geleende) ECU in te pluggen en kijken wat ie dan doet.

Iemand toevallig een ECU (TD5 10p) te leen? Omgeving Gorinchem / Breda?

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 28 Jan 2019, 16:23

update 28/1
Computer nagekeken, die was schoon. Toch maar naar de garage om de injectoren te laten checken. Uitkomst: twee defecte injectoren. Zat 'm in de aansturing die op de injectoren zit. Fijne jongens daar hebben twee gebruikte injectoren gevonden voor me. Nieuwe injectoren kopen is inderdaad niet grappig, kwam ik achter.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2019, 16:29

LaurensR schreef:.... Toch maar naar de garage om de injectoren te laten checken. .... Fijne jongens daar .....

Natuurlijk mooi dat het op deze manier is opgelost ... ... Maar je laat ons raden waar "daar" is / wie die fine jongens zijn ?

Groeten MarcS

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 28 Jan 2019, 19:20

Probleem daadwerkelijk ook echt opgelost. Zal niet de eerste zijn die nieuwe injectoren plaatst en het achteraf enkel het injector kabelboompje was...

Of enkel het brandplaatje of rubber afdichting rubbertjes van retour/toevoer
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 05 Feb 2019, 15:11

de injectoren zijn getest en waren niet goed; is dus geen kwestie van 'vervang maar dan is het altijd goed'
blijkt dat er ook een probleem is met het pompelement in de brandstoftank. Mogelijk is er een verband tussen dat probleem en de overleden injectoren. Ik hoor daar de details nog van.

@MarcS die fijne jongens zijn van Autoservice Oosterhout. Wat ik begreep is dat zij van LR Knook Breda komen. Bij de receptie stond een model van een Defender 110. Duidt in mijn ogen op liefhebbers, dus dat vond ik al direct een goed teken.

Terug naar “Techniek”