ANWB en Camper

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Ron63

ANWB en Camper

Berichtdoor Ron63 » 21 Jan 2019, 14:16

Even ter info:

Kwam vandaag een stukje tegen in de krant over het naar huis brengen van een VW-bus. Is dus een camper op kenteken en valt niet onder de standaard dekking van de ANWB. Dient een extra verzekering voor afgesloten te worden.
Ik had hier dus nooit bij stilgestaan, voor de 130 dus maar even gaan verzorgen voordat we op vakantie gaan.

Groet Ron
Bijlagen
IMG_2703.JPG
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Re: ANWB en Camper

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2019, 16:24

Ron63 schreef:Even ter info:

Kwam vandaag een stukje tegen in de krant over het naar huis brengen van een VW-bus. Is dus een camper op kenteken en valt niet onder de standaard dekking van de ANWB. Dient een extra verzekering voor afgesloten te worden.
Ik had hier dus nooit bij stilgestaan, voor de 130 dus maar even gaan verzorgen voordat we op vakantie gaan.

De ANWB is wel vaker nogal op de penning.

Afgelopen zomer was ik getuige van iemand die een letterlijke "faux pas" maakte en daarbij een (gelukkig) bescheiden fractuur opliep in zijn kuitbeen.
De goede man was al sinds zijn jeugd gehandicapt, en hij was nu dus dubbel gehandicapt: met een camper op een natuur-camping, en met de boodschap 2 weken je been niet belasten (de Franse gezondheidszorg heeft twee gezichten: ze komen je wel - gratis - per helikopter redden*, maar ben je tamelijk reddeloos: je wordt gewoon ontslagen uit het ziekenhuis, ook al zit je ergens ver weg op een camping waar je maar moet zien hoe verder rond te komen.

Maar dan komt de echte "koude kermis", de reactie van de ANWB.
De onfortuinlijke mis-stapper was met een (aangepaste - want gehandicapt) camper naar de camping gereden, en hij hád een camperdekking. Hij was tegelijkertijd een klein beetje minder ongelukkig als anders want hij had zijn LAT-vriendin meegenomen. De vriendin was niet zelfstandig met de auto+caravan maar meegereden, de camper trok de caravan moeiteloos. En ... de vriendin had voor zichzelf caravan-dekking.

De ANWB wilde evenwel niet de VW-bus + caravan ophalen .... want de ongelukkige misstapper had nog een misstap gegaan: hij had geen caravan-dekking - dat zijn vriendin wel een dekking had telde niet want zij reed niet met haar auto :twisted:

Uiteindelijk zijn ze in twee etappes - met een hotel-overnachting - zelf naar huis gereden: De vriendin reed - zonder verdere ervaring met de aangepaste camper + caravan.

Ik had aanbevolen de ANWB voor het blok te zetten: In de limiet waren ze immers gekomen om de aangepaste camper terug te rijden.
De vriendin had gemakkelijk later haar caravan opgehaald (het was ook nog eens een heel goedkope camping met een makkelijke campingbaas).
De afstand was zo dat het ophalen van de caravan makkelijk in een weekendje te doen was.
Daarna, als alles geregeld was had ik de ANWB voorgesteld en repatrierings-actie te stroomlijnen: zij sturen een chauffeur naar 2/3 en hij rijdt de combinatie terug. Zoniet dan was er het hele eind. In de gestroomlijnde versie was iedereen binnen één dag weer thuis, volgens de formele oplossing was het voor iedereen twee dagen gedoe.
Maar goed, de goede man had natuurlijk wel wat anders aan zijn hoofd, hij moest ook thuis opvang regelen etc etc.

* Ik moet zeggen: die eerste reddende hulp is indrukwekkend goed geregeld - bel je per smartfoon dan hoef je je niet eens over plaatsbepaling te buigen, ik had de juiste GPS coordinaten wel bij de hand. De Gendarmerie-helicopter is er zo, maar is dan nog wel even bezig met het hoe en wat rond het neerlaten van de "hulptroepen". De équipe die te voet komt is 3x vlotter als je voor mogelijk houdt, zo'n pompier-équipe loopt als topsporters. Zowel op de grond als in de lucht zijn het mensen die wonderen verrichten

Groeten MarcS

HJK

Berichtdoor HJK » 23 Jan 2019, 11:59

Ben met een camper jaren geleden zeer matig geholpen in Oostenrijk en 1 keer super geholpen in NL, zonder camper suppl. Ik had er ook nooit van gehoord. Ik denk dat het iets nieuws is.. Dus even de anwb gebeld, was zogenaamd altijd al zo??. Lijkt mij niet...

anyhow.. nu toch maar extra afgesloten a E 25 pj. Helaas maar toch goed om deze info te krijgen...

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Jan 2019, 13:49

Persoonlijk vind ik de ANWB wegenwacht een achterhaalde dienst. Er is zoveel uit wegbezuinigd en geschrapt dat het gewoon teveel geld is voor wat je ervoor terugkrijgt.

Sowieso is het een te dure verzekering als je kijkt hoe vaak je nu eigenlijk een pechhulp nodig hebt. De laatste keer (en pas eerste keer) dat ik ze nodig had stond ik op 100 kilometer van huis met een kapotte ECU. De ANWB wilde me wel naar huis laten brengen maar niet de auto naar de dealer en mij dan naar huis. Want die 40 kilometer van dealer naar huis kon echt niet.

Na de nodige strijd heb ik mij dan maar naar huis laten brengen en zelf de auto naar de garage gebracht voor reparatie. Maar ook eens nagevraagd bij de berger wat me de rit gewoon zou kosten. Dat was even duur als 1 jaar contributie voor de ANWB............

Niet voor niets dat Tim en Tom (Allsecure verzekering) een hulpdienst aanbieden die je alleen betaald als je hem nodig hebt. Denk meer mensen aan het rekenen zijn geslagen............
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jan 2019, 14:02

Tja, ik heb de wegenwacht opgezegd toen ik een LandRover kocht, dat leek mij wel slim.

Maar ... ik heb nog wel buitenland-hulp tegen een schappelijk bedrag, een restant van de oude Reis- en Krediet-brief, een contractvorm die ze kennelijk niet meer aanbieden maar wel continueren (in het buitenland is die buitenlandhulp ook nogal wisselvallig, Frankrijk heeft bijv geen WW of ADAC).

Mocht ik dus een keertje een berger nodig hebben dan is het duur maar dan heb ik al wel jaren gespaard.
De ouderwetse wegenwacht hulp, dwz reparatie ter plekke is inmiddels zo magertjes dat ik daar niet veel misloop.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Jan 2019, 14:41

Precies. In de meeste reisverzekeringen in berging en repatriëring naar NL gewoon bij te boeken.

En idd, rij nu 20 jaar LaRo en heb twee keer met pech gestaan. Beide keren ook nog doordat ik gewoon doorreed terwijl ik wist dat er problemen waren. (1x met een waterpomp die 'huilde' en al maanden klaarlag bij de garage en 1x met een uitvallend gaspedaal)

Verder nooit een gele auto nodig gehad. :lol: :lol: (met de motor sowieso nog nooit pech gehad maar dat zijn dat ook Rijstwafels)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Houston

Berichtdoor Houston » 23 Jan 2019, 14:44

Wanneer je (bijna) nooit pech hebt, kost t inderdaad altijd teveel.
Maar met een Land Rover kan t lidmaatschap al snel uit! ;)
Tim en Tom doen t ook niet voor niks, gok ik.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 23 Jan 2019, 15:25

Ach ja, vaak heb ik die WW niet nodig, maar als ik ze nodig heb doen ze het wel goed.
Tijdens het jubileum op de laatste dag nog gebruik van gemaakt (en nee ik was niet diegene die ze gebeld had voor de piepende remmen na een dagje zandspelen.....)
Accu met kortsluiting. even leek het erop dat ik in een rookwolk afscheid ging nemen van de RRC, maar dat viel gelukkig mee. Daarna de WW gebeld in de veronderstelling dat zij mij (of de RRC in elk geval) naar huis/garage zouden moeten brengen.
Meneer van de WW komt aan, hoort mijn verhaal en zegt: "laten we eerst maar eens kijken, afsleep regelen kan altijd nog".
Kwartiertje later was ik met nieuwe accu weer onderweg in de RRC.
Kortom, weer blijdschap genoeg om op te wegen tegen een aantal jaren lidmaatschap.

Verder verbaas ik mij er in dit soort verhalen altijd over dat mensen blijkbaar pas de voorwaarden van een verzekering lezen als ze iets nodig hebben, en dan verbaasd zijn dat iets niet gedekt is op de manier die zij veronderstelde of hadden gehoopt.
Het is eigenlijk vrij simpel, wil je een goede dekking, kost dat meestal behoorlijk geld. Wil je minder betalen is de dekking ook minder meestal. En ja, een pechhulp of buitenlandrepat is tegenwoordig gewoon een verzekering.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

nocoffee

Berichtdoor nocoffee » 23 Jan 2019, 16:30

Eens met het feit dat ze soms iets té op de letter zijn...

Maar toch ben ik er afgelopen zomer erg blij mee geweest!
Een paar dagen voor einde van de vakantie - ergens in zuid Frankrijk, alreeds 'op de terugweg' - houdt de Defender er mee op.
Geluk bij een ongeluk: hij stopte ermee op de oprit van een garage :lol:
Repareren: mogelijk maar dat ging wel een week duren. ANWB gebeld - repareren niet mogelijk binnen onze vakantie, dus direct repatrieren.
Huurauto's geregeld (slaapt wel oncomfortabel - want ... daktent zit op de Defender :o) en 2 dagen later waren we thuis.
De Defender volgde veel later, maar we hebben geen enkele kosten aan deze hele repatriering gehad. Toch wel klasse.

p.s. het euvel bleek achteraf het startmotor-relais
Defender 110 TD5 CSW (2001)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Jan 2019, 17:44

Het is bijna zo dat zolang ik een auto heb, ik ook lid ben van de ANWB. En ik ben een goede klant van de ANWB aangezien ik niet vaak pech heb (gehad). Soms kan ik het zelf wel oplossen.
De keer dat op IJsland de hoofdas in de versnellingsbak brak van mijn 109, de ANWB gebeld; dat was toen wel een probleem want hoorde IJsland wel tot Europa? :shock: Dat bleek dus wel zo te zijn, maar ze hadden nog nooit zoiets bij de hand gehad (ik was de eerste). Daar viel niet veel te regelen, dus op eigen kracht (de auto reed nog in de 1e en 2e versnelling) naar de boot (de terugreis lag al vast) en in Denemarken op transport naar huis. Dat was wel weer netjes geregeld.
Ook toen mijn 300 Tdi in Tsjechië in de fik gevlogen was werd de auto netjes naar de importeur in Praag gebracht. Later is de auto door de verzekering naar Nederland gehaald omdat reparatie erg duur was (zelfs daar in Tsjechië) en er een taxateur naar moest kijken.
En een keer op de terugweg van Groningen naar huis, een vastgelopen dynamo (en kapotte multi-V-riem). Daar kon de monteur van de ANWB ook niks mee, dus netjes naar huis gebracht (midden in de nacht) door een afsleepdienst.
In Duitsland een keer met een VW bus gestrand omdat het koelwater eruit liep. Afsleepdienst en huurauto, die uiteindelijk mee kon naar Nederland omdat reparatie te lang ging duren. Dus de bus is ook weer bij huis afgeleverd. Verder geen kosten (alleen de brandstof van de huurauto).
Geen klachten over de ANWB, maar ik vermoed dat ik al mijn betaalde lidmaatschapsgeld door de jaren heen er nog niet uit heb. :lol:

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Reizen”