Binnenland IJsland aug/sept 2019

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Jacovb

Re: Binnenland IJsland aug/sept 2019

Berichtdoor Jacovb » 15 Mar 2019, 14:36

Hallo Johan,
Dank je voor deze informatie, daar heb ik wat aan. Sowieso dat het kouder kan zijn dan ik gedacht had en je ervaring met eerst naar het noorden rijden. De standkachel heb ik nog wel eens startproblemen mee maar nu van belang deze voor elkaar te hebben dus. De vakantie is geboekt, verzetten is geen optie meer.
Het zou een tegenvaller zijn als je er niet kunt wildkamperen, ik had begreopen dat dat in de ring rond het eiland een probleem is maar in het binnenland werd toegestaan. Heb jij wat dat betreft een andere ervaring dus?
De voorbereidingen zijn idd erg leuk, je valt van de ene verwondering in de andere.
We gaan het avonturen.
Groet, Gizmo
*Gizmo*

Jacovb

Berichtdoor Jacovb » 15 Mar 2019, 14:52

Roger schreef:ben er 12 jaar geleden met Defender 110 en daktent ook geweest.
inderdaad super.
via Denemarken met veerpont naar Seydisfjordor.
dan heb je een overnachting op de boot.
vooral de binnenlanden zijn erg gaaf omdat het redelijk ruig is.
campinkjes gehad die alleen na een enorme doorwadingen pas te bereiken waren en waar niet echt wegen naar toe leidden.
daar zou een Duster echt niet kunnen komen.
pas wel op met idioten met veel poen die een 4x4 ter plaatse huren en zonder enig verstand keihard de soms lastige wegen nemen.
Of ze lanceren keien door je voorruit, of ze hebben ineens 3 lekke banden tegelijk en weten al niet eens hoe ze er één moeten vervangen of je komt ze ergens op hun dak tegen.
Uiteraard ook erg veel Landrovers daar en vooral degenen met enorme banden zijn niet zeldzaam.
erg mooi.
ik heb wel geleerd dat het de moeite loont om de weersvoorspellingen in de gaten te houden en daar ter plaatse je reis op aan te passen.
wij hebben globaal gezien het eiland met de klok mee genomen en hadden die periode (augustus) steeds gigantisch K.. weer met veel regen en wind en dus steeds een natte daktent, terwijl mensen die we hadden ontmoet en dus dezelfde periode als wij daar waren maar het eiland tegen de klok in hadden genomen steeds zo'n hebben gehad.
:oops:

Hoi, dank je wel, ga ik mijn voordeel mee doen!
*Gizmo*

Jacovb

Berichtdoor Jacovb » 15 Mar 2019, 14:55

zakraket schreef:Ik heb een tijdje geleden proberen uit te zoeken wat het kost om je auto daar te krijgen (verscheping..), maar ik stopte toen ik bedragen van 5000 euro voorbij zag komen...

Mag ik vragen wat je dat kost?

Ik betaal 2450 voor de auto en de hutten, 350 voor de maaltijden. Ik heb vervoer per vrachtboot en zelf vliegen overwogen, geeft wel tijdwinst, financieel schiet je er niet heel veel mee op. Ook omdat het bij transport per vrachtschip absoluut verboden is etenswaren meen te nemen en dat is iets wat ik wel graag doe :)
*Gizmo*

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Mar 2019, 19:29

Jacovb schreef:....
Het zou een tegenvaller zijn als je er niet kunt wildkamperen, ik had begrepen dat dat in de ring rond het eiland een probleem is maar in het binnenland werd toegestaan. Heb jij wat dat betreft een andere ervaring dus?
De voorbereidingen zijn idd erg leuk, je valt van de ene verwondering in de andere.
....

Niet wildkamperen zou voor mij een "no go" zijn.
Maar goed, er zijn alternatieven, dwz. ik slaap in geval van in de auto, of als ik zonder auto onderweg ben dan kampeer ik niet maar ik biv(ou)akeer
(zoals in een Frans boekje gesuggereerd werd, en daarbij ook dat trivouac en monovouac ook mogelijk was).
NB   Het mooie woord bivak komt uit het Frans en is daar bivouac, en grappig genoeg komt bivouac uit het Nederlands, het was een militaire aanduiding, in het veld had je de wachtpost en ter beveiliging van de wachtpost z.g. bijwachten en die bijwacht die maakte dus zijn "bivak" (nu ja dat heette toen nog niet zo - eerst moest het woord bijwacht in het Frans tot bivouac worden en daarna weer terugkomen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Mar 2019, 20:25

Jacovb schreef:Sowieso dat het kouder kan zijn dan ik gedacht had en je ervaring met eerst naar het noorden rijden. De standkachel heb ik nog wel eens startproblemen mee maar nu van belang deze voor elkaar te hebben dus.

Gemiddeld genomen is de temperatuur ca. 17℃ (overdag). En er staat doorgaans veel wind, wat soms tot een zandstorm kan leiden.
middernachtzon.jpg
Foto van mijn 109 gemaakt in juni, noord IJsland (bijna tegen de poolcirkel) met de middernachtzon.
Op dat moment (half een 's nachts) vroor het een paar graden. Ook kun je een sneeuwbui treffen midden in de zomer, maar temperaturen van 25℃ heb ik ook mee gemaakt (in Akureyri, gedurende mijn verblijf van 4 weken op het eiland), de IJslanders spreken dan van een hittegolf en lopen allemaal in korte broek.
Een IJslands gezegde: Als het weer je niet aan staat, wacht dan maar een half uur. (dan is het weer wel anders).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

islander

Berichtdoor islander » 16 Mar 2019, 09:37

Landmarcs schreef:
Jacovb schreef:....
Het zou een tegenvaller zijn als je er niet kunt wildkamperen, ik had begrepen dat dat in de ring rond het eiland een probleem is maar in het binnenland werd toegestaan. Heb jij wat dat betreft een andere ervaring dus?
....

Niet wildkamperen zou voor mij een "no go" zijn.
Maar goed, er zijn alternatieven, dwz. ik slaap in geval van in de auto, of als ik zonder auto onderweg ben dan kampeer ik niet maar ik biv(ou)akeer
(zoals in een Frans boekje gesuggereerd werd, en daarbij ook dat trivouac en monovouac ook mogelijk was).
NB   Het mooie woord bivak komt uit het Frans en is daar bivouac, en grappig genoeg komt bivouac uit het Nederlands, het was een militaire aanduiding, in het veld had je de wachtpost en ter beveiliging van de wachtpost z.g. bijwachten en die bijwacht die maakte dus zijn "bivak" (nu ja dat heette toen nog niet zo - eerst moest het woord bijwacht in het Frans tot bivouac worden en daarna weer terugkomen.

Groeten MarcS

Wild kamperen is niet toe gestaan in Ijsland, net als even de wagen snel langs de kant parkeren om even een foto te nemen .
Door zo'n actie is het binnekort ook daar gedaan om van de geasfalteerde wegen te mogen komen als toerist.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Mar 2019, 13:02

Dan is er wel wat veranderd in 25-30 jaar. In natuurreservaten mocht je alleen op de camping staan (en die stelden toen nog niet veel voor), daarbuiten geen probleem. Máár je mocht/mag niet van de weg af (ook buiten de natuurreservaten niet). Parkeerplekjes net naast de weg waren zo hier en daar wel te vinden. En voor het maken van een foto liet ik de Land Rover soms gewoon op de weg staan (zeker in de binnenlanden), zo druk was het toen niet.
zandstorm.jpg
Een zandstorm op de achtergrond (waar ik uit kwam).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JvR

Berichtdoor JvR » 18 Mar 2019, 00:18

Hallo,

Ook IJsland staat niet stil. Toerisme is een belangrijke inkomsten bron. Dat veel mensen het ontdekt hebben is ons duidelijk geworden.
Met vele vliegen zij erin en racen rond met een huurauto en vertrekken weer. Zo zie je dat veel auto's met wat kleine aanpassingen in de verhuur gaan, goeie business. Om schade en vervuiling tegen te gaan staan er veel borden met instructies en verboden. Ik begrijp dat wel, het zijn er gewoon teveel en helaas gaat niet iedereen verstandig om met de natuur. Ander ding is het gevaar wat onderschat wordt. Je kan zomaar overvallen worden door het weer en ook overschatten sommigen zichzelf, begreep ik van een lid van het rescue team. Er blijft genoeg uitdaging over om een mooie reis te maken en fanatische dingen te zien!!
Trof ook een groep Britten met Land rovers die met een gids het binnenland in trokken om daar een week off road te gaan en te bivakkeren.
Het is denk ik best mogelijk om ergens in een uithoek je boeltje op te zetten en te overnachten, maar heb het maar op een enkele plaats gezien.

Groet,
Johan

Terug naar “Reizen”