olie aftap plug weg bij td5 ? versnellingbak leeg ?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ariekempkes

olie aftap plug weg bij td5 ? versnellingbak leeg ?

Berichtdoor ariekempkes » 12 Mar 2019, 21:05

Vandaag had ik een startmotorprobleem bij mijn defender td5 (2001).
Toen ik onder mijn wagen keek zag ik toevallig een ontbrekende bout onderin de versnellingsbak. Dit heeft niets met startprobleem te maken maar is voor mij reden tot zorg

Ik ben geen sleutelaar, heb de wegenwacht gebeld deze is gekomen en heeft de auto aangetrokken. Ik heb de wegenwacht de ontbrekende bout (de opening in het carter dus) laten zien . De wegenwacht zei dat er niets aan de hand was en dat de opening was om de krukas te blokkeren of iets dergelijks (er had vroeger waarschijnlijk wel een dop op gezeten maar dat was niet nodig zei hij …..) . Het gaat om een forse opening op het laagste punt van de versnellingsbak in het midden van de auto. De motor en versnellingsbak zijn nat van de olie, maar de oorzaak kan ook mijn lekke stuurbekrachtigingspomp zijn ..
Ergens zit het me niet lekker. Ik heb een grote opening met schroefdraad midden onderin mijn versnellingsbak . Ik kan er een schroevendraaier zo`n 10 centimeter indouwen . Is hier niet gewoon de olieaftap plug weg ? Hoe controleer ik olieniveau in mijn versnellingsbak ?

graag uw reactie/advies ?

Edward

Re: olie aftap plug weg bij td5 ? versnellingbak leeg ?

Berichtdoor Edward » 12 Mar 2019, 23:27

Even een lesje namen van onderdelen. Als je onder je auto kijkt heb je eerst het motorblok. Daarachter zit het koppelingshuis en daarachter de versnellingsbak en daarachter de tussenbak.

Nou neem ik aan dat je naar het grote ronde huis hebt zitten kijken net achter het motorblok. Daar zit je koppeling in en die loopt droog. Als daar olie inzit werkt je koppeling niet en is er iets serieus lek. Het gat daar onderin hoort open te zijn.

Heb je werkelijk naar de versnellingsbak zitten kijken zou daar een plug missen dan zou ten eerste alles onder de olie moeten zitten en ten tweede is de kans dat je auto dan nog functioneert nagenoeg nul. :lol: :lol: De stuurpomp draait met ATF, dat is rode dunne hydraulische vloeistof. Gen idee wat er in een R380 van een TD5 zit, maar als dat geen ATF is kun je dus herleiden welke olie het is en dus waar de bron zou kunnen zitten.

Maar goegel eens de plaatjes (bellhousing oa) en je wordt een hoop wijzer. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl

Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa '04

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mar 2019, 23:41

Edward schreef:..... Gen idee wat er in een R380 van een TD5 zit, maar als dat geen ATF is kun je dus herleiden welke olie het is en dus waar de bron zou kunnen zitten.

In een Td5 R380 zit Texaco MTF 94 (=75W80 GL-4) of Castrol SMX-S (of vergelijkbaar) als het tenminste goed is.
En als de olie uit de versnellingsbak loopt sta je niet direct stil.

Je vindt overigens het nodige over oliën (met wat geduld) hier Kennisbank-olien-en-vetten

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Mar 2019, 00:29

Landmarcs schreef:In een Td5 R380 zit Texaco MTF 94

En die olie is een beetje gelig van kleur.
In de R380 van mijn 300 Tdi zat (rode) ATF (en dat werd toen ook voorgeschreven), nu zit er een gelige olie in (van Kroon olie) vergelijkbaar met Texaco MTF 94.

Groet,

Erik.

p.s. De wegenwacht heeft gelijk er is niks aan de hand. Hooguit even de waadplug er indraaien voordat je een diepe doorwading neemt (en na die tijd er weer uit halen).
En het olieniveau van de versnellingsbak controleer je door de peil/vulplug (torx) aan de zijkant van de versnellingsbak er uit te draaien (onderkant gat is olie niveau).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger

Berichtdoor Roger » 13 Mar 2019, 07:37

in ieder geval zeg je het zelf al.
je bent geen sleutelaar.
De ANWB heeft over het algemeen erg goeie sleutelaars in dienst die met iedere auto wel eens te maken hebben gehad dus daar kun je redelijk op vertrouwen.
verder gewoon een goeie garage voor je onderhoud zoeken en hem daar laten nakijken door een goeie monteur voor je gemoedsrust.

We kunnen je hier van alles en nog wat uitleggen of vertellen, maar daar wordt een 'niet sleutelaar' niet veel wijzer van.

succes
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4
UNIC 75 PC camper 4x4 truck

ariekempkes

Berichtdoor ariekempkes » 13 Mar 2019, 07:45

Veel dank voor jullie snelle en duidelijke reactie(s) .
Mijn zorg is weg !

mvg Arie

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Mar 2019, 09:10

Erik Peters schreef:De wegenwacht heeft gelijk er is niks aan de hand. Hooguit even de waadplug er indraaien voordat je een diepe doorwading neemt (en na die tijd er weer uit halen).

Nu meen ik dat bij de Td5 de waadplug er standaard in zat .... paradoxaal genoeg heb ik dat nooit gechecked.
(Dat zegt iets over mij en ook over de waterdiepten die ik gemiddeld tegen kom, dwz meestal is het veel te diep, of juist erg ondiep.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”