Koppeling; de aan te zetten kracht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Werbun394
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 Feb 2018, 18:54
Contact:

Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Werbun394 » 13 Mar 2019, 15:27

Ik heb een Defender 90 bouwjaar okt. 2010. De koppeling gaat voor mij te zwaar.
Nu heb ik al een een paar maal in engelse bladen gelezen over het monteren van een Red Booster.
Een servo systeem ontwikkeld voor het makkelijker indrukken van de koppeling.
Echter in Engeland zit het stuur rechts. Onder de motorkap is dus ook de ruimte voor het aanbrengen van de Booster
anders gesitueerd ten opzichte van links gestuurde LaRo's.
Mijn vraag is of er iemand is die in een links gestuurde Defender zo'n booster heeft kunnen monteren.
Groetjes, Anko Tolman.

Vervolg:
Bedankt alle 8 leden die tot nu toe op mijn vraag hebben gereageerd.
Fijn dat een paar van jullie een verwijzing naar website met tekening van de veer en het aanbrengen daarvan hebben toegevoegd.
Ik zal in mijn LaRo gaan kijken of er al een veer of andere voorziening zit.

Ron schreef: drukgroep overleden? Graag een toelichting !!
Edward schreef: -----ook als brakebooster en die is gewoon in verschillende maten en krachtratio's te koop. "Gewoon te koop"; graag aangeven
waar / bij welke firma's dat dan te koop is; website's ??

Groetjes,
Anko Tolman.
Laatst gewijzigd door Werbun394 op 14 Mar 2019, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5771
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Edward » 13 Mar 2019, 15:51

Red booster is gewoon een merknaam van een een bedrijf die een heel standaard ding verkoopt voor heel veel geld. In MG's zat ie ook als brakebooster en die is gewoon in verschillende maten en krachtratio's te koop. Ik mijn '08 130 heb ik hem ook een tijdje gehad toen ik m'n voet gebroken bleek te hebben.

Zo'n booster kost afhankelijk van de uitvoering rond de 100 euro. Iedere garage kan dat inbouwen want het ding zit gewoon in de remleiding en werkt op de vacuüm van de motor.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

trix G4
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 Sep 2006, 21:53

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor trix G4 » 13 Mar 2019, 17:32

Er is ook een systeem met een extra veer. Die klem je op je pedaal en dan is de kracht die je nodig hebt een stuk minder
@ minuten werk (en een blauwe vinger ;) )
Een Clutch assits spring, voor € 22,50

https://shop.landreiziger.nl/clutch-ass ... e-set.html

Landmarcs
Berichten: 6419
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Landmarcs » 13 Mar 2019, 17:47

dubbel
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Mar 2019, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs
Berichten: 6419
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Landmarcs » 13 Mar 2019, 17:52

trix G4 schreef:Er is ook een systeem met een extra veer. Die klem je op je pedaal en dan is de kracht die je nodig hebt een stuk minder
@ minuten werk (en een blauwe vinger ;) )
Een Clutch assist spring, voor € 22,50

https://shop.landreiziger.nl/clutch-ass ... e-set.html


Ik had begrepen dat:
  1º deze veer soms al standaard op de Defenders gemonteerd zit (dus even goed kijken), en   2º het effect beperkt was.
Als ik de LandReiziger info goed begrijp zit ie standaard op de "Puma" en afhankelijk van de hoeveelheid manoeuvreerwerk, mijn humeur (en het humeur van mijn linker knie), vind ik het pedaal soms nog best "stevig".

Anyway, omdat de koppeling net als de remmen hydraulisch bediend wordt kan een bescheiden "rembekrachtiger" de koppeling net zoveel vriendelijker maken dat het allemaal makkelijker werkt.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1719
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Erik Peters » 13 Mar 2019, 17:59

Landmarcs schreef:Ik had begrepen dat:
  1º deze veer soms al standaard op de Defenders gemonteerd zit (dus even goed kijken), en   2º het effect beperkt was.

Op mijn 300 Tdi uit 1998 zit dat veertje standaard gemonteerd. Op mijn Td5 uit 2001 niet. Ik merk weinig verschil, alleen bij de 300 Tdi is minder kracht nodig om het koppelingspedaal ingetrapt te houden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard90TD5
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 Dec 2013, 14:00
Locatie: Achterhoek

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Gerard90TD5 » 13 Mar 2019, 18:49

Bij mijn TD5 uit 2002 zat hij ook niet, het is even een gepruts, maar ik merk wel een verschil, het koppelingspedaal intrappen gaat lichter.

Mogelijk zijn mijn beenspieren minder ontwikkeld dan die van Erik. :lol:

Hier staat er wat over :

https://www.defender2.net/forum/topic54073.html?highlight=clutch+mod en hier ook

https://www.defender2.net/forum/topic6616.html?highlight=clutch+mod

Gr GerardTd5

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1719
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Erik Peters » 13 Mar 2019, 23:19

Gerard90TD5 schreef:Mogelijk zijn mijn beenspieren minder ontwikkeld dan die van Erik. :lol:

Tja, ik rij al 35 jaar Land Rover, dus ik weet niet anders. De koppeling van de Twingo van Carolien gaat zo'n beetje van zelf.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63
Berichten: 1039
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Ron63 » 14 Mar 2019, 12:04

Drukgroep overleden?

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Werbun394
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 Feb 2018, 18:54
Contact:

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Werbun394 » 14 Mar 2019, 12:48

Bedankt alle 8 leden die tot nu toe op mijn vraag hebben gereageerd.
Fijn dat een paar van jullie een verwijzing naar website met tekening van de veer en het aanbrengen daarvan hebben toegevoegd.
Ik zal in mijn LaRo gaan kijken of er al een veer of andere voorziening zit.

Ron schreef: drukgroep overleden? Graag een toelichting !!
Edward schreef: -----ook als brakebooster en die is gewoon in verschillende maten en krachtratio's te koop. "Gewoon te koop"; graag aangeven
waar / bij welke firma's dat dan te koop is; website's ??

Groetjes,
Anko Tolman.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten