Land Rover Series 3 project

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Gebruikersavatar
LudoBourquin
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 Okt 2017, 20:01
Locatie: Wijhe
Contact:

Land Rover Series 3 project

Berichtdoor LudoBourquin » 19 Mar 2019, 11:36

Hallo,

na een ongeluk met mijn eerste series 3, toch maar weer een series 3 gekocht. aangezien ik toch die 200di die ik er in had gebouwd, eerst maar eens opzoek gegaan naar eentje waar een 200tdi of iets vergelijkbaars in zit.

op de kop zijkant.jpg

laro op de kop.jpg


Niet lang nadat de auto weg moest (verzekering) toch de volgende gevonden, deze was door de vorige eigenaar helemaal opgeknapt met een discovery 200tdi uit 1991 (motor bak en assen). Zoals het soms gaat met hobby auto's en gebrek aan tijd is de auto de afgelopen 2 jaar neergezet en niet onderhouden/schoongemaakt. De basis was aardig goed (muv het laswerk). Op de foto hieronder is de nieuwe aanwinst te zien.

zijaanzicht voor keuring.jpg


Het laswerk hield in nieuwe achter crossmember, drie nieuwe out-triggers en het dichtlassen van verscheidene gaten in de balken. Voor de APK waren nog andere kleine dingen nodig. Momenteel zit er een APK op de auto en kan ik me bezig houden met de leuke dingen van het project.
Ook moesten de dempers vervangen worden, net als op de vorige gegaan voor de procomp es 3000.

De toekomst:
Er komt sowieso een rolkooi, deze heb ik momenteel op zolder liggen en moet nog opgeknapt worden en pas gemaakt.
Een zelfbouw bumper, sinds het begin is er het plan om zelf een bumper te maken op basis van een origineel.
Toevoegen van sleepoog aan de voorkant van de auto.
Het schilderen en poeder-coaten van de auto en onderdelen.
Een sperdiffentieel in de achteras en als het budget het toelaat een in de vooras.
Het pas maken van de 900r16 banden die ik op de vorige auto had zitten
Nieuwe lier (de lier die er op zit is aan vervanging toe)

Een korte introductie van de plannen en het project.

Groeten Ludo Bourquin
Pure awesomeness is the aim of the game

Gebruikersavatar
LudoBourquin
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 Okt 2017, 20:01
Locatie: Wijhe
Contact:

Re: Land Rover Series 3 project

Berichtdoor LudoBourquin » 20 Mar 2019, 17:02

Tijdens het behandelen van de balken (binnen en buitenkant) toch maar een begin gemaakt aan de bumper.
Op marktplaats een standaard series bumper op de kop getikt.

Het idee was om de bumper in het midden (tussen de balken) origineel te houden en buiten de balken de bumper taps toe te laten lopen en een hoek te geven richting de body.
Bumper1.jpg
bumper 4.jpg


Nadat de lasnaden netjes weggewerkt waren en de bumper is gepast zijn de bumper en meer onderdelen naar de poeder-coater gebracht.
Dit heeft mijn voorkeur over verven omdat het een hele sterke laag is en dus ook in het terrein (wat zeker gaat gebeuren) mooi blijft.
bumperklaar.jpg

Hierboven het resultaat na het poedercoaten
Pure awesomeness is the aim of the game

Gebruikersavatar
LudoBourquin
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 Okt 2017, 20:01
Locatie: Wijhe
Contact:

Re: Land Rover Series 3 project

Berichtdoor LudoBourquin » 29 Mar 2019, 11:15

Gisteren is de Warn 9.5ti (omgebouwd naar een 24 Volt lier) vervangen voor een kompakt 5.9 ton lier.
De Warn is vervangen omdat de bouten van de kappen dusdanig vast zaten dat ze of knapten of de in-bus glad gedraaid werd.
omdat die toch uit elkaar moest om hem te demonteren moest helaas de slijptol er in.

Na wat zoeken bij kompakt terecht gekomen. verder geen ervaring met deze lier maar ga er van uit dat deze prima is voor de hoeveelheid lieren.

Omdat de vorige lier al goed aangesloten was en de montage gaten het zelfde waren kon de nieuwe lier er zo op!
lier.jpg

Na het monteren en aansluiten even de lier getest en hij klinkt goed en is voelt krachtiger en sneller dan de vorige lieren die ik heb gehad dat beloofd dus veel!
Pure awesomeness is the aim of the game

HPS
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 Sep 2016, 21:53

Re: Land Rover Series 3 project

Berichtdoor HPS » 30 Mar 2019, 12:15

Da's trouwens een serieus ongeluk geweest... Daar ben je vast niet zonder kleerscheuren uitgekomen... :?
Series 3 109" Hardtop 200 (t)DI uit 1980 "Old Milady Landy"

Gebruikersavatar
LudoBourquin
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 Okt 2017, 20:01
Locatie: Wijhe
Contact:

Re: Land Rover Series 3 project

Berichtdoor LudoBourquin » 07 Apr 2019, 17:58

Omdat het plan is het veld in te gaan zijn sleepogen een must!
Aan de achterkant heb ik een nato trekhaak dus een groot sleepoog. Voor had ik nog niks.
Na wat googlen twee aanlas ogen besteld (normaal worden deze op trailers gebruikt)
Hieronder het resultaat

Las.jpg
sleepogen zonder bumper.jpg
Sleepogen (2).jpeg
Pure awesomeness is the aim of the game

Gebruikersavatar
LudoBourquin
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 Okt 2017, 20:01
Locatie: Wijhe
Contact:

Re: Land Rover Series 3 project

Berichtdoor LudoBourquin » 10 Mei 2019, 09:33

Gisteren weer wat werk verzet
omdat er afgelopen weekend een soft-top op gezet is en deze nog minder tegen rollen kunnen dan een normaal dak
is de rolbeugel en tevens ook direct de led bar geplaatst en getest.

rolbeugel spanbanden.jpg

Na het vastbouten van een kant moest de andere kant van de rolbeugel een beetje overtuigd worden!

Lassen rolbeugel.jpg

ledbar.jpg

en de ledbar er op!
Pure awesomeness is the aim of the game

Gebruikersavatar
LudoBourquin
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 Okt 2017, 20:01
Locatie: Wijhe
Contact:

Re: Land Rover Series 3 project

Berichtdoor LudoBourquin » 18 Jun 2019, 22:31

Alweer een tijdje geleden, maar zeker niet stil gezeten!

Omdat het luchtfilter in de wielkast zat, en ik die ruimte nodig had voor grotere wielen heb ik gekozen voor een luchtfilter in de snorkel.
Heb hier niet veel over gevonden op het internet, wat ik wel vond is een inline spectre cone filter. Deze zijn in the USA los te krijgen, bij onze oosterburen zit er echter een geborsteld aluminium huis omheen. Dit is een sportfilter, omdat dit niet alles tegen gaat houden zit er een cycloon filter boven op de snorkel.

snorkelaanbouw.jpg


De snorkel zit vast aan de rolkooi, hiervoor heb ik de beugeltjes van de vorige snorkel herbruikt en via een maatje de rvs beugels gekregen.

beugelsnorkel.jpg


Hieronder het eind resultaat, het stukje grijze regenpijp moet nog zwart gemaakt worden (en ja om daar uit te komen moest de lier er aan te pas komen).

eind resultaat.jpg


Na een tijdje rijden heb ik niks te klagen. Het cycloon filter pakt mooi stof weg, het ziet er apart uit en is echte eyecatcher geworden :D :D
Pure awesomeness is the aim of the game

Gebruikersavatar
LudoBourquin
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 Okt 2017, 20:01
Locatie: Wijhe
Contact:

Re: Land Rover Series 3 project

Berichtdoor LudoBourquin » 25 Sep 2019, 09:18

Deze zomer met de landrover naar Frankrijk geweest om daar terrein te rijden.
Het gebied bevond zich om Lac de Vassieviere en is rotsig en af en toe een beetje modderig.

larofrankrijk.jpg


De foto hierboven is en van de vele klimmen, het rijden op rotsen is eens wat anders dan het terrein rijden in Nederland.
Helaas is op dag 2 van de 5 mijn distributieriem geknapt en was de reis ten einde. Gelukkig goed verzekerd bij de KNAC dus de Laro was 11 dagen later weer in thuis.

De schade viel enorm mee, alleen kromme stoter stangetjes maar uit voorzorg alles in de kop maar vervangen.

kopnaknappendistri.jpg


Op de bovenstaande afbeelding zijn de kromme stoter stangetjes te zien.

kopgevlaktgeflowd.jpg


Omdat ik benieuwd was na het resultaat heb ik de kop ook laten flowen en de klephoeken zijn aangepast.
nu rijd ik er een tijdje mee en je merkt dat die feller reageert op het gas.
Pure awesomeness is the aim of the game

deusjevo
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: Land Rover Series 3 project

Berichtdoor deusjevo » 25 Sep 2019, 09:48

Leuk verslag!
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Gebruikersavatar
LudoBourquin
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 Okt 2017, 20:01
Locatie: Wijhe
Contact:

Re: Land Rover Series 3 project

Berichtdoor LudoBourquin » 13 Nov 2019, 11:57

1/2
Na een tijdje te hebben gereden (lees 2 weken) knapte ineens een klepveer in 2 stukken.
omdat ik hier verder niks achter heb gezocht de klepveer vervangen en verder gereden.
nog geen drie dagen later op weg naar mijn werk was het weer mis.
Voor een doos gehaktballen heeft de chauffeur de land rover bij de werkplaats afgezet.

gebrokenklepveer.jpg

Hier is de dader, de vierde klepveer is in 3 stukken.
Nu dat in zon korte tijd 2 klepveren zijn geknapt toch maar 8 nieuwe besteld en het plan om alles te vervangen.
Omdat de veer zijn werk niet meer deed zijn de twee metaaltjes, die ingeklemd worden door de ring boven op de veer, het blok ingevallen.
Dus in de zoektocht naar de metaaltjes maar begonnen om de kop er weer af te halen.

klepopzuiger.jpg

Hier is te zien dat de klep toch wat schade aan de zuiger heeft veroorzaakt.
klepgeleider.jpg

En een kapotte klep geleider. Deze heb ik laten vervangen, samen met de kromme klep.
Na het in elkaar zetten van de kop en het installeren van de kop een test rondje gereden en alles is weer naar behoren!
Pure awesomeness is the aim of the game


Terug naar “projectverslagen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten