motor wissel of niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: motor wissel of niet?

Berichtdoor Erik Peters » 15 Apr 2019, 00:23

Edward schreef:Een oude Td5 ecu is ook prima te tunen alleen moet dan de chip er uit gesoldeerd worden en een nieuwe voet terug. Dat doet José van Inside gewoon ter plekke.

Dat de mijne ook te tunen is dat vermoedde ik al wel, ik schreef ook dat het lastiger zou zijn (en niet onmogelijk), maar dat het gewoon 'ter plaatse' kan dat is nieuw voor mij.
Misschien bedenk ik mij nog......

Een kennis (in Tsjechië) heeft een Defender Td5 uit 2000 en die reed regelmatig naar Nederland en dan reed hij in Duitsland zo'n 130-140 km/u op de snelweg. Ik vermoed dat die auto ook getuned was (de auto was geïmporteerd uit Duitsland en waarschijnlijk had een vorige eigenaar dit laten doen). Ook al omdat hij twee keer een krom uitlaatspruitstuk heeft gehad (en een afgebroken spruitstuktapeind).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Apr 2019, 09:19

Erik Peters schreef:....
Een kennis (in Tsjechië) heeft een Defender Td5 uit 2000 en die reed regelmatig naar Nederland en dan reed hij in Duitsland zo'n 130-140 km/u op de snelweg. Ik vermoed dat die auto ook getuned was (de auto was geïmporteerd uit Duitsland en waarschijnlijk had een vorige eigenaar dit laten doen). Ook al omdat hij twee keer een krom uitlaatspruitstuk heeft gehad (en een afgebroken spruitstuktapeind).

Mijn oude trouwe blauwe reed geheel standaard tot 150 km/u (op de teller), en dat zowel met als zonder overdrive, het vroeg even ietsje geduld, maar ook weer geen eeuwigheid. Heel licht heuvelend hielp, dan kwam ie sneller aan zijn top, en die top hield ie dan wel vast.
Dat ie zowel met als zonder overdrive tot dezelfde top kwam doet mij vermoeden dat je de echte top van die oude blauwe met een Disco-tussenbak, of met 235/85x16 banden zou halen.

Of het verstandig is om harder als 130 te rijden is de vraag, het blijft een tuinhuisje op terreinbanden.

Oh ja, als je zo hard met een Defender wilt rijden dan heb je wel de ouderwets soepele spatlappen nodig :ugeek:

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Apr 2019, 12:55

Topsnelheid is niet relevant. Dan snap je heel het aspect van tuning niet. Ook een Disco II waait gewoon van de weg bij 150-160. Dat rijdt gewoon niet fijn. Bovendien mag je hier 'maar' 130 en dat lukt al amper omdat rechts rijden ouderwets is....

Het gaat om beter oppakken, een koppel dat lager ligt, beter brandstofverbruik bij dezelfde rijstijl, etc.

De verhalen van kromme spruitstukken ken ik ook, maar net zoveel of meer bij standaard blokken dan bij getunede. Nou rij ik pas m'n derde Disco Td5 dus veel ervaring heb ik niet maar ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen........
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl

Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa '04

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Apr 2019, 14:20

Edward schreef:Topsnelheid is niet relevant. Dan snap je heel het aspect van tuning niet. Ook een Disco II waait gewoon van de weg bij 150-160. Dat rijdt gewoon niet fijn. Bovendien mag je hier 'maar' 130 en dat lukt al amper omdat rechts rijden ouderwets is....

Het gaat om beter oppakken, een koppel dat lager ligt, beter brandstofverbruik bij dezelfde rijstijl, etc.

.......

I know, I know, maar het was meer de opmerking dat:
1º de ene Td5 de andere niet is, zelfs indien niet getuned, en
2º een niet getunede Td5 ook 130-140 rijdt.

Veel hands-on vergelijkingskennis heb ik niet, maar als ik zo de verschillende observaties lees (en ook in het verleden van verschillende monteurs hoorde) dan had ik geluk met mijn Td5. Hij was waarschijnlijk sneller en nog soepeler geworden met wat tuning, maar hij was denkelijk bovengemiddeld in koppel en oppakken (ik snap zo langzamerhand ook wel beter de roep om die tuning - als je eigenlijk steeds boven de 2000 rpm wilt blijven dan is dat een reden tot jammerklacht). Heb je een Td5 die wat slomer is in oppakken, eentje die onder de 2000 rpm niet veel meer in z'n mars heeft, dan lijkt mij na een eerste check-up een bescheiden tuning de aangewezen weg.

Groeten MarcS

vandeven

Berichtdoor vandeven » 15 Apr 2019, 17:24

in de vorige disco had ik een klep ingebouwd net achter de turbo met een buster van de wast gate werkte prachtig als motorrem enkel de turbo viel stil bij gebruik eigelijk moet je de diesel kunnen afsluiten bij gebruik van die motor rem maar dat is een beetje lastig naar mijn verstandsvermogen

mvg luc

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Apr 2019, 18:50

Dan denk ik dat mijn Td5 wel wat tuning kan gebruiken, ook al valt een stoplichtsprintje niet tegen, maar dan trek ik hem wel door in toeren.
De topsnelheid ligt rond de 135 km/u, en het duurt even voordat die snelheid bereikt is, met veel tegenwind ben ik al blij als het 115 km/u gaat (en dat dan leeg, zonder aanhanger). Nu rij ik wel constant met de overdrive ingeschakeld, als ik terugschakel dan kan het wel wat sneller (gewoon in 5), maar dat geeft meer motorlawaai, dus dat doe ik normaal gesproken nooit. En zo rij ik de 300 Tdi ook altijd en die rijdt dan gemiddeld zo'n 10 km/u langzamer, maar dat vind ik geen bezwaar.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Apr 2019, 19:55

Landmarcs schreef:I know, I know, maar het was meer de opmerking dat:
1º de ene Td5 de andere niet is, zelfs indien niet getuned, en
2º een niet getunede Td5 ook 130-140 rijdt.

Groeten MarcS

Tis natuurlijk een verschil; Disco of Def. Maar toen ik deze Disco ophaalde kwam ie op de snelweg niet boven de 130 km/u uit. Dus die heb ik de eerste weken een keer of twee, drie per week over de snelweg naar een kennis gejaagd. De 31 ligt hier vlakbij in D en daar mag het.....

Na een keer of 6 koffie in D lag de top op iets van 155-160 km/u. :lol: :lol:

Ook in optrekken scheelt dat een hoop. Maar na tuning door José van Inside is ie nog fijner en soepeler geworden.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl

Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa '04

Terug naar “Techniek”