Verwarming defender TD5 2001

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
zakraket

Verwarming defender TD5 2001

Berichtdoor zakraket » 14 Apr 2019, 21:28

Ik krijg het in mijn 2001 TD5 hardtop defender over het algemeen niet erg snel op temperatuur. Als ik thuis wegrijdt en de snelweg op ga (90 km/h) dan is na een kilometer of 5-6 de temperatuurmeter al redelijk omhoog, maar als het echt koud is - zoals de afgelopen jan/feb - duurt het wel zeker 20 minuten tot een half uur voor het binnen op temperatuur komt.

Nu heb ik al e.e.a. zitten bekijken aan upgrades, maar ik kwam op een engels forum de tip tegen om het afdichtrubber van de verwarmingsunit te controleren, aangezien dat nogal eens schijnt te lekken en bij die persoon scheelde het vrij veel lucht binnen. Ik heb net even bij de auto gekeken, en onder de motorkap aan de spatbordzijde zie ik een rubberen strip zitten die los lijkt te zijn van de randen van de verwarmingsbox.
Als ik de ventilator aanzet dan voel ik rond de box aan de buiten ook luchtstromen, al kan ik niet beoordelen of dat normaal is (lijkt mij niet aangezien de aanvoer met zo'n sneeuwkap in het spatbord zit en de afvoer eigenlijk binnen zou moeten zijn...)

Ik ken verder de details van die box niet, maar als daar inderdaad lucht ontsnapt dan is dat één van de redenen dat het zo lang duurt voor ik binnen warmte heb: een deel van de lucht ontsnapt naar de motorruimte? En dan heeft het meer zin om dat probleem aan te pakken dan e.o.a. symptoombestrijdende upgrade.

Deze video gevonden over het demonteren van de unit, dat lijkt me een projectje voor komende zomer, als ik een tijdje zonder verwarming kan
https://www.youtube.com/watch?v=0Ii7kw07oMU

Ik kan alleen nergens vinden waar ik zo'n afdichtrubber zou kunnen bestellen?

conny

Re: Verwarming defender TD5 2001

Berichtdoor conny » 16 Apr 2019, 12:46

Ik heb hetzelfde probleem td5 1999 HT. Ik heb het opgelost door een fleece deken achter de stoelen te hangen en een radiator muff voorop te plaatsen. ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2019, 12:54

conny schreef:Ik heb hetzelfde probleem td5 1999 HT. Ik heb het opgelost door een fleece deken achter de stoelen te hangen en een radiator muff voorop te plaatsen. ;)

De radiator-muff is iets wat ongeveer iedere Defender-rijder helpt.

Bij een HardTop moet je eigenlijk ook ventilatie-roostertjes achterin maken, zowel boven (voor de zomer) als onderin, bijv in de deur (voor in de winter). De stilstaande lucht achterin maakt dat je de auto nooit warm krijgt als het koud is en omgekeerd.

Groeten MarcS

zakraket

Berichtdoor zakraket » 17 Apr 2019, 07:47

Ik heb een radiator muff (in de vorm van een rubberen mat :) ) dat scheelt inderdaad behoorlijk in de opwarmtijd van de motor als het koud is

En inderdaad, wanneer de boel op temperatuur is en ik de verwarming aanzet voel je dat de warme luchtstroom de koude lucht in de bak laat circuleren, waardoor het eigenlijk in eerste instantie nog kouder lijkt. Een gordijntje zou ook al helpen...

Maar als mijn verwarming al bij het schutbord lekt, dan pak ik liever dat eerst aan voor een structurele verbetering van de hoeveelheid warme lucht die binnenkomt.
Ben ook van plan op de traploze fanverstelling die (ergens) verkrijgbaar is te installeren.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2019, 20:25

zakraket schreef:.....
Maar als mijn verwarming al bij het schutbord lekt, dan pak ik liever dat eerst aan voor een structurele verbetering van de hoeveelheid warme lucht die binnenkomt.
Ben ook van plan op de traploze fanverstelling die (ergens) verkrijgbaar is te installeren.

Als je het echt goed wilt doen dan begin je met het vervangen van de afdichtingen in de kachel-box. Er zit géén waterzijdige kraan in de Td5 kachel en warm/koud wordt dus lucht-zijdig geregeld. Zodra die luchtzijdige regeling niet 100% afdicht - en dat doet in na een aantal jaren niet meer - dan meng je altijd koud bij als je warmte wil en altijd warm als je graag koude lucht wilt.
Verder wordt er wel gezegd dat de doorgang door het schutbord te klein is - of het echt belangrijk is weet ik niet, maar een vernauwing is niet bevorderlijk voor de efficiëntie.
En dan nog blijft de kachelmatrix krap gedimensioneerd ... je merkt dat bij stand 3 van de aanjager: de temperatuur zakt tov stand 2 - de hoeveelheid warmte neemt misschien wel toe, maar de hoeveelheid (koude)lucht drukt de netto temperatuur. De oplossing is een dubbele matrix in het kachelhuis fröbelen. En daarna natuurlijk alles goed lekvrij terugmonteren.

Het moet echt helpen, en het moet ook echt goed kunnen werken. Ik wist dat de kachel niet de beste was, maar in een nieuwe Td5 geeft de kachel om te beginnen best ruim warmte ... het loopt evenwel snel terug door allerlei lekkages en de krappe dimensionering.

O ja, als het wat kouder is dan staat er in de laadbak van een 110 HT een enorme bel koude lucht, als je remt komt die koude lucht (want koude lucht heeft een grotere dichtheid) naar voren rollen. De bel koude lucht is natuurlijk wel handig als je diepvries-boodschappen hebt gehaald, maar verder niet echt aangenaam ... een ventilatie-roostertje laag in de achterdeur is dan een oplossing (ik heb hiermee nog geen ervaring). Bij warmte heb je hetzelfde maar dan tegen het plafond: warme lucht die stagneert. Roostertjes achterin boven de deur is daarvoor de oplossing (ik heb hiermee zeer goede ervaring). Met een heel bescheiden fannetje kan je de auto heel "koel" houden, dwz maar weinig warmer als de omgevings lucht-temperatuur.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”