Contactslot kapot in Noorwegen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
timomito74

Contactslot kapot in Noorwegen

Berichtdoor timomito74 » 16 Mei 2019, 22:08

:shock: Net lekker de eerste week van mijn vier weken vakantie in Noorwegen. En vandaag draai ik de sleutel van mijn ‘99 130.... blijft het contact steken op de voorgloeistand! Starten ging nog wel maar eenmaal thuis wil het contact helemaal niet meer terug. Sleutel krijg ik wel in en uit het contact maar alleen nog maar in de startstand, dus de startmotor blijft maar draaien als ik de elektriciteit erop heb. Hou nu de elektra er maar af maar kan zo niet wegkomen...

Is er een manier om achter het contact de draadjes los te halen en de auto te starten door de juiste draden met elkaar te verbinden?
1999 130 300tdi

fenix2

Re: Contactslot kapot in Noorwegen

Berichtdoor fenix2 » 16 Mei 2019, 23:05

Hi :)

Daar is ongetwijfeld een methode voor (bij mijn series 3 zou ik het zo kunnen op verschillende manieren, met voorgloeien en al.)
Echter als je zo op het form komt binnen waaien met een dergelijke vraag zonder je verder voor te stellen, ben ik persoonlijk wat terughoudend om info over hotwiring te delen...

vriendelijke groet, Fenna
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Mei 2019, 23:26

Ja Fenna, zoiets dacht ik ook, maar 'meneer' staat sinds 8 oktober 2017 geregistreerd als forumlid en dit is zijn eerste bericht......

Achterop het contactslot zitten de draden met schuifstekkers bevestigd, je zou de wit-rode draad los kunnen halen, die is voor de aansturing van het startrelais. De bruine draad heeft constant stroom en is gezekerd met een hele grote, zware steekzekering (60 Amp.) in een zekeringenkastje onder de motorkap (de 2e zekering).
De wit-oranje draad is voor de accessoire-stand (radio en kachelventilator) en de geheel witte draad is voor het 'normale' contact (d.w.z. voorziet alles verder van stroom).

Succes,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Mei 2019, 23:27

Even de kap loshalen rondom het stuur. Het slot zit met twee koploze boutjes vast maar die tik je met een beiteltje zo los. Dan kun je heel het contactslot eraf pakken.

Dan de schakelaar van het slot afdraaien en die gewoon met een platte sleutel bedienen. Slot weggooien en thuis (of op vakantie) een nieuwe monteren.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

timomito74

Berichtdoor timomito74 » 17 Mei 2019, 09:06

Bedankt voor de reacties! Ik ga zo even kijken of ik het met mijn beperkte technische kwaliteiten toch voor elkaar krijg, zit hier nogal vast op een afgelegen plek :)

Inderdaad niet netjes van mij om mezelf niet eerst even voor stellen. Tot nu toe altijd een inactieve lurker geweest met verschillen de accounts...

Mijn naam is Timo, bouwjaar ‘74, Vader van 7 kinderen en eigenaar van een aantal bedrijven. Dat verklaart ook direct mijn inactiviteit hier... ;)
Vanaf dienstplicht helemaal gek op Defenders, ik was de laatste lichting die ermee reed voordat de MB’s kwamen. Daarna altijd zo’n auto gewild en pas tot iets van twee jaar terug ervoor gekozen. Blind vanaf een foto zoals het hoort bij emotionele aankopen en veel leergeld betaald erna. :oops: Ik hoop dat ik binnenkort iets meer tijd krijg om eens een meeting te bezoeken of zelfs een poging te wagen het een en ander aan de auto te verbeteren, want die mogelijkheden zijn er dus nog steeds 8-)
Bijlagen
002EE0CF-5A53-4E0A-B3A9-E4B98262F799.jpeg
1999 130 300tdi

conny

Berichtdoor conny » 17 Mei 2019, 11:25

Het is een 300 tdi, dus lekker rommelen aan dat contact; geen computer nodig.

En slaap jij met 7 kinderen in die daktent? :o

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Mei 2019, 13:30

conny schreef:Het is een 300 tdi, dus lekker rommelen aan dat contact; geen computer nodig.

Dat heb je in een Td5 ook niet en in een Puma ook niet. Dus meer: het is een Defender dus geen computer nodig voor het contactslot :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

timomito74

Berichtdoor timomito74 » 18 Mei 2019, 10:57

conny schreef:Het is een 300 tdi, dus lekker rommelen aan dat contact; geen computer nodig.

:lol: nee, die liggen achterin natuurlijk!
(Ben lekker in mijn eentje weg)

Enne, het is helemaal gelukt! Contacthuis er helemaal uit gehaald. Nu rustig aan verder en als ik terugkom een nieuw contactslot. Bedankt voor de reacties!!!
1999 130 300tdi

Terug naar “Techniek”