Puma houdt in bij stijgen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Hans Eijer

Puma houdt in bij stijgen

Berichtdoor Hans Eijer » 10 Aug 2019, 20:25

Bij het rijden op snelweg met stijging van ongeveer 5% houdt motor soms geheel in om na ongeveer 20 sec weer langzaam vermogen op te bouwen. Wat kan de oorzaak zijn?

Landmarcs

Re: Puma houdt in bij stijgen

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2019, 20:55

Dag Hans,

Er zijn een aantal berichten over "Puma's" die een temperatuurprobleem hebben (of althans een probleem dat lijkt op een temperatuurprobleem, wellicht is het zelfs niet meer als een overgevoelige sensor, of een overgevoelig ingrijpen van de ECU).
Je kan de zoekfunctie eens gebruiken om heel veel leesvoer te vinden ... een oplossing is lastiger.

Het is overigens geen generiek probleem bij de "Puma". Ik heb al meermaals geprobeerd wat er gebeurt als ik volgas de helling "achter Luik" oprijd - met de juiste "aanloop" kom je met 120 km/u boven in de 6º versnelling, dat is dus een paar minuten echt vol vermogen. Ik zie de wijzer van de "temperatuur-meter" dan hoogstens iets bewegen (als meter deugt het ding voor geen meter, het is meer een drie-standen-wijzertje), ik heb nog nooit iets van inhouden bemerkt.
Wellicht is het probleem te herleiden tot een beperkte productie-range ... mijn "Puma" is van mid-2010, en vooralsnog probleemloos.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Aug 2019, 21:14

Het is idd een ECU probleem. Bij sommige komt het nooit voor, bij andere kom je weg met een grotere radiateur en bij andere blijft het zich gewoon voordoen. Vooral de 2.4 heeft er last van.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2019, 21:53

Edward schreef:Het is idd een ECU probleem. Bij sommige komt het nooit voor, bij andere kom je weg met een grotere radiateur en bij andere blijft het zich gewoon voordoen. Vooral de 2.4 heeft er last van.

Tja ... en dan moet je weten dat ik de Radiator-Muff 's zomers niet eens wegneem, ook niet bij het hete zomer-weer (ik rol 'm natuurlijk wel open, dat doe ik bij temperaturen van ± 10º), ik heb ook nog een extra bescherm gaas voor de radiator. Daarnaast vind ik dat de visco-fan ook niet erg vaak aan het werk is (als ie wel draait raak je tenminste nog wat versnellingsbak-warmte kwijt).

Misschien kan je de ECU herprogrammeren, misschien kan je een sensor-signaal zo manipuleren dat de ECU zich wat beter gedraagt ?

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”