Discovery 2 van luchtbalg naar vaste veren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Thijs84

Discovery 2 van luchtbalg naar vaste veren

Berichtdoor Thijs84 » 13 Aug 2019, 09:53

Na een jaar een freelander gereden te hebben wordt het tijd voor wat anders. We zijn aan het rond kijken voor een discovery 2 op benzine.
Nu zijn we er bij 1 wezen kijken maar heb mijn twijfels. Hopelijk kan iemand deze wegnemen of bevestigen.
Tijdens het inspectie rondje viel het mij op dat de luchtbalgen zijn vervangen voor vaste veren. Ik heb op internet verschillende verhalen gelezen dat dit beter zou zijn. Waarom?
Als de motor wordt aangezet en ik druk op de knop om hem hoger te zetten blijft het lampje knipperen. Wellicht omdat er niks meer omhoog te pompen is. Kan dit kwaad? Tevens ging halverwege de testrit het ACE lampje oranje branden. Lijkt me dat dit ook komt omdat de luchtbalgen weg zijn. Of werkt dit weer anders?
Als laatste vraag. Ik zag dat de luchtbalgen niet zo duur zijn en een compressor (als deze kapot is) ook nog wel te vinden is. Is dit dan makkelijk terug te plaatsen of beter om gewoon verder te zoeken naar een andere Disco.

Een hoop vragen.. maar wil geen kat in de zak kopen :-)

dormos

Re: Discovery 2 van luchtbalg naar vaste veren

Berichtdoor dormos » 13 Aug 2019, 15:17

ACE heeft niets met de luchtvering te maken. ACE werkt dmv twee hydraulische rammen die aan de rechterkant aan de wielophanging zitten.
ATF zit in een reservoir dat gedeeld wordt met de stuurbekrachtiging (twee doppen) en een eigen pomp. Als de motor draait zou je de ATF in het reservoir moeten zien kolken.
Heb zelf werkende luchtvering, en vindt het geweldig rijden. ACE kan duur zijn worden als het niet werkt. Luchtvering is redelijk recht toe recht aan.
Compressor gaat meestal kapot door te lang doorrijden met lekke balgen. Vaak wordt dan overgegaan op veren.

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Aug 2019, 18:07

De luchtvering bestaat uit een compressor, twee kleppen, twee hoogteschakelaars een luchtdroger en wat leidingen. Dat is zelfs te moeilijk voor veel "monteurs" en dus wordt het idd wel vervangen voor gewone veren. Voor dat kaliber monteurs is het kennelijk ook een stap te ver om dan even in de ECU de luchtvering af te melden of uit te zetten en dus gaan er lampjes branden.......

Mijn D2 is standaard op gewone veren geleverd en ik vind het echt drie stappen achteruit!

De ACE kun je testen met een Nanocom, Lyncx, T4 testbook etc. Dan doorloopt ie een procedure om te checken of de pompdruk klopt en de reactietijd van de kleppen etc. Ook een simpel zat systeem maar omdat veel monteurs ook daar de kennis voor missen wordt het vaak toch duur als er wat mee is.

Het is een redelijk bomproof systeem, het meest voorkomende euvel zijn doorgerotte of doorgeschuurde leidingen.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Thijs84

Berichtdoor Thijs84 » 13 Aug 2019, 19:56

Bedankt beide voor de uitgebreide uitleg. Grote kans dat de ACE dus is op te lossen. Nu de twijfel als dit probleem wordt opgelost. Kopen met springveren en ombouwen naar luchtbalg of verder zoeken naar een disco die dit al heeft. (Of accepteren dat er geen luchtvering meer opzit)
Als ik lees wat er geplaatst moet worden om hem weer om te bouwen naar de luchtbalg valt dit volgens mij wel mee.
Ben zelf geen automonteur maar heb wel al verschillende klassiekers gerestaureerd.. (ook de motorblokken daarvan). Zou dit dan te doen zijn of moet je hier echt super veel kennis voor hebben.

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Aug 2019, 22:36

Of terug bouwen simpel is hangt af van hoe de demontage gedaan is. Als alles gewoon netjes afgekoppeld is dan is het een kwestie van balgen, compressor en hoogteschakelaars monteren. Eventueel slangen leggen als die ook weggehaald zijn. Dat kan iedereen met een beetje sleutelervaring.

Maar ik zou wel zeker willen weten dat de stekkers van de compressor en de hoogteschakelaars (al kunnen die er nog gewoon opzitten) nog heel zijn en dat er verder niks gesloopt is.

Ook voor de ACE geld: eerst zeker weten dat het idd een simpele fix is en dan pas kopen. Het zou sneu zijn als deze wel een kapot kleppenblok of kapotte pomp heeft omdat er te lang doorgereden is met een euvel.

Dus eerst aan de computer en op de brug de boel controleren is mijn advies. ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Thijs84

Berichtdoor Thijs84 » 14 Aug 2019, 07:43

Duidelijk. Ga ik dat doen :-)

Nog wel een handige site gevonden over de luchtvering.. Wellicht handig voor andere die hetzelfde dilemma hebben
https://www.landyzone.co.uk/land-rover/ ... ide.61211/

Terug naar “Techniek”