Series III, bezine, vraag over kleur "Sand"

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dennis Schoonen

Series III, bezine, vraag over kleur "Sand"

Berichtdoor Dennis Schoonen » 11 Okt 2019, 16:11

Hoi,
onze series in onlangs opgeknapt (lelijke plekken gelast). Nu overwegen we 'm te laten spuiten. Hij is nu blauw (inmiddels erg licht blauw).
Mijn vriendin heeft voorkeur voor kleur Sand (land rover). Ik zoek me een ongeluk naar match in RAL code. Heeft iemand in de afgelopen jaren een goede match gevonden? Zou super zijn. Dan blijf ik redelijk bij het origineel. Anders blijft het gewoon blauw. Wil niet teveel rommelen.
bonusvraag; als iemand nog 4x goede terrein banden heeft liggen, passend op originele velgen laat het even weten.

Mijn dank.

groeten Dennis

Landmarcs

Re: Series III, benzine, vraag over kleur "Sand"

Berichtdoor Landmarcs » 11 Okt 2019, 16:45

Dag Dennis,

Kijk eens hier RAL-kleuren.

Groeten MarcS

PS   Ik vond een zo te zien tamelijk volledig overzicht (ik zag ook al een enkele omissie)
       Kijk hier funrover of doe direct de download
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Okt 2019, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Schoonen

Re: Series III, bezine, vraag over kleur "Sand"

Berichtdoor Dennis Schoonen » 11 Okt 2019, 19:16

thanks voor de info.
het blijft lastig om de juiste kleur te vinden. maar het voorwerk is wel leuk.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Okt 2019, 20:50

Dennis Schoonen schreef:thanks voor de info.
het blijft lastig om de juiste kleur te vinden. maar het voorwerk is wel leuk.

Ach ... mooi blauw is niet lelijk.
LandRover had een wat lichter blauw dat goed bij het creme-wit paste.
De zandkleur past ook fraai bij het creme-wit, ik heb een 109 HardTop in die kleurstelling gekend.

Ik zou voor origineel gaan zolang de originele kleur je niet onoverkomelijk tegen staat.
Goed spuitwerk is duur.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 12 Okt 2019, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Okt 2019, 08:17

Landmarcs schreef:De zandkleur past ook fraai bij het creme-wit, ik heb een 109 HardTop in die kleurstelling gekend.

En ik heb (vroeger) een Series 3 stawag uit 1973 gehad in die kleur, omdat ik 'Sand' mooier vond (en vind) dan het blauw (de originele kleur). De auto helemaal uit elkaar gehaald en in onderdelen laten spuiten. Ik ben destijds naar een spuiter gegaan hier in het dorp, heb hem de auto (en onderdelen laten zien), gezegd dat ik geen haast had en heb een prijs afgesproken (en hem de onderdelen gebracht).
Landmarcs schreef:Goed spuitwerk is duur.
Daarom had ik ook gerekend op een hoger bedrag dan werd afgesproken. De spuiter had zich duidelijk verkeken op het werk met al die losse onderdelen, maar uiteindelijk was alles netjes gespoten (binnen en buitenkant, dus geen blauw meer te zien).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 12 Okt 2019, 11:50

Hoi Erik,

hoe heb jij de "zand" kleur gekozen? Wil eigenlijk zo dicht mogelijk bij deze kleur komen (zie plaatje). Zal eens met de spuiter overleggen.
Geheel spuiten (binnen en buiten) is het mooist. Maar wel een behoorlijke investering. Huid binnenzijde is nu amper te zien > geluiddempende rubber matten.
Leuk dit soort projecten... ;)
groeten Dennis
Bijlagen
land-rover-series-iii-1973-7.jpg

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Okt 2019, 12:18

Dennis,

Ik denk dat een beetje spuiter en/of verfmenger het recept van "Sand" LRC 004 (zoals gebruikt in ± de periode 1959-1984) kent.
Let op dat je bij deze traditionele kleur ook ipv wit "Limestone" LRC 007 - dus een nogal gelig wit - moet gebruiken.

Wat betreft dat "wit" is het aardig als je een "willekeurige" collectie van standaard-velgen bekijkt.
Limestone, Ivory White, Alpine White, Chawton en Fuji White lijken allemaal "wit" zolang je er niks anders als alleen de zwarte band naast ziet - het sterke contrast slaat iedere nuance dood.
Zie je deze "witten" naast elkaar dan zie je dat LandRover door de jaren heen een steeds witter wit heeft gekozen.
NB Ik weet niet 100% zeker welke "witten" ze allemaal gebruikt hebben, voor een Series is het bijna altijd Limestone.

Groeten MarcS

PS   Het zou me niet verbazen als het traditionele "Sand", in ieder geval in de oorspronkelijke samenstelling, nogal verkleuringsgevoelig was.
PS2 Dit soort "zand" kleuren was indertijd "mode": Ik herinner me nog het Mexico-beige van de VW-Golf, en een iets geliger beige op de Renault R11.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Okt 2019, 15:30

Dennis Schoonen schreef:hoe heb jij de "zand" kleur gekozen? Wil eigenlijk zo dicht mogelijk bij deze kleur komen (zie plaatje).
Zo zag de mijne er ook uit, alleen had ik een 109 (een wiel op de motorkap) en ook een tropendak.
Landmarcs schreef:Ik denk dat een beetje spuiter en/of verfmenger het recept van "Sand" LRC 004 (zoals gebruikt in ± de periode 1959-1984) kent.
Let op dat je bij deze traditionele kleur ook ipv wit "Limestone" LRC 007 - dus een nogal gelig wit - moet gebruiken.
Precies, de spuiter heeft dan ook LRC004 (Sand) gemengd en ook het gebroken wit LRC007. Er zijn twee RAL kleuren die in de buurt komen, maar het is het net niet.......
Voor nieuwe velgen onder de Td5 heb ik een (standaard) RAL kleur (1015) genomen omdat je pas verschil ziet als je e.e.a. naast elkaar houdt en ik het wit van tegenwoordig te wit vindt (maar dat is persoonlijk). Ook kan ik die kleur (1015) gebruiken voor de 'beige' delen van een (oude) International trekker.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Okt 2019, 16:13

Erik Peters schreef:...
Voor nieuwe velgen onder de Td5 heb ik een (standaard) RAL kleur (1015) genomen omdat je pas verschil ziet als je e.e.a. naast elkaar houdt en ik het wit van tegenwoordig te wit vindt (maar dat is persoonlijk). Ook kan ik die kleur (1015) gebruiken voor de 'beige' delen van een (oude) International trekker.

Tja, het moderne Fuji White is heel erg "wit", het lijkt bijna naar het blauwige te tenderen -- met wat (rem)stof ziet het er heel gauw grauw uit.
Het moderne Fuji White lijkt daarin op RAL 9016 "Verkeerswit", een erg neutraal wit dat de kleur van de omgeving "aanneemt".

Voor het iets meer gebroken wit uit de Td5 tijd zou je aan RAL 9010 "Zuiverwit" kunnen denken, paradoxaal genoeg is "Zuiverwit" helemaal niet zuiver wit maar een tikje creme-gelig.  

RAL 9010 werd geadviseerd ipv echt "wit" voor de badkamer (plafond en aangrenzende muren), en ik moest even wennen, want "Zuiverwit" is dus niet zo "zuiver" als de naam doet vermoeden ... in tweede instantie blijkt het prima want bij het echte kleurloze wit-wit tekent iedere schaduw direct groezelig af.

Groeten MarcS

RAL Witten en Creme-Witten.png

Terug naar “Techniek”