Roadbook Pyreneeën

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Benno Houtman

Roadbook Pyreneeën

Berichtdoor Benno Houtman » 13 Okt 2019, 11:41

Hallo, wij zijn komende zomer van plan om naar de Franse/Spaanse Pyreneeën / Andorra te gaan met onze discovery.
Heeft er iemand een roadbook van deze omgeving, of weet je hoe we daar aan kunnen komen?

Alvast bedankt, Benno.

Landmarcs

Re: Roadbook Pyreneeën

Berichtdoor Landmarcs » 13 Okt 2019, 12:27

Dag Benno,

Als je even zoekt dan zijn er verschillende bijdragen, ook bijdragen met linkjes naar road-books.

Ik zou je evenwel aanbevelen om gewoon een bundeltje 1:25.000 Catalaanse "stafkaarten" te kopen (bijvoorbeeld met het gebied westelijk van Andorra).
Het is even zoeken, maar de Catalaanse "stafkaart" is ook digitaal beschikbaar, dus je kan zelfs zonder ook maar een €uro uit te geven aan de voorpret beginnen. (Voor Frankrijk is er "Geoportail", de Franse stafkaart - incl. luchtfoto's etc - is dus ook digitaal beschikbaar.)

Gewoon eens een beetje rondkijken op die kaart en je eigen plan maken. Je kan voor verrassingen komen te staan (de lastigste verrassing is een slagboom die niet op de kaart staat), maar ... het gaat toch juist om die verrassing. Rijd je een voorgeprogrammeerde route ... dan is het toch meer een soort Utube.
Ik weet niet wat je precies van plan bent: wild kamperen, braaf op de camping, of zelfs onder een pannen-dak ... het kan allemaal.
Maar wat je ook doet: die zelf uitgezochte route is de leukste -- althans dat is mijn ervaring. Soms kom je dan op een kennelijke road-book-route ... da's soms ook leuk, zie je nog eens een "soortgenoot", maar ik geniet toch meer als ik dan weer ergens afsla waar de rest rechtuit gaat. De gemeenste (en gelukkig verborgen) glimlach had ik toen een ander, ook een NLer, ook met een LandRover, diezelfde afslag nam en die na een paar kilometer vroeg waar "mijn" weg heen ging ... om te ontdekken dat ie "fout" was gereden en dus weer terug moest over het stuk dat ie daarnet al met de billen knijp gereden had.

O ja, ik rijd in het algemeen geen "routes", ik rijd omdat ik ergens heen moet (nu ja heen wil). Met een route ben je teveel onderweg.

Groeten MarcS

PS   De echte natuurparken zijn "te vermijden" gebieden. De randzone's zijn vaak even mooi, en bovendien gelden daar veel minder beperkingen.

Peripherique Aigues Tortes.jpg

Sartari.jpg

Benno Houtman

Berichtdoor Benno Houtman » 13 Okt 2019, 20:09

MarcS,

Bedankt voor het meedenken, wij zullen zeker je tips opvolgen.
Mochten er nog andere leden zijn met tips....; graag!
Groet, Benno

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Okt 2019, 20:31

Benno Houtman schreef:Hallo, wij zijn komende zomer van plan om naar de Franse/Spaanse Pyreneeën / Andorra te gaan met onze discovery.
Heeft er iemand een roadbook van deze omgeving, of weet je hoe we daar aan kunnen komen ?

Benno, misschien kan je na wat "zelfstudie" ook wat beter aangeven waar je zwaartepunt zal liggen.
Natuurlijk is het doenlijk de hele Pyreneeën op en neer te rijden ... maar wil je echt wat zien dan concentreer je je beter op een standplaats of regio.
Dit is in ieder geval meer mijn aanpak. De wereld is al klein genoeg, en hoe vlotter je overal aan voorbijgaat hoe kleiner de wereld wordt.

Heb je ruim tijd dan wordt het een "makkelijker" verhaal. Bedenk dat de Pyreneeën weliswaar overzichtelijk zijn qua lengte & breedte, maar ook dat de toegankelijkheid maar beperkt is. De hoofd-infrastructuur in noord-zuid (of omgekeerd) en daartussen is er wel van alles, maar dat "alles" is vooral gericht op lokale verplaatsingen.

Groeten MarcS

Benno Houtman

Berichtdoor Benno Houtman » 14 Okt 2019, 19:28

Is er een bepaald "gebied / plaats" rondom Andorra aan te raden?
Wij zijn meer van het Greenlanen (mag best wel op het randje zijn...) dan van Extreme offroad…

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Okt 2019, 20:00

Benno Houtman schreef:Is er een bepaald "gebied / plaats" rondom Andorra aan te raden?

Tja ... ik zou bijvoorbeeld starten met "standplaats Espot" en ik zou dan de camping "Vorapark" kiezen.
Je zit daar wel een beetje "vervelend" dicht tegen het nationale park Aigues Tortes (waar je alleen lopend of met een LandRover taxi in kan ... die taxi's rijden dan eventueel wel weer tamelijk "extreme" routes) maar je kan vanuit Espot goed (een deel van) de periferie van het park verkennen, en ook iets verderop een aantal andere valleien. Mijn eerdere foto's waren van aldaar.

En heb je veel tijd, of ben je ongeduldig, dan ga je daarna verder ...

Reis je met een klein tentje, of een daktent (of slaap je in de auto) dan ben je natuurlijk veel minder aangewezen op campings ... dan moet/kan je gewoon van dag tot dag kijken wat je doet.

Andorra is leuk om een keertje te zien, het een kruising tussen de Kalverstraat een een outlet -- ik hield het voor onmogelijk maar het is nog weer meer een koopjes-paradijs als het altijd al was (toch zijn er in Andorra ook nog aantrekkelijke uithoeken, maar daar blijf je dan beter in je uithoek en ga je te voet verder rust zoeken).

O ja, ik ga er even van uit dat je (hartje) zomers gaat: Dan is het zeker aan de zuidzijde van de Pyreneeën vaak best warm (tot heet) dus blijf je liever een beetje op hoogte -- een vuistregel is 1 graad koeler per 100 m extra hoogte (en diep in de valleien is het vaak nog wat warmer). Die warmte/hitte beperkt je dus wel weer in het zoekgebied.

Groeten MarcS

Terug naar “Reizen”