Defender 6 weken stil

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: Defender 6 weken stil

Berichtdoor Edward » 22 Nov 2019, 00:38

Och, ik maak me niet druk. Staan hier nog zat auto's met een accu en in de werkplaats staan denk ik wel 3 originele Land Rover accu's die uit auto's gehaald zijn. Die hou ik lekker vol omdat de heftruck eigenlijk altijd wel even hulp nodig heeft. Alleen heb ik het voor de LaRo's nog nooit nodig gehad.

Laatst een G binnen gehad staan die na twee week ook maar langzaam rondging maar met startkabels was ie zo weer wakker........

Maar even de min lostrekken is natuurlijk ook geen moeite, al prefereer ik dan een lader omdat ik te lui ben om zenders en klok weer in te stellen :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

twdi

Berichtdoor twdi » 09 Jan 2020, 11:09

We zijn inmiddels terug. De auto heeft bijna 6 weken in de garage gestaan en startte zonder problemen. De vorige keer moet er toch iets stroom verbruikt hebben al heb ik geen idee wat.

Uit nieuwsgierigheid:

Ik las nog in de laatste reacties dat mensen de accu los wilde trekken. Gaat dat dan wel goed met het alarm en startonderbreking? Mij is wel eens vertelt dat de auto dan helemaal denkt dat hij gejat wordt en daarna niet meer start.

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Jan 2020, 13:17

twdi schreef:
Ik las nog in de laatste reacties dat mensen de accu los wilde trekken. Gaat dat dan wel goed met het alarm en startonderbreking? Mij is wel eens vertelt dat de auto dan helemaal denkt dat hij gejat wordt en daarna niet meer start.

Als het alarm voorzien is van noodstroom dan gaat de sirene loeien op het moment dat de accu leg is of als de pool losgetrokken wordt. Maar dat zit standaard niet op een Defender. Is idd een sabotage beveiliging. Maar alleen als ie op alarm staat. En dat is natuurlijk nooit handig, je maak t de auto open om bij de accu te komen dus logischerwijs zet je dan ook het alarm uit.

Als het alarm vervolgens niet geactiveerd wordt, wat nie gaat nie want geen accuspanning, dan blijft de sirene met noodstroomaccu stil.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jan 2020, 13:39

Edward schreef:
twdi schreef:

Als het alarm voorzien is van noodstroom dan gaat de sirene loeien op het moment dat de accu leg is of als de pool losgetrokken wordt. Maar dat zit standaard niet op een Defender. Is idd een sabotage beveiliging. Maar alleen als ie op alarm staat. En dat is natuurlijk nooit handig, je maak t de auto open om bij de accu te komen dus logischerwijs zet je dan ook het alarm uit.

Als het alarm vervolgens niet geactiveerd wordt, wat nie gaat nie want geen accuspanning, dan blijft de sirene met noodstroomaccu stil.

"Maar dat zit standaard niet op een Defender."
Op de nieuwere Defenders - minstens vanaf de Td5 - zat (meestal) wel die noodstroomaccu + sirene.

En het echt vlgs het boekje losmaken van de accu is niet moeilijk, maar je doet het ook makkelijk niet helemaal goed en dan gaat het (noodstroom)alarm ook af als de auto niet op alarm stond ... maar dat geeft niks, je kan het makkelijk weer stil krijgen met de sleutel of de key-fob (ik ben alweer vergeten wat goed werkt).

In ieder geval moet je na de accu los de key-fob weer "synchroniseren": een paar maal alarm aan en uit, that's all, verder geen startproblemen.

Groeten MarcS

PS Na langere tijd stilstand hoef je verder geen problemen te hebben, toch is het verstandig de accu na die 6 weken weer een tijdje aan de (druppel)lader te hangen. Ik heb een goede, nieuwe, accu en na een paar weken stilstand doet ie het nog "als nieuw" toch blijkt de accu niet meer vol als je de lader eraan hangt ... een halve (of hele) dag aan de lader doet de accu dan goed. Na een uurtje rijden lijkt de accu ook weer goed, maar dan is ie toch niet echt vol (zo nu en dan weer echt vol is echt beter voor de levensduur).

twdi

Berichtdoor twdi » 09 Jan 2020, 13:46

Landmarcs schreef:
Edward schreef:
twdi schreef:
PS Na langere tijd stilstand hoef je verder geen problemen te hebben, toch is het verstandig de accu na die 6 weken weer een tijdje aan de (druppel)lader te hangen. Ik heb een goede, nieuwe, accu en na een paar weken stilstand doet ie het nog "als nieuw" toch blijkt de accu niet meer vol als je de lader eraan hangt ... een halve (of hele) dag aan de lader doet de accu dan goed. Na een uurtje rijden lijkt de accu ook weer goed, maar dan is ie toch niet echt vol (zo nu en dan weer echt vol is echt beter voor de levensduur).

Aha dat wist ik niet. De auto heeft na de stilstand in ieder geval al een paar lange ritten gemaakt maar de lader erop kan natuurlijk altijd als dat beter is. Heb ik inmiddels een Noco genius G7200 maar die heb ik er nog niet op gehad met t idee dat het niet nodig was.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jan 2020, 14:23

twdi schreef:Aha dat wist ik niet. De auto heeft na de stilstand in ieder geval al een paar lange ritten gemaakt maar de lader erop kan natuurlijk altijd als dat beter is. Heb ik inmiddels een Noco genius G7200 maar die heb ik er nog niet op gehad met t idee dat het niet nodig was.

Een gewone start-accu "wil" graag boven de 80% geladen blijven.
Dieper ontladen verkort de levensduur, zeker als het ook wat kouder is (overigens ook als het juist erg warm is) ... niet dat je dat direct merkt ... maar de levensduur-verkorting werkt wel cumulatief, de achteruitgang is vrijwel altijd irreversibel.
Het dynamo+spanningsregelaar-systeem is geen ideale accu-lader, en bovendien laadt een accu bij koudere temperaturen ook nog eens trager.

Zo nu en dan met de (druppel)lader de accu weer terug-brengen op 100% is de beste en makkelijkste manier om de accu de langste levensduur te geven.  
Of je het lonend vindt moet je zelf weten, je koopt immers voor rond de € 100,- al een nieuwe accu (voor € 120,- heb je er eentje uit de kategorie "beter").

Groeten MarcS

twdi

Berichtdoor twdi » 09 Jan 2020, 14:29

lonend als je weg wil en hij start niet door een lege accu.
Dan heb je voor 100 euro saggerijn :)

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Jan 2020, 15:27

twdi schreef:lonend als je weg wil en hij start niet door een lege accu.
Dan heb je voor 100 euro saggerijn :)

Voor 100 euri koop je al best een leuke startbooster. Die heb ik niet eens, ik heb gewoon een accu die preventief vervangen is en een paar startkabels.
5 minuten werk en het hok loopt weer. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Terug naar “Kroeg”