Stan schreef:Landmarcs schreef:Dag Stan,
Je hebt het over "enigzins" aangepast voor off-road gebruik. Hoe ver wil je gaan ?
Wil je niet tot in het extreme, dan zijn Ashcroft ATB limited-slip differentieels wellicht handiger.
LSD hebben we ook overwogen, maar gezien die niet werken bij stilstand willen we toch voor een 100% locker gaan
Let op, de Ashcroft ATB is echt iets anders als een "gewone" LSD.
Bedenk bovendien dat een 100% sper zodra je rijdt eigenlijk ook betekent dat je bijna 100% van de tijd een wiel (meestal zelfs meer dan één) hebt dat grip verliest.
Zeker in de iets woestere omstandigheden rijden de individuele wielen ieder een eigen "weglengte" en een 100% sper dwingt ieder wiel gelijk op te lopen. Een "Torque sensitive" differentieel zorgt ervoor dat de auto met 100% grip rijdt/rolt zolang er geen probleem is en zodra er grip-verlies is gaat er meer koppel naar het wiel dat nog grip heeft.
Maar goed, zoals ik bij mijn eerste reactie al schreef:
Wil je echt de meest extreme problemen tackelen dan kan een 100% sper soms de uitkomst zijn.
Met 100% sperren kan de auto "aan een wiel hangen" (met alle bezwaren van overbelasting etc.).
Groeten MarcS