Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor Erik Peters » 21 Apr 2020, 19:54

Weel240 schreef:De centrale bout vd kettingspanner vastgezet met Locktite en de tandheugel niet vastgezet in een tandje, dat doet de motor zelf vlg de deskundigen.

Klopt, door de oliedruk wordt de ketting gespannen (die tandjes zitten er om te zorgen dat de kettingspanner niet helemaal terug kan en als de ketting oprekt dan spring ie, door de oliedruk, vanzelf een tandje verder).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dirk109

Berichtdoor Dirk109 » 10 Mei 2020, 23:07

Hi,

Ik weet niet hoe ver je met het probleem bent maar ik zou ook eens proberen de onstekingtijdstip eens wat te verdraaien.
Ik heb zelf al jaren een 109 benzine met lpg (Blos) en een 123 onsteking en hier heel veel mee geexpirimenteerd.(tijdstip, onstekingscurve, bobines, kabels, Afr meting etc etc. )
Wat ik hierbij geleerd heb is dat de voorgeschreven afstelling nooit haalbaar is.Als ik het zo af stel als in de boeken haal ik ook net de tachtig.
Ik stel af op het gehoor en controleerd met de lamp, mijn oor en de temperatuur bij normaal gebruik.
Mijn blok heeft 90k gelopen (meest op lpg) en haalt de 100.
Versleten distrubutie heb ik eigenlijk zelden gehoord en nooit meegemaakt.
Ik denk dat overige onderdelen eerder versleten zij dan de distributie.

Succes, ik volg je draad want ik ben benieuwd.

Dirk 109

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 11 Mei 2020, 09:50

Beste Dirk109,

De timing van je reactie kon niet mooier, afgelopen week heb ik gemaild heb met 123-Ignition in Duitsland over het juiste type verdeler voor m'n 109 benzinemotor.

Ik ben inmiddels een stuk verder en heb het blok erg mooi stationair en goed in 1e tm 3e versnelling, in z'n vier blijft de fut eruit en rijdt de auto wat schokkerig. Ik heb idd gedaan wat jij ook aanbeveelt en op gehoor & gevoel de ontsteking op tijd gezet en met de stroboscoop gecheckt. De motor heeft nu ca 15 graden vooronsteking, dat zit vrijwel tegen het pingelgebied en soms erin.

IMG_20200510_1512278.jpg

Nu heb ik een vaste toerenteller gemonteerd en zie je die 'schokkerigheid' terug op de toerenteller en dat wijst toch weer naar ontstekingsproblemen. Op de stroboscoop zie je de onregelmatijgheid ook. Er zit een contactpuntloze Autotoera stroomverdeler in met een rotorhoek van 15 graden, dwz als de offset spiebaan horizontaal staat, wijst de rotor 15 graden schuin rechts omhoog, de rotor loopt dus 15 graden voor.

IMG_20200510_1556400.jpg

De 'rotorhoek' in het motorblok hoort 20 graden te zijn, maar is bij mijn motor 12 graden, beiden rechtsomhoog. (Deze afwijking in het motorblok heb ik eerder beschreven in dit draadje). De totale voorloophoek vd rotor in de Autotoera verdeler is dus 12+15=27 graden. Dit resulteert in 7 graden te veel voorloop en lijkt de 15 graden voorontsteking beste stationair loop te verklaren. Het blok zou theoretisch 6 graden voorontsteking moeten hebben, 15 -/- 7 = 8 graden in de praktijk.

Bij Budget Parts heb ik eeen goedkope verdeler met contactpuntjes gekocht en bij deze is de voorloophoek 0 graden, dwz de rotor staat parallel met de offset spie. Bij mijn motor loopt deze dus 8 graden achter. 1:1 gemonteerd loopt het blok niet lekker.

IMG_20200410_1946131_copy_864x1536.jpg

Om de theoretische 20 graden te halen heb ik de aandrijving vd nieuwe stroomverdeler 8 graden verdraaid en geborgd (nieuw gat geboord voor de borgpen) en de motor stationair afgesteld met de hand. Eerste indruk was goed, nu het rijden nog checken komende week, wordt vervolgt.

Om terug te komen op 123-Ignition, hun standaard voorgeprogrammeerde verdeler met 16 curves voldoet niet voor het 2.25 blok:
[...] from the values out of your book the 123ignition doesn't fit with its preprogrammed curves. I advise to buy a programmable version, preprogrammed by us to the specifications out of your book [...] Ik had ze de vervroegingscurves uit de Haynes gestuurd. Het is al met al best wel een kostbaar geintje, daarom ben ik heel benieuwd welke 123-Ignition verdeler je hebt op jouw blok en welke vervroegingscurve. Heb je ook de bobine en bougiekabels van 123-Ignition? Welk type bougies heb je gemonteerd?

Alvast veel dank voor je reply en groet,
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 17 Mei 2020, 18:25

Interessant onderwerp.
In de 109 die ik net heb, zit ook een programmeerbare 123 ontsteking.
Ik heb er echter geen enkele documentatie bij, dus weet ook niet welke curves er gebruikt zijn.
De 109 haal wel makkelijk de 100 km/u en loopt prima, dus op zich geen noodzaak voor mij om te gaan expirimenteren, maar het blijft een leuk onderwerp...

Succes!
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mei 2020, 10:39

Weel240 schreef:De timing van je reactie kon niet mooier, afgelopen week heb ik gemaild heb met 123-Ignition in Duitsland over het juiste type verdeler voor m'n 109 benzinemotor.

Misschien gewoon eens mailen met 123-ignition in Nederland ... da's in ieder geval dichterbij.
In de limiet rijd je gewoon (als ie Gouda haalt) naar "Leen".

Er zijn vlgs mij meer 123-ignition-LandRovers als die twee die zich nu al hebben gemeld.
Misschien hoor je nooit over die gevallen waar het niet werkt ...
... als het wel goed loopt, zo'n 123-ignintion Petrol-blok, dan hoor je het ook niet (omdat het zo mooi loopt).

Groeten MarcS

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 20 Mei 2020, 18:35

Landmarcs schreef:Misschien gewoon eens mailen met 123-ignition in Nederland ... da's in ieder geval dichterbij.

Gouda haalt ie wel vanaf Amsterdam, mits niet te veel wind tegen ;)
Er zitten inmiddels best veel welbestede uurtjes en onderdelen in de 109 met als resultaat dat de Land Rover goed genoeg rijdt voor een 43 jaar oude 109 Serie 3. Het is en blijft een auto uit 1977, dat laatste vergeet je zo nu en dan.

Het belangrijkste leermoment is denk ik wel dat je de afstelwaardes uit de onderhouds- en reparatiehandboeken gaat lezen als uitgangspunt en goedbedoelde adviezen en niet zozeer dat de motor alleen met die waardes goed kan lopen. Dat is namelijk niet zo. Op gehoor en gevoel de stroomverdeler en carburateur afstellen leverde een mooi stationair draaiende motor op die voldoende presteert. Soms iets te goed en dan pingelt de motor hevig bij belasting, een kwestie van de onsteking weer een tikkie terugdraaien naar minder voorontsteking. Het zijn geen één of twee grote verbeteringen die in één keer alles oplossen, het meer de Pelgrimspas, twee stappen vooruit en een terug. Dat maakt het trouwens ook wel weer leuk om uiteindelijk toch het resultaat te bereiken wat je voorstond.

Afgaande van wat ik lees over 123-Ignition koop je degelijke Duitse kwaliteit, maar zijn de verbeter resultaten wisselend. Een compleet setje nieuwe verdeler, kabels en bobine loopt toch wel in de papieren en is net iets te veel om even te proberen.
Als laatste aankoop in de reeks kleine stappen om de zaak optimaliseren is een blauwe Bosch bobine, geen spectaculaire verbetering, maar wel een merkbaar betere loop vd motor.
De Engelse dame rijdt nu denk ik zoals een Series 3 gemiddeld doet, binnenkort een afpraak met een behulpzaam forumlid die al vele jaren een Series 3 rijdt, ben benieuwd naar zijn ervaring met mijn 109 en vv. In de voorgaande stukjes tekst in dit draadje staat voor een groot deel beschreven wat er zo aan gedaan is, met heel veel dank voor de tips en adviezen van de div. Forumleden.

_OI000295_copy_1024x768.jpg
Een plaatje!

2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Mei 2020, 14:13

Weel240 schreef:
Landmarcs schreef:Misschien gewoon eens mailen met 123-ignition in Nederland ... da's in ieder geval dichterbij.

Gouda haalt ie wel vanaf Amsterdam, mits niet te veel wind tegen ;)
Er zitten inmiddels best veel welbestede uurtjes en onderdelen in de 109 met als resultaat dat de Land Rover goed genoeg rijdt voor een 43 jaar oude 109 Serie 3. Het is en blijft een auto uit 1977, dat laatste vergeet je zo nu en dan.

Het belangrijkste leermoment is denk ik wel dat je de afstelwaardes uit de onderhouds- en reparatiehandboeken gaat lezen als uitgangspunt en goedbedoelde adviezen en niet zozeer dat de motor alleen met die waardes goed kan lopen. Dat is namelijk niet zo. ......

Afgaande van wat ik lees over 123-Ignition koop je degelijke Duitse kwaliteit, maar zijn de verbeter resultaten wisselend. Een compleet setje nieuwe verdeler, kabels en bobine loopt toch wel in de papieren en is net iets te veel om even te proberen.
Als laatste aankoop in de reeks kleine stappen om de zaak optimaliseren is een blauwe Bosch bobine, geen spectaculaire verbetering, maar wel een merkbaar betere loop vd motor.
De Engelse dame rijdt nu denk ik zoals een Series 3 gemiddeld doet ....

"Het is en blijft een auto uit 1977, dat laatste vergeet je zo nu en dan."

Tja, dat is waar maar tegelijk niet zo'n sterk argument.

Ik kende een oude Volvo Amazon break uit 1964, een auto waar het nodige op aan te merken was, maar hij reed wel 150 km/u (dankzij een goed afgestelde 123-ignition).
Of te wel: Als er motorisch geen hoognodig te verhelpen gebreken zijn moet je met een goede ontsteking ook goede prestaties halen.
Komen er dan geen goede prestaties uit dan is er geen goede match tussen ontstekingskarakteristiek (waarvoor je kennis danwel een kenner nodig hebt) dan wel motorisch toch een gebrek.
Wisselende verbeter-resultaten kunnen dus liggen aan een toch slechte afstelling (zo'n 123-ignition geeft je meer vrijheden, dus meer kans fouten ... maar ook kans op echt beter), of er is sprake van ernstige motor slijtage (die met de beste ontsteking niet verhelpt, in dat geval moet je denken aan een revisie), of er is sprake van te hoog gespannen verwachtingen (doet ie het al goed dan is de verbetering beperkt).

Anyway: Als je een zekere garantie wilt vraag dan aan zo iemand als "Leen" wat hij meent dat er mogelijk is ... daarna kan je kijken of de belofte je het geld waard is. De ervaringen van willekeurige klussers ... dat lijkt mij niet de betrouwbaarste bron.

Groeten MarcS

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 24 Mei 2020, 10:32

MarkS bedankt voor de aanvulling en advies mbt de 123-Ignition, staat in de planning voor tweede helft van dit jaar. Met de nieuwe blauwe Bosch bobine blijf ik voor nu een tijdje rijden, het probleem 'bovenin te weinig power" is weliswaar nog niet opgelost, misschien is er een ander achterliggend probleem, met onderstaande ervaring in m'n achterhoofd, ik weet het niet.

Recent onder begeleiding van een instructeur op het offroad circuit van Action Planet bij Spaarnwoude gereden (net onder Haarlem aan de A9). Offroad is mijn oude 109 een totaal andere auto, ineens klopt alles, dit is waar ie voor gemaakt is. 4x4 lage gearing tweede versnelling en je komt met een beetje gas bijna overal doorheen. Steile afdalingen in eerste versnelling, geen probleem. Op het circuit was nieuwe zand/klei/aarde laag gestort met een paar lelijke korte knikken erin. De Defender vd instructeur had er meer moeite mee dan m'n 43 jaar oude 109. De motor was het hele traject super, ruim voldoende power, geen verkeerde klap gegeven. Water en olietemperatuur constant, stationair toerental mooi rond en stabiel. Op de weg terug naar huis, met moeite 70 - 75 kmh met een stevige wind tegen. Zeg het maar....

OI000160_copy_960x720.jpg

OI000142_copy_1460x1049.jpg

OI000123_copy_960x720.jpg

2005 Volvo XC90V8

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 25 Mei 2020, 20:20

Weel240 schreef:Zeg het maar....
Heel dom misschien maar wat voor wielen en banden heb je? en welke overbrenging in de diffs?
Als je namelijk te zwaar gegaard bent krijg je juist dit soort problemen, mijn Lightweight, met 123-ontsteking en op LPG doet het op 235/85-16 voorbeeldig, loop vlot naar de 100 km/u en als ik doortrap dan loopt hij op naar krap 120 km/u als de omstandigheden redelijk tot goed zijn, d.w.z. geen zware storm tegen.

Gooi ik er evenwel 255/85/16 op dan is het ook echt bij 80 over en uit.

Zelfde effect had ik met een Disco 1 300 Tdi, alleen de wagen geen probleem, aanhanger(tje) d'r achter en twee keer terug moeten schakelen als je één van de Rotterdamse tunnels uit reed, Defender tussenbak d'r onder gehangen, iets meer geluid bij 120 maar zelfs met een zware Caravan d'r achter zelfs in Frankrijk op de bekende "heuvelen" niet meer terug hoeven schakelen.

Was maar een gedachte en had het hier nog niet besproken zien worden.

Want te zwaar in hoge gearing is vaak in het terrein gewoon prima in laag.

Gert-Jan.

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 26 Mei 2020, 18:08

wat voor wielen en banden heb je? en welke overbrenging in de diffs?

De afmetingen van de banden heb ik idd niet genoemd omdat de originele standaard maat 7.50 R16 onder de auto zitten, die hebben dezelfde diameter als de 235/85 R 16. De banden onder de auto zijn Fedima Frontira 7.50 R16 1080 M&S coverbanden. Zou coverbanden zelf niet zo gauw kopen, maar ze zijn in goede conditie maar lijken niet helemaal rond. Ze staan wel op de planning om te vervangen voor Michelin XPC of iets vergelijkbaars. Of de dif's de juiste overbrenging hebben weet ik niet, moet ik checken.

2005 Volvo XC90V8

Terug naar “Techniek”