Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Berichtdoor Weel240 » 29 Jun 2020, 21:03

In het forum gezocht naar positieve c.q. negative ervaringen met Michelins Latitude Cross 7.50 R16 onder een Series 3.
Dat leverde een positive ervaring op van Landmarks
Onder mijn 109 heb ik de laatste 20000km lattitude cross zitten. Als ik toe ben aan nieuwe banden, komt er weer lattitude cross onder. ...
.

Ik kon een mooi setje bijna nieuwe velgen en banden van iemand overnemen, opgehaald met de 109 in zomerstand. De reden dat ik deze vraag post komt voort uit een opmerking cq waarschuwing van een lokale Land Rover specialist bij mij in de buurt dat de Michelin Latitude Cross onder een Land Rover Series tot gevaarlijk situatie leidt bij het aanrijden en remmen voor een rotonde. Volgens hem breekt de auto aan de achterkant uit en gaat dwars.

Heeft iemand misschien deze ervaring zelf meegemaakt of uit eerste hand gehoord?

[img]
IMG_20200629_1604059.jpg


IMG_20200629_1604200.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Barwaut
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 Dec 2019, 16:19

Re: Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Berichtdoor Barwaut » 30 Jun 2020, 09:54

Hier een 1982 S3 109 met dezelfde banden.

Niks mis mee...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Landmarcs
Berichten: 7020
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jun 2020, 10:02

Ahh ... ik dacht al ... hier is een vergissing/verwisseling in het spel.

Het is Fenna/Fenix2 die zo blij is met de Latitude Cross, en Fenna is de enige niet - althans je ziet ze vrij vaak onder Series gemonteerd.
Fenna geeft vast en zeker ook nog wel haar mening.

Ik <Landmarcs> vond het geen fijne band, maar dat was onder een Defender, en met uitbreken hadden mijn bedenkingen niks van doen.
Ik vond de band aanvankelijk prima maar vrij snel te "flodderig" ... en dat is naar ik begrijp nu juist een voordeel onder een Series: je voelt niet iedere kiezel die verkeert ligt, en verder is de besturing van een Series niet zo gevoelig dat je snel last krijgt van de "flodderigheid".

En .. als je dan toch uitbreek-zorgen hebt, kies dan een aangepaste bandenspanning: Niet te hard achter en eventueel voor juist wat harder.
Uitbreken achter is het gevolg van te weinig grip daar en/of teveel grip vóór. Rijd je steeds met een geheel lege auto dan kan je achter natuurlijk ook nog een paar stoeptegels laden.

Verder heeft de Latitude Cross een beperkte terrein-capaciteit: het profiel loopt vol (er zijn banden die sneller vollopen) ... en tenslotte: de Latitude Cross is geen hoogvlieger in de winter (daarvoor moet je een goede oude en stugge XPC hebben of een echte winterband).

Groeten MarcS

PS   Wellicht hebben je nieuwe wielen ook nog eens tubeless velgen, da's mijns inziens nog een bijkomend voordeeltje.
      En dan nog een "o ja-tje": De Latitude Cross is ook nog eens een prettig lichte band, en tubeless nog weer extra licht.

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 773
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Berichtdoor fenix2 » 30 Jun 2020, 10:42

Fenna incoming :D :D

Even over het rotonde rijden met de latitude cross ... Ik heb best wat rotondes meegemaakt (een aantal ook best wel enthousiast) met dit type band en bij geen enkele keer had ik het gevoel dat de achterkant uitbrak.

Persoonlijk denk ik dat je op verharde weg eerder de landrover op zijn kant legt dan dat je dwars gaat op latitude cross, tenzij er ijsvorming is of iets dergelijks, want dan gelden heel andere spelregels...

btw welke band had die specialist je aangeraden ipv de latitude cross?

Veel plezier met de banden :)

Fenna
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joep Weijers
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 Jan 2012, 22:17
Locatie: Vught
Contact:

Re: Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Berichtdoor Joep Weijers » 30 Jun 2020, 10:56

Ik verwacht niet dat dat iets latitude cross specifiek is:
  • Een 109 in zomerstand, onbeladen heeft niet super veel gewicht op de aangedreven achteras, dus die kun je op een rotonde toch al makkelijk laten uitbreken.
  • 7.50 x 16 banden zijn vaak stug, want dat zijn typisch terreinbanden die niet hard moeten slijten op ruige ondergrond. Daarnaast zijn ze net zo breed als hoog, dus moet ze ook wat stugger zijn.
  • Latitude cross of XPC hebben nog een redelijk on-road vriendelijk profiel. Met Michelin XZL, Goodyear G90 of Security off-road profiel gooi je als het een beetje geregend heeft een vier wiel aangedreven Defender redelijk makkelijk dwars een bocht door.
  • En waarmee vergelijk je het verder? Als je naar een 235x85x16 band gaat kijken dan heb je een 4.5 cm bredere band die moderner is, dus waarschijnlijk beter profiel en betere rubber soort dan een 7.50x16. Dus ja dat geeft betere grip.

Weet niet wat je er nu onder hebt liggen, maar er is maar een manier om het verschil zelf te ervaren.

Landmarcs
Berichten: 7020
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jun 2020, 12:41

Joep Weijers schreef:Ik verwacht niet dat dat iets latitude cross specifiek is:
  • Een 109 in zomerstand, onbeladen heeft niet super veel gewicht op de aangedreven achteras, dus die kun je op een rotonde toch al makkelijk laten uitbreken.
  • 7.50 x 16 banden zijn vaak stug, want dat zijn typisch terreinbanden die niet hard moeten slijten op ruige ondergrond. Daarnaast zijn ze net zo breed als hoog, dus moet ze ook wat stugger zijn.
  • Latitude cross of XPC hebben nog een redelijk on-road vriendelijk profiel. Met Michelin XZL, Goodyear G90 of Security off-road profiel gooi je als het een beetje geregend heeft een vier wiel aangedreven Defender redelijk makkelijk dwars een bocht door.
  • En waarmee vergelijk je het verder? Als je naar een 235x85x16 band gaat kijken dan heb je een 4.5 cm bredere band die moderner is, dus waarschijnlijk beter profiel en betere rubber soort dan een 7.50x16. Dus ja dat geeft betere grip.

Weet niet wat je er nu onder hebt liggen, maar er is maar een manier om het verschil zelf te ervaren.

En dan een ervaringsfeit:
De Latitude Cross heeft grip genoeg op de verharde weg, en hij is beslist niet stug (dat niet stugge geeft 'm op de verharde weg zelfs extra grip -- in hard rotsachtig terrein overigens ook, maar weer niet als er ook fijn gruis in het spel is). De Latitude Cross hoort dan ook bij de echt moderne banden, zowel qua profiel als qua karkas als qua rubber is ie gewoon modern.
Ik vond onder de Defender de XPC prettiger, voorspelbaarder, maar ook stugger. Onder de Defender is een goede en moderne 235/85x16 is comfortabeler (maar niet per se beter als bijv een XPC zolang je niet te ver van de harde weg gaat).

De extra breedte van een 235/85x16 geeft verder weinig extra: Je hebt wel meer rubber op de weg, maar ook een iets kortere voetafdruk, bovendien moet je je niet verkijken op meer rubber: de druk per cm2 neemt evenredig af en dus binnen de grenzen van het redelijke verandert er niks in de grip.   Gelukkig is de nominale breedte niet de breedte van het loopvlak: een 235/85x16 heeft een loopvlak van omstreeks de 18 cm, mijn oude XPC was "vierkanter" en had dus minder wang en relatief meer loopvlak.

Groeten MarcS

PS   Ik heb mijn indertijd hagelnieuwe Latitude Cross (en een dito hagelnieuwe Defender) ongewild aan een grip-test onderworpen: De ABS deed het prima tijdens een noodremming ... en die ABS maakte dat de banden rond bleven ... en verder dus grip zat.  <Op de Duitse Autobahn was er iemand die meende dat een korte (lees afwezige) oprit betekende dat je met nog geen 50 km/u de weg op mocht duiken.>

Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Berichtdoor Weel240 » 30 Jun 2020, 15:18

Allen, bedankt voor de geruststellende reacties, ik kon me al niet zo goed voorstellen dat een Michelin band tot gevaarlijk weggedrag (van de auto) zou leiden.

MarcS en Fenna, sorry voor het fout citeren van jullie teksten.

Het advies van de specialist was om Michelins XPC te monteren.

De banden die er nu onderzitten zijn coverbanden van het Portugese merk Fedima, type Frontera 7.50 R16 108Q. Op het terrein van Action Planet op Spaarnwoude deden ze het overigens prima en ze 'smoelen' wel goed. Op de verharde weg zijn ze wat minder om het netjes te zeggen, hard, stug en springerig, zelfs bij een relatief lage bandenspaning van 2,5 barg. Binnenkort monteren we de Michelins.

Met vriendelijke groet
Peter

OI000153_copy_960x720.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Landmarcs
Berichten: 7020
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jun 2020, 17:50

Weel240 schreef:...
Het advies van de specialist was om Michelins XPC te monteren.
...


Tja, ik geef die specialist groot gelijk ... alleen wordt de XPC al ruim 10 jaar niet meer nieuw gebakken.
Verder is de XPC een prachtige band maar aan de stugge kant, zelfs onder een Defender.  
Wellicht was, als je goede parabool-veren hebt en de beste schokbrekers, de XPC een mooie keuze (als je nieuwe XPC zou kunnen vinden).
O ja, indertijd toen ze nog wel nieuw te koop waren waren de XPC's duur ... ik kocht ze alleen tweede-hands of New-Take-Off.

Groeten MarcS

PS   Misschien eens aan Fenna vragen hoeveel lucht ze in de Latitudes doet, en dan bij het zomerse lichtgewicht bestaan achter nog wat minder doen ?
PS2 Fenna heeft ook een set mooie XPC's ... en ik begreep dat ze de Latitudes prefereert.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1993
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Berichtdoor Erik Peters » 30 Jun 2020, 18:25

Hoeveel bar? Tja, toen ik nog een 109 Series 3 stawag reed (op Michelin XC4, een voorloper van de XPC) en geregeld een dealer bezocht, was zijn advies: voor 1,8 en achter 2 á 2,5 bar een beetje afhankelijk van de belading (maar ik reed veelal zonder belading).
Maar tegenwoordig worden hogere bandenspanningen geadviseerd vanwege het iets zuiniger rijden.

Groet,

Erik.

Michelin XC4.jpg
Michelin XC4.jpg (14.64 KiB) 196 keer bekeken

Deze Michelins (Michelin X 4x4) heb ik heel kort gehad. Met wat sneeuw over een rotonde lukte amper stapvoets. Ik gleed alle kanten uit. Waardeloos, maar slijtvast, dat wel!
Michelin X 4x4.jpg
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 7020
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Michelin Latitude Cross onder een 109 serie 3?

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jul 2020, 12:38

Erik Peters schreef:Hoeveel bar? Tja, toen ik nog een 109 Series 3 stawag reed (op Michelin XC4, een voorloper van de XPC) en geregeld een dealer bezocht, was zijn advies: voor 1,8 en achter 2 á 2,5 bar een beetje afhankelijk van de belading (maar ik reed veelal zonder belading).
Maar tegenwoordig worden hogere bandenspanningen geadviseerd vanwege het iets zuiniger rijden.


Ik denk dat er ook verschil zit in de banden, de oudere erg stugge banden met een erg slijtvaste maar dus ook harde rubbercompound kan je nog een beetje oppeppen qua grip door er niet teveel lucht in te doen.

De modernere banden (de XPC zit ergens halverwege) hebben soepeler wangen en een rubbercompound die lang grip blijft houden ook onder moeilijker omstandigheden, en dus verdragen ze een hogere bandenspanning ... en daarmee rollen ze zuiniger en slijten ze minder met wat meer lucht, tegelijkertijd houden ze dan nog steeds (meer dan) voldoende grip.

Mijn nu vrijwel 10 jaar oude "Puma" heeft een bandenspanning-sticker in de deurpost, en de waarden daarop lijken niet op de banden-spanningstabellen van zo 20 jaar geleden en nog minder op de toenmalige standaard-dealer-adviezen.
Als deze ontwikkeling nog even doorgaat rijden we tzt niet meer op fossiele brandstof maar op lucht. :ugeek:

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten