Dag ik ben Cris van Rooijen en samen met mijn Ingrid hebben we een Defender 90 TD5 uit 2003. Dit is onze eerste Defender. Voorheen een Jimny (2001) en twee Unimog's (404 uit 1962) gehad.
We zijn deze zomer met Harrie Schouten Reizen naar de Pyreneeën geweest. Een hotel reis.
Dit was onze eerste 4WD vakantie en we hebben genoten. We hebben ook veel geleerd. Een defender loopt niet hard. Je moet wat meer tijd inschatten als je 1300 km dient te overbruggen. Een oudere defender is niet luxe. Geen Airco. Zeker niet water en stof dicht. Zijn er betere 4x4 om mee te reizen? Zeker! Een Discovery (2) is een betere en comfortabele keuze. Maar die heeft ook zo weer zijn nadelen. Een Jeep Cherokee of een Landcruiser zou ook een verstandige keuze zijn. Echter de landcruiser mist voor mij de uitstraling en de Jeep is geen Landrover. Zoals een Landrover geen Jeep is...
We hebben inmiddels veel aan onze 90 verbeterd en hij begint steeds beter te worden.
We gaan de defender inrichten voor als we op reis gaan. Misschien is het niet het ideale basis voertuig daarvoor maar deze hebben en we hebben er lol aan.
Reden om me aan te melden voor dit forum is er informatie uit te putten omtrent het verbouwen van het interieur voor reisdoeleinden.
Even voorstellen
-
Re: Even voorstellen
Welkom.
Eerder twee UNIMOG's en een Jimny ... dan is een Defender 90 een "middle of the road" keuze en denkelijk opvallend comfortabel.
Ik rijd met een zekere (on)regelmaat naar (Noord) Spanje of vergelijkbaar qua afstand, ik vind het geen onoverbrugbare afstanden: met een "gewone" auto is het ook een eind. Misschien is voor de langere einden een 110 wel iets comfortabeler en dus rustiger rijden.
Groeten MarcS
PS Als je het echt mist dan is airco ook nog achteraf in te bouwen, je kan het dan waarschijnlijk nog beter/mooier dan origineel krijgen.
Eerder twee UNIMOG's en een Jimny ... dan is een Defender 90 een "middle of the road" keuze en denkelijk opvallend comfortabel.
Ik rijd met een zekere (on)regelmaat naar (Noord) Spanje of vergelijkbaar qua afstand, ik vind het geen onoverbrugbare afstanden: met een "gewone" auto is het ook een eind. Misschien is voor de langere einden een 110 wel iets comfortabeler en dus rustiger rijden.
Groeten MarcS
PS Als je het echt mist dan is airco ook nog achteraf in te bouwen, je kan het dan waarschijnlijk nog beter/mooier dan origineel krijgen.
CriszH schreef:<knip> de Jeep is geen Landrover. Zoals een Landrover geen Jeep is...<knip>]
Welkom op het forum Chris

Je keuze voor een 90 maakt me nieuwsgierig naar je overwegingen, zeker vanwege het beoogde doel om er mee te reizen.
Dat ik uit je berichtje deze quote heb geisoleerd, is vanwege dat zowel de ('moderne') jeep als de landrover hun oorsprong hebben in de voertuigen die in WO2 door de amerikanen veelvuldig werden gebruikt, de Willys MB and Ford GPW.
Daarbij is de 'Jeep' meer een doorontwikkeling en de landrover een door de WO2 voertuigen geinspireerde variant

Niet lelijk bedoeld hoor, ik ben nog steeds erg blij met mijn landrover en wens jullie ook veel plezier met jullie defender 90

Fenna

-
fenix2 schreef:Dat ik uit je berichtje deze quote heb geisoleerd, is vanwege dat zowel de ('moderne') jeep als de landrover hun oorsprong hebben in de voertuigen die in WO2 door de amerikanen veelvuldig werden gebruikt, de Willys MB and Ford GPW.
Daarbij is de 'Jeep' meer een doorontwikkeling en de landrover een door de WO2 voertuigen geinspireerde variant
Niet lelijk bedoeld hoor ...
De historie van de U.S. Army Truck, 1⁄4-ton, 4×4, Command Reconnaissance is nog wat ingewikkelder.
Gelukkig hebben we Wikipedia waar een en ander tamelijk adequaat beschreven staat:
U.S. Army Truck, 1⁄4-ton, 4×4 (NL) of U.S. Army Truck, 1⁄4-ton, 4×4 (Eng)
Het is dus eigenlijk Bantam die voor het basis-ontwerp tekende. Daarna was het Willys die aan het langste eind trok.
Dat er later een merk "Jeep" ontstond is iets van na de oorlog, ± gelijktijdig met het ontstaan van de LandRover.
Groeten MarcS
PS Gezien de reis-wensen zou ik ook eerder een 110 kiezen. Je ziet evenwel vaak genoeg een 90 als reisgezel. Een niet door iedereen gedeelde mening is dat een 90 een "hobbelkoffer" is. De kortere wielbasis maakt de 90 nerveuzer en da's voor langere ritten wat onrustiger. Bovendien heb je in een 110 een stuk meer ruimte. Dat je met een 90 minder manoeuvreer-ruimte nodig hebt is evident. Aan de andere kant kan die extra halve meter wielbasis ook weer extra tractie geven.
- Erik Peters
Een 110 is voor reizen beter geschikt dan een 90, ik rij alleen maar 110's zonder airco, maar er zitten wel ventilatiekleppen onder de voorruit en rijdend met de kleppen open mis ik de airco niet.
Maar ik snap de keuze voor een 90 wel, ze zijn niet zo zwaar als een 110 en daarmee goedkoper in de motorrijtuigenbelasting. Mijn 110 staat op grijs kenteken (eigen bedrijfje) en is daardoor niet zo duur.
Voor het reizen heb ik ook een 8-persoons VW busje qua afmetingen ongeveer hetzelfde als een 110, maar met veel meer binnenruimte.
Groet,
Erik.
Maar ik snap de keuze voor een 90 wel, ze zijn niet zo zwaar als een 110 en daarmee goedkoper in de motorrijtuigenbelasting. Mijn 110 staat op grijs kenteken (eigen bedrijfje) en is daardoor niet zo duur.
Voor het reizen heb ik ook een 8-persoons VW busje qua afmetingen ongeveer hetzelfde als een 110, maar met veel meer binnenruimte.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Erik Peters schreef:Maar ik snap de keuze voor een 90 wel, ze zijn niet zo zwaar als een 110 en daarmee goedkoper in de motorrijtuigenbelasting.
Het verschil is ± 200 kilo, financiëel komt dat (grijs kenteken - particulier) neer op ± € 220 extra voor een 110.
Niet niks dus maar op het totaal-plaatje niet de grootste kostenpost.
Groeten MarcS
PS Bij heet weer en lange ritten kan de tunnel van de Td5 onaangenaam heet worden, en dan langzaamaan de hele auto opwarmen, daar helpen die klepjes maar weinig aan. Geen klepjes is nog erger (don't ask me how I know).
Terug naar “Nieuw op het forum”