Einde forum

Mededelingen van 'huishoudelijke aard'
gp-campers

Einde forum

Berichtdoor gp-campers » 07 Jul 2024, 14:03

Poeh wat jammer dat het forum gaat stoppen. Ik kijk er met bepaalde regelmaat op maar ik snap ook dat het een hoop inspanning vergt om alles bij te houden. In ieder geval bedankt voor al die jaren. Er is een prachtige informatiebron ontstaan. Blijft deze wel beschikbaar of zijn straks alle berichten ‘verdwenen’?
Mvg Gertjan.

Landmarcs

Re: Einde forum

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2024, 10:35

Tja, d'r is al vaker over geschreven, zie bijv viewtopic.php?f=16&t=14259.
Wij - dwz de actieven op het forum - snappen het eigenlijk niet.
Het LRCH-bestuur zou er goed aan doen eens te schetsen wat de overwegingen zijn.
Wat zijn bijv. de kosten (financieel en qua vrijwillers-inzet), en wat is het al dan niet erkende profijt van een forum als dit voor de LRCH.
Ik ben een leek op het gebied van de forum-kosten maar ik vermoed dat die kosten beperkt kunnen zijn gezien het feit dat allerlei klups en zelfs privé-personen een forum starten en ook heel lang aanhouden. Wellicht heeft de LRCH gewoon een te duur abonnement.

Ik denk dat het een misrekening is te denken dat de zg sosjale media de functie van een forum als dit kunnen overnemen.
De "sosjale media" zelf vertellen je natuurlijk graag dat zij de toekomst zijn, maar ze kunnen je ongeveer van alles op de mouw spelden.
Het goede van een forum als dit is dat het enigszins werkt als wikipedia: er is een grote mate van zelf-correctie en de terugvindbaarheid is ook heel groot.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jul 2024, 19:07

gp-campers schreef:Poeh wat jammer dat het forum gaat stoppen. Ik kijk er met bepaalde regelmaat op maar ik snap ook dat het een hoop inspanning vergt om alles bij te houden. In ieder geval bedankt voor al die jaren. Er is een prachtige informatiebron ontstaan. Blijft deze wel beschikbaar of zijn straks alle berichten ‘verdwenen’?
Mvg Gertjan.

Het forum wordt opgeheven "gaat uit de lucht" en in principe verdwijnt dan ook alle informatie. Al wil de LRCH proberen om de informatie beschikbaar te houden voor de leden (het verhaaltje op de LRCH website lezend). Maar de Kennisbank zou, na vernieuwing van de LRCH website, ook anders ingericht gaan worden en ook dit is nog steeds niet gebeurt. (ondanks dat ik zo'n 35 jaar lang netjes mijn lidmaatschapsgeld heb betaald, mijn lidmaatschap eindigt dit jaar).
En ik snap best dat de beheerder/moddereter eens vrijaf wil hebben. Een aantal jaren geleden is er al een oproep geweest voor een nieuwe moddereter. Daar heeft hoogstwaarschijnlijk niemand op gereageerd, of ze zijn niet geschikt genoeg bevonden.

Ik verwacht niet dat er ook maar iets van de informatie op het forum behouden blijft.
Zou je dat wel willen dan moet je het forum behouden, alles staat in een grote database (aangestuurd door de forumsoftware).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2024, 21:03

Erik Peters schreef:Ik verwacht niet dat er ook maar iets van de informatie op het forum behouden blijft.
Zou je dat wel willen dan moet je het forum behouden, alles staat in een grote database (aangestuurd door de forumsoftware).

Hoe het allemaal precies werkt weet ik niet maar ik begreep dat het met minder of meer digitale handigheid het mogelijk is om de forum-inhoud te kopieëren en wel zo dat de database daarna weer in een forum-structuur vorm te geven, dat is althans wat er met de oude LandRover-Prik is gedaan.   Deze oude forum-inhoud is nu nog steeds te raadplegen en te doorzoeken.   Zoiets zou in ieder geval iets zijn.
Bij de Laro-Prik is naast dat gearchiveerde deel weer een forum opgezet en dat forum wordt beperkt gemodereerd

Ik heb de indruk dat er bij de LRCH in het verleden bij de keuze van de moderatoren nogal hoog werd ingezet, dwz. van de moderatoren heel veel werd verwacht.   Met een veel lager niveau van moderatie kom je al een heel eind.   Met alleen spam, en andere echt ongepaste bagger weggooien kom je een heel eind, dat is natuurlijk nog best een boel werk maar het scheelt een heleboel spitsroeden-lopen omdat de moderator zich met zo'n taakomschrijving niet met de verdere inhoud bemoeid.   Er kan tussen de forumleden misschien wel eens wat onmin zijn maar vaak lost zich zoiets beter op door slechts minimaal in te grijpen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jul 2024, 22:22

Een backup maken van een website of forum kan mits je volledige toegang hebt tot de server waar de website op staat. En dat heeft alleen de beheerder/maker.
Landmarcs schreef:Bij de Laro-Prik is naast dat gearchiveerde deel weer een forum opgezet en dat forum wordt beperkt gemodereerd
Dat heb ik gezien, er staat allerlei SPAM tussen.
Dat wordt op dit forum altijd netjes verwijderd, eigenlijk krijgen spammers geen kans. Goede moderator(en).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2024, 23:34

Erik Peters schreef:Een backup maken van een website of forum kan mits je volledige toegang hebt tot de server waar de website op staat. En dat heeft alleen de beheerder/maker.
Landmarcs schreef:Bij de Laro-Prik is naast dat gearchiveerde deel weer een forum opgezet en dat forum wordt beperkt gemodereerd
Dat heb ik gezien, er staat allerlei SPAM tussen.
Dat wordt op dit forum altijd netjes verwijderd, eigenlijk krijgen spammers geen kans. Goede moderator(en).

Precies, we hebben niet te klagen.  
"Onze" moderatoren reageren heel rap en adequaat hetzij uit zich zelf of wanneer je als oplettende gebruiker foum-vervuiling signaleert.

Groeten MarcS

PS Het zou mij niet verbazen dat een digitaal handig type een forum ook zonder volledige toegang kan kopiëren.  Je moet de handigheid hebben om een routine te maken die het forum bijdrage voor bijdrage langsloopt en gestructureerd wegschrijft.  Het enige wat je dan niet meekrijgt zijn de verborgen berichten maar die kunnen gewone forum-leden ook niet lezen.

Traveller

Berichtdoor Traveller » 12 Jul 2024, 13:29

Voor wat betreft het forum raad ik eenieder aan technische informatie te kopiëren bij de kennisbank. In hoeverre deze informatie behouden blijft in een nieuwe structuur is onbekend. Uiteraard is het jammer dat specifieke vragen nu onbeantwoord dreigen te blijven, want niet alles is te vinden op Youtube.

Je hebt moderatoren en beheerders van het forum, de een heeft weer meer bevoegdheden dan de ander. In het verleden had de beheerder zeker meer te doen, het was ook drukker op de site, nu zijn er nog maar een paar (oud)leden die zich tot het forum wenden. Ook de aanwas van technische info blijft steken, reparaties en restauraties worden niet meer belicht en dat waren nu juist de "trekkers" die het forum deden opleven én bezoeken. Ik zal het missen, vooral de ad rem en filosofische commentaren, dat gaf het forum m.i. aantrekkingskracht en de gepaste nuancering die je deed watertanden.

Chris

Landmarcs schreef:
Erik Peters schreef:Ik verwacht niet dat er ook maar iets van de informatie op het forum behouden blijft.

Hoe het allemaal precies werkt weet ik niet maar ik begreep dat het met minder of meer digitale handigheid het mogelijk is om de forum-inhoud te kopieëren en wel zo dat de database daarna weer in een forum-structuur vorm te geven, dat is althans wat er met de oude LandRover-Prik is gedaan.   Deze oude forum-inhoud is nu nog steeds te raadplegen en te doorzoeken.   Zoiets zou in ieder geval iets zijn.
Bij de Laro-Prik is naast dat gearchiveerde deel weer een forum opgezet en dat forum wordt beperkt gemodereerd

Ik heb de indruk dat er bij de LRCH in het verleden bij de keuze van de moderatoren nogal hoog werd ingezet, dwz. van de moderatoren heel veel werd verwacht.   Met een veel lager niveau van moderatie kom je al een heel eind.   Met alleen spam, en andere echt ongepaste bagger weggooien kom je een heel eind, dat is natuurlijk nog best een boel werk maar het scheelt een heleboel spitsroeden-lopen omdat de moderator zich met zo'n taakomschrijving niet met de verdere inhoud bemoeid.   Er kan tussen de forumleden misschien wel eens wat onmin zijn maar vaak lost zich zoiets beter op door slechts minimaal in te grijpen.

Groeten MarcS

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 30 Aug 2024, 12:12

Toch heel jammer dat dit forum stopt.

Veel kennis te lezen altijd en leuke verhandelingen...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2024, 12:14

Barwaut schreef:Toch heel jammer dat dit forum stopt.

Veel kennis te lezen altijd en leuke verhandelingen...

Ik kan eigenijk alleen maar verwijzen naar mijn eerdere reactie.

Wellicht kan het bestuur zijn besluit nog eens heroverwegen ?
Wellicht lezen ze hier niet mee, wellicht is dat bestuurlijk gemis aan belangstelling wel de grondslag voor de bestuursopvattingen ?

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 02 Sep 2024, 19:08

aka geen bestuur :lol:

En ik kan eigenlijk alleen maar doorverwijzen naar mijn eerdere reactie :D

viewtopic.php?f=16&t=14259#p103326
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Terug naar “Over dit forum”