Hallo mede forumleden.
Dit is mijn eerste post, ik hoop dat iemand kan helpen.
Ik heb een early defender (110) uit 1986. Het is een (Engelse) militaire uitvoering (Titonus programma).
Sinds enkele weken werkt mijn dim en groot licht niet meer, de rest wel. Ik ben vandaag wat gaan zoeken en kwam tot de volgende constateringen.
De 6 standen NATO schakelaar werkt naar behoren. In de normale stand komt er 12 volt op de blauwe kabel. De schakelaar werkt dus (hoewel ik lees dat dit het meest voorkomende probleem is)
De dikke blauwe kabel kan ik niet goed volgen, maar in het zekering gedeelte zie ik wel een (dunnere) blauwe kabel, deze heeft geen spanning (meer) ergens “onderweg” is dus iets mis, de 4 meest linker zekeringen (groot,dim, links en rechts) zijn dus alle 4 spanningsloos. Van daar uit (naar de lampen toe) werkt het “gewoon”.
Waar zou de wat dikkere blauwe kabel heengaan, voor hij naar de zekeringen gaat? Buiten een stuur keuze handle (groot/dim) is er geen andere schakelaar. Ik weet niet of er ergens nog een relais tussen zou moeten zitten. Iemand een idee?
Verlichting werkt niet meer
- Erik Peters
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Verlichting werkt niet meer
Blijkbaar heeft een Military Defender nog een extra zekeringenkastje RTC5298 (zie: https://site.lrch.nl/file/2181)
Wat die doet en waar die zit, geen idee, maar misschien is daar een (grote) zekering defect?
Groet,
Erik.
Wat die doet en waar die zit, geen idee, maar misschien is daar een (grote) zekering defect?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Verlichting werkt niet meer
De zekeringkast met dat nummer lijkt bedoeld voor de dynamo, desondanks check ik hem graag, als ik wist waar te zoeken.
Het lijkt er op dat de spanning (blauwe draad op de NATO 6 standen schakelaar) ergens naar toe loopt waar deze verdeeld wordt over de 4 zekeringen (linksboven in zekeringkast) voor groot en dim licht (resp. blauw en blauw-wit) Maar waar vindt die “verdeling” plaats.
Iemand een idee?
Het lijkt er op dat de spanning (blauwe draad op de NATO 6 standen schakelaar) ergens naar toe loopt waar deze verdeeld wordt over de 4 zekeringen (linksboven in zekeringkast) voor groot en dim licht (resp. blauw en blauw-wit) Maar waar vindt die “verdeling” plaats.
Iemand een idee?
-
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Verlichting werkt niet meer
Robbik schreef:....
De dikke blauwe kabel kan ik niet goed volgen, maar in het zekering gedeelte zie ik wel een (dunnere) blauwe kabel, deze heeft geen spanning (meer) ergens “onderweg” is dus iets mis, de 4 meest linker zekeringen (groot,dim, links en rechts) zijn dus alle 4 spanningsloos. Van daar uit (naar de lampen toe) werkt het “gewoon”.
Waar zou de wat dikkere blauwe kabel heengaan, voor hij naar de zekeringen gaat? Buiten een stuur keuze handle (groot/dim) is er geen andere schakelaar. Ik weet niet of er ergens nog een relais tussen zou moeten zitten. Iemand een idee?
Net als Erik heb ik weinig (denkelijk nog minder) kennis van de "Titonus".
Als ik de bemerkingen lees heb ik evenwel nog een vraag: Komt er wel 12 V bij de stuur-keuze-handel ?
En verder qua relais: LandRover was altijd heel zuinig met relais in combinatie met verlichting. Bij de civiele Defenders en Defenderoïden is het stuk-smelten van de driestanden-schakelaar (uit-stadslichten-gedimd/ongedimd grootlicht) iets waarop je kunt wachten, een probleem dat je dan kan oplossen met bijv. de "Zweedse Lichtversterker" (beter voorkom je de problemen door die "Lichtversterker" of iets vergelijkbaars voor het verdrinken van de spreekwoordelijke koe te monteren).
In ieder geval bij de latere Defenders monteerde LandRover wel één relais, nl het relais dat het gedimde/ongedimde grootlicht afschakelt bij een afgedraaid contact en ... ook dat relais kan dan weer stuk (nog verraderlijker: ook de relaisvoet van dit relais gaat soms stuk).
Interessant is dat het seinlicht buiten deze schakelingen by-pased - seinlicht wordt direct door de gedimd/ongedimd-schakelaar gestuurd.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Verlichting werkt niet meer
Een relais zit er volgens schema niet in.
De (dikke) blauwe draad gaat van de verlichtingsschakelaar naar de stuurkolomschakelaar en van daaruit met een (vermoedelijk dunnere) blauw-witte of blauw-rode draad naar de zekeringen (voor groot- en dim-licht). En vervolgens van de zekeringen met een blauw-roze, blauw-zwarte, blauw-grijze en blauw-oranje draad naar de koplampen.
Dan zou dus de stuurkolomschakelaar defect zijn (versmolten?).
Maar 'onbelast' 12 V meten hoeft niet te betekenen dat er ook genoeg ampéres doorheen willen zodat de verlichting gaat branden.
Onlangs nog met een oud trekkertje, waarvan de verlichting niet wilde branden, ondanks dat ik wel 12 V mat in de lampvoet. De (oude) torpedozekering gaf te veel weerstand. Een nieuwe erin en probleem opgelost.
Groet,
Erik.
De (dikke) blauwe draad gaat van de verlichtingsschakelaar naar de stuurkolomschakelaar en van daaruit met een (vermoedelijk dunnere) blauw-witte of blauw-rode draad naar de zekeringen (voor groot- en dim-licht). En vervolgens van de zekeringen met een blauw-roze, blauw-zwarte, blauw-grijze en blauw-oranje draad naar de koplampen.
Dan zou dus de stuurkolomschakelaar defect zijn (versmolten?).
Maar 'onbelast' 12 V meten hoeft niet te betekenen dat er ook genoeg ampéres doorheen willen zodat de verlichting gaat branden.
Onlangs nog met een oud trekkertje, waarvan de verlichting niet wilde branden, ondanks dat ik wel 12 V mat in de lampvoet. De (oude) torpedozekering gaf te veel weerstand. Een nieuwe erin en probleem opgelost.
Aan die stuurkolomschakelaar zit ook nog een paarse draad (=gezekerde constante stroomdraad) en die zorgt vermoedelijk voor het seinlicht (je beweegt de hendel dan ook de andere kant uit).Landmarcs schreef:Interessant is dat het seinlicht buiten deze schakelingen by-pased - seinlicht wordt direct door de gedimd/ongedimd-schakelaar gestuurd.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Verlichting werkt niet meer
Erik Peters schreef:...
Maar 'onbelast' 12 V meten hoeft niet te betekenen dat er ook genoeg ampéres doorheen willen zodat de verlichting gaat branden.
Onlangs nog met een oud trekkertje, waarvan de verlichting niet wilde branden, ondanks dat ik wel 12 V mat in de lampvoet. De (oude) torpedozekering gaf te veel weerstand. Een nieuwe erin en probleem opgelost.
Tja, dat is het nadeel van een "te goede" voltmeter. Een lampje parallel aan die "te goede" voltmeter helpt, of anders een minder goede voltmeter, eentje die wat meer stroom nodig heeft (bijv. eentje met een ouderwetse zware wijzer — vroeger waren alleen de extra licht uitgevoerde meters "goed"), of eentje met een batterij-meet-stand, een stand waarbij de meter een zekere belasting tijdens het meten gebruikt (een bijna leeg batterijtje geeft zonder belasting vaak nog een heel aardige spanning).
Overigens is belast meten bij de LandRover ook om een andere reden een aan te raden methode. Bij mijn oude Td5 bleek de geschakelde 12V bij afgeschakeld contact te "zweven" - de autoradio ging lang niet altijd met het contact uit (dat lag dus ook aan die radio, die wilde een snelle spanningval) - nadat ik op die geschakelde 12V een bescheiden belasting had gemonteerd werkte het dus wel.
Groeten MarcS
Re: Verlichting werkt niet meer
prc 8384 is idd het harnas voor militairy, dit onderdeel komt in de defender vanaf 83 niet voor dus is spec voor dit type.
idd de militairy heeft een hoofd zekering kast, vanaf de 300tdi zat deze ook en bevindt zich net na de startmotor,
meestal is dus de lichtschakelaar stuk, meten is trikkie, zoals vorige al aangaven, beste is stekker los, los draadje pakken, en deze even door verbinden. kijken of het werkt.
ook de zoals jij ook hebt oude zekeringen, voetjes hiervan worden slecht, branden in, zekeringen los.
idd de militairy heeft een hoofd zekering kast, vanaf de 300tdi zat deze ook en bevindt zich net na de startmotor,
meestal is dus de lichtschakelaar stuk, meten is trikkie, zoals vorige al aangaven, beste is stekker los, los draadje pakken, en deze even door verbinden. kijken of het werkt.
ook de zoals jij ook hebt oude zekeringen, voetjes hiervan worden slecht, branden in, zekeringen los.
Re: Verlichting werkt niet meer
Zekeringen zijn van die dingen die vooral problemen veroorzaken.
Heb er maar drie in de Range Rover, maar het uitvallen van ruitenwissers, radio, remlichten ..
Altijd weer de zekeringen die niet goed (meer) aangeklemd worden door de houders.
Heb er maar drie in de Range Rover, maar het uitvallen van ruitenwissers, radio, remlichten ..
Altijd weer de zekeringen die niet goed (meer) aangeklemd worden door de houders.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: kmvanhalteren en 8 gasten