kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rrover

Re:kromme stoterstangen 2.5 na diesel

Berichtdoor rrover » 30 Mar 2012, 16:16

Zjiep schrijft:
een heel oud concept zo'n langsliggende nokkenas.

= onderliggende nokkenas, maar we hadden het over de stoterstang ;)

bij bovenliggende nokkenas heb je gelijk: kromme kleppen en deuken in de zuiger

En hoeveel koppen heb jij er al afgehaald waarbij de riem gebroken was?
Ligt er maar net aan wanneer het gebeurt. Soms is er niets te zien en soms flinke deuken t/m vastzittende klep.
Pas nog een van een 2.5 NA gedaan en daar waren 4 stoterstangen krom en 4 "deuken" in de zuigers te zien.

Maar goed jij weet het als WTB'er blijkbaar beter dan een HTS'er Autotechniek met 20 jr LR ervaring ;)
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 30 Mar 2012, 16:17

berrie schrijft:
ik zie niets, alleen dat mn riem te lang is, vreemd voor de 2.5 na blokken is er toch maar 1 maat en da's 128 tands???

ik heb echter naast de spanrol nog een geleiderol die niet in het wph staat en ook niet op de foto vd link.

Ik ben niet thuis in jou type motor, maar weet je wel zeker dat je een 2.5NA hebt als er zoveel afwijkingen zijn tov de manual?

Roel

berrie

Berichtdoor berrie » 30 Mar 2012, 16:21

het is een series 3 origineel met 2.25 diesel, ligt er niet meer in, verder lijkt alles op een 2.5 na en passen alle delen, ziet er op alle foto's net zo uit dus????

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 30 Mar 2012, 16:33

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 30 Mar 2012, 16:40

rrover schrijft:
[Zjiep schrijft:
Maar goed jij weet het als WTB'er blijkbaar beter dan een HTS'er Autotechniek met 20 jr LR ervaring ;)

Ik dacht dat het hier in dit forum ging om iemand te helpen met een technisch probleem, ieder gezien vanuit zijn standpunt, kennis, ervaring enz ongeacht wie er gelijk heeft :( (en als er al een gelijk bestaat)

groet

Roel, die zomaar een paar klassen boven rrover op school kan hebben gezeten :woohoo:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Mar 2012, 16:46

vreemd dat jouw 2.5na dan een kortere riem nodig heeft, vermoed dat het toch een andere motor zal zijn...

mbt aantal tanden en verlopen merktekens...

help me eens even...waar gaat mijn denkwijze de mist in?

ongeacht hoeveel tanden de riem heeft....als een krukastandwiel 20 tanden heeft, en nokkenas en inspuitpomp hebben 40 tanden, dan is twee omwentelingen van het krukastandwiel 40 tanden riemverplaatsing, en dat is dus toch weer één nokkenasomwenteling....dan maakt het toch niet uit hoeveel langer een riem is
(uiteraard is die lengte wel een probleem bij montage)
gone

berrie

Berichtdoor berrie » 30 Mar 2012, 17:47

beste helpers,

ik ben eruit ook mede namens jullie en jansenlandroverparts die me super van dienst waren,
nl alle bestelde delen daar pasten en waren gelijk aan de delen die eraf kwamen, koppakking,
uitlaatpakkingen, verstuiverringen, waterpomppakking, klepdekselpakking, spanrol etc etc.

ECHTER het is BIJNA een 2.5 na motor net niet helemaal, de opbouw vd verstuivers is iets anders en de distributie riem is 124 tands ipv 128, dus iets andere opbouw.
Het schijnt een britisch lelyland 2.5 dieselblok te zijn, volgens jansen eerder gemonteerd in een daf 400 LDV en sherpa???

Dat geeft dus een andere kijk op de zaak en ik voel me iets minder gek :)
Heb de riem daar kunnen bestellen, moet uit engeland komen en duurt een dag of 4.

Afijn, hopelijk is hiermee het probleem opgelost.

Dank aan alle meedenkers........

rrover

Berichtdoor rrover » 30 Mar 2012, 18:53

Klopt,

Kijk maar eens naar het motornummer. Als het blok en de kop nog bij elkaar horen staat er geen 12J in het motornummer maar 14J of 15J. Ex MOD hebben vaak 13J motorcode.
Ik heb hier een 110 met 2.5 N/A en 15J motorcode.

Ook na te lezen op Wiki.
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

berrie

Berichtdoor berrie » 30 Mar 2012, 23:25

Ik zag dat het motornummer met 12J begon, het zal allemaal wel, riem erop en rijden,
da s het motto als het apparaat weer loopt :)

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 02 Apr 2012, 19:47

Roger B. schrijft:
mbt aantal tanden en verlopen merktekens...

help me eens even...waar gaat mijn denkwijze de mist in?

ongeacht hoeveel tanden de riem heeft....als een krukastandwiel 20 tanden heeft, en nokkenas en inspuitpomp hebben 40 tanden, dan is twee omwentelingen van het krukastandwiel 40 tanden riemverplaatsing, en dat is dus toch weer één nokkenasomwenteling....dan maakt het toch niet uit hoeveel langer een riem is
(uiteraard is die lengte wel een probleem bij montage)

hmmm, nu moet ik ff hardop nadenken. Het aantal riemtanden hoort bij het aantal tandwieltanden. Als je een riem hebt met 100 tanden en je draait de krukas 2x rond dan zal de nokkenas 1x draaien. Als de krukas bij een riem van 200 tanden (als hij al zou passen) 1x rondgedraaid zou worden krijgt de nokkenas meer "pulsen" omdat hij bedoelt is voor een riem van 100. De nokafstand van de tandwielen is aangepast aan de nokafstand van de riem. Een riem van 100T heeft een andere hoh dan een van 200T, dus de uiteindelijke afstelling verloopt bij het plaatsen van een riem met niet het beoogdeaantal tanden.

groet

Roel

Terug naar “Techniek”