versnellingsbakvraagjes

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
JVos
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 Sep 2010, 11:02
Locatie: Nistelrode

versnellingsbakvraagjes

Berichtdoor JVos » 11 Sep 2013, 13:26

Hoi allen,

Om maar gehoor te geven aan de vraag in de kroeg of meelezers hier op het forum wat vaker iets van zich willen laten horen, en dan met name met techniek topics, bij deze.
Onder de auto liggende vielen mij een paar zaken op aan de onderzijde van mijn versnellingsbak (r380 defender 110 TD5 1999).
Nu de volgende vragen...

Is de vierkante dop midden onder de waadplug?
Wat is dan het gat met draad er in aan de zijkant van de bak boven in de foto?

Tegen de pakking aan, zit ook een gat midden onder de bak, dit heeft een beetje een vreemde vorm, Hoort dit zo?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Groeten,

Jasper
Bijlagen
gat naast pakking.jpg
onderzijde versnellingsbak.jpg

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: versnellingsbakvraagjes

Berichtdoor Roger B. » 11 Sep 2013, 14:23

ja vierkantkop bout is waadplug....permanent laten zitten geeft gevaar dat je lekkages niet of laat opmerkt.

de rest is moeilijk te zien wat je bedoeld
gone

Landmarcs
Berichten: 7441
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: versnellingsbakvraagjes

Berichtdoor Landmarcs » 11 Sep 2013, 14:47

Roger B. schreef:ja vierkantkop bout is waadplug....permanent laten zitten geeft gevaar dat je lekkages niet of laat opmerkt.

de rest is moeilijk te zien wat je bedoeld



Bij de Td5 zegt het Fµck¡ng manual dat je die plug alleen zo nu en dan ter controle moet loshalen.
Kennelijk vertrouwde de constructeur de oliekeringen meer als bij de Tdi waar je de waadplug alleen voor het waden moest inschroeven.
Voordeel is in ieder geval dat je niet gauw te laat bent met het inschroeven (maar wellicht wel te laat bij het eruitschroeven).

Groeten MarcS

conny
Berichten: 624
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: versnellingsbakvraagjes

Berichtdoor conny » 12 Sep 2013, 11:49

De Td5 heeft 2 waadpluggen :lol: Waarom? Omdat het kan. ;)

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1183
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: versnellingsbakvraagjes

Berichtdoor JanTD5 » 12 Sep 2013, 12:39

Waad plug of niet, naast de waad plug zie je recht hoekige uitsparing deze is ook open. Hier door kan de "lekkage" ook weg lopen.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gebruikersavatar
JVos
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 Sep 2010, 11:02
Locatie: Nistelrode

Re: versnellingsbakvraagjes

Berichtdoor JVos » 12 Sep 2013, 12:56

Dat vierkante gat was me inderdaad ook al opgevallen. Maar dat is dan weer niet af te sluiten, de waadplug(gen) hebben dan weer niet zo veel nut, wel?
Bijlagen
gat naast pakking.jpg

Gebruikersavatar
JVos
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 Sep 2010, 11:02
Locatie: Nistelrode

Re: versnellingsbakvraagjes

Berichtdoor JVos » 12 Sep 2013, 13:00

In dit gat zou dus ook een waadplug moeten?

Waar is dat gat goed voor dan? tegen de tijd dat de olie er daar uit zou moeten ontsnappen zou de halve koppelingsplaat al onder de olie staan, toch?
Bijlagen
onderzijde versnellingsbak.jpg

Gebruikersavatar
JVos
Berichten: 82
Lid geworden op: 17 Sep 2010, 11:02
Locatie: Nistelrode

Re: versnellingsbakvraagjes

Berichtdoor JVos » 17 Sep 2013, 12:25

@roger, zo duidelijker wat ik bedoel?

Roger B.
Berichten: 10156
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: versnellingsbakvraagjes

Berichtdoor Roger B. » 17 Sep 2013, 13:54

Nee...kan me dat gat niet voor de geest halen
gone

conny
Berichten: 624
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: versnellingsbakvraagjes

Berichtdoor conny » 19 Sep 2013, 12:09

In dat gat waar niets in zit moet een zelfde "vierkante" bout als in dat andere gat. Waar dat vierkante spleetje voor is, weet ik ook niet.
Bij een 200tdi moet je in het vliegwiel een pennetje duwen als je de distributieriem wilt vervangen; misschien heeft die vierkante bout bij een td5 wel dezelfde functie. Die heeft echter een ketting, dus zal dat niet zo vaak nodig zijn. Is maar giswerk.

Verder lijkt het mij lekker als die gaten gewoon open zijn; de bagger kan erin, maar ook weer snel eruit. Dat wil je niet de hele tijd in dat vliegwielhuis.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten