Luchtvering discovery 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bas75
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 Sep 2016, 13:38

Re: Luchtvering discovery 3

Berichtdoor Bas75 » 21 Sep 2016, 07:04

Claris schreef:Dit gaat allang niet meer over de oorspronkelijke vraag van Bas75.

Dat maakt het zoeken in het techniek forum zo lastig, al die ballast die niets met het eigenlijke item te maken heeft waar je doorheen moet.

Clarissa


Helemaal eens Clarissa... :)

Ik ben nog steeds ''lost'' wat dit onderwerp betreft. De een zegt dat het normaal is dat ze iets zakken, de ander beweert stellig dat er dan wel een lek moet zijn. Gisteren gebeld met Bas van Slooten die er toch al een paar heeft langs zien komen en die zegt dat ze allemaal na een week stilstaan tot op de blokken zakken???

Ga vrijdag naar Leeuwenkamp 4x4, eens kijken wat die er van vinden. Voor wie het interesseert zal ik de uitkomst hier vermelden.

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 613
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: Luchtvering discovery 3

Berichtdoor Roger » 21 Sep 2016, 07:18

graag melden uiteraard.
alle info mbt een D3 is hier welkom wat mij betreft.
ik zou als ik jou was ook eens op het Engels forum kijken.
daar is een speciaal D3 forum en dat is enorm actief.

http://www.disco3.co.uk/forum/.

ik ga zelf wel even met plantenspuit aan de slag om te zien of ik wat wijzer word en meld de uitkomst hier ook.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
UNIC 75 PC camper 4x4 truck

Landmarcs
Berichten: 6256
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Luchtvering discovery 3

Berichtdoor Landmarcs » 21 Sep 2016, 10:00

Bas75 schreef:Ik ben nog steeds ''lost'' wat dit onderwerp betreft. De een zegt dat het normaal is dat ze iets zakken, de ander beweert stellig dat er dan wel een lek moet zijn. Gisteren gebeld met Bas van Slooten die er toch al een paar heeft langs zien komen en die zegt dat ze allemaal na een week stilstaan tot op de blokken zakken???

Ga vrijdag naar Leeuwenkamp 4x4, eens kijken wat die er van vinden. Voor wie het interesseert zal ik de uitkomst hier vermelden.


Misschien is het wel zo dat het "normaal" is dat een wat oudere Disco 3 hier of daar een lekje heeft.
Het is redelijk zeker dat Bas van Slooten niet de meest precieze, dealer bezoekende, klanten heeft, en veeleer klanten die een goedkoper onderhoud ambiëren. Wellicht is het onder die klanten "normaal" dat de auto vrij rap tot op de blokken zakt.

Ik had ook zo'n band: iedere paar weken was die zover leeggelopen dat ik eerst langs de luchtpomp moest. Met lucht erin bleef ie lang op spanning.
Vorig jaar toch de binnenband eens getest en dus gewoon een klein lekje dat onder spanning lang vrijwel dicht gedrukt werd.
Met name bij de luchtbalgen schijnt dit ook op te treden: ze lijken lucht te houden zolang ze onder spanning staan, het lekje wordt dan (vrijwel) dichtgedrukt.

Groeten MarcS

PS Als je even wat inschattingen doet mbt de inhoud van het lucht-veer-systeem en de werk-druk dan kan je eenvoudig berekenen hoeveel lucht er weglekt, en dus hoeveel de compressor extra moet werken, en ook hoeveel sneller een en ander en ook de luchtdroger problemen gaan geven.
Of te wel: wat er niet op zit kan ook niet stuk, en dat wat geen minimaal onderhoud krijgt gaat extra snel stuk.

Claris
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 Jun 2014, 14:35

Re: Luchtvering discovery 3

Berichtdoor Claris » 21 Sep 2016, 10:13

Ik heb een LRCH Magazine gevonden, nr 2 van 2014. Daarin een stukje van Rob Stewart over het luchtveersysteem van een Disco II.

Heb een stukje voor je overgetikt (kon niet scannen). Niet helemaal compleet maar misschien helpt t.
Clarissa.
Hieronder de tekst:
Als je geen lek gevonden hebt op de veerbalg maar je hoort wel de compressor lopen dan is het het meest waarschijnlijk dat één van de luchtleidingen naar de balg een lek vertoont. Dat komt relatief weinig voor maar het is niet onmogelijk.
Ook hier zul je met zeepsop of ‘lekzoek spray’ de oorzaak van het probleem wel vinden.
De leidingen zijn niet los verkrijgbaar. Je zult het hele luchtleiding traject moeten vervangen. Dat heeft partnumber RQM100012.

Als je geen zichtbaar lek kunt vinden en de ene kant van de auto staat toch hoger dan de ander kant dan is dat meestal een teken dat er een hoogtesensor stuk is gegaan. (part nr. RQH100030).
In zo’n geval zou ik zelf helemaal niet meer in de auto gaan rijden. Teveel druk in de veerbalg is een ernstige situatie. Daarbij krijgen de compressor en het kleppenblok onjuiste informatie van de regeleenheid via de sensor. Daardoor zal het systeem de balg blijven oppompen.
Als die ontploft dan is dat in Maastricht te horen en de resten van de veerbalg zullen tot in Groningen te vinden zijn.

Claris
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 Jun 2014, 14:35

Re: Luchtvering discovery 3

Berichtdoor Claris » 21 Sep 2016, 10:20

En het stuk wat eigenlijk aan het begin staat:

Nou zou het Land Rover niet zijn als er niet een paar specifieke eigenschappen ingebouwd waren.
Hoewel het veersysteem behoorlijk robuust is beginnen de veerbalgen toch tekenen van poreusheid te vertonen al ze zo’n vijf jaar oud zijn. Dat is de reden waarom Land Rover aanbeveelt om ze paarsgewijs iedere vijf jaar te vervangen.

Het meest voorkomende probleem is dat de auto wegzakt aan de achterzijde. Meestal aan de rechterkant en ’s nachts. Als je dan ’s morgens naar de auto loopt dan lijkt het eerst dat er een band leeg staat maar in feite is er dan een veerbalg lek.

Met dank aan Rob Stewart van het magazine dus.
(en aan tante Claris die nog steeds het typen niet verleerd is)

groetjes,

Clarissa

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5628
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Luchtvering discovery 3

Berichtdoor Edward » 21 Sep 2016, 10:50

Landmarcs schreef:Misschien is het wel zo dat het "normaal" is dat een wat oudere Disco 3 hier of daar een lekje heeft.
Het is redelijk zeker dat Bas van Slooten niet de meest precieze, dealer bezoekende, klanten heeft, en veeleer klanten die een goedkoper onderhoud ambiëren. Wellicht is het onder die klanten "normaal" dat de auto vrij rap tot op de blokken zakt.


Groeten MarcS



Precies! Het feit dat 90% van alle Land Rovers olie lekt wil niet zeggen dat dat ook nodig is! :shock: :shock:

Bij de meeste specialisten wordt geen zak aan onderhoud gedaan aan het luchtsysteem, net zo min als aan bv Ace.

Dat wil nog niet zeggen dat het zo hoort....... :shock: :shock:

Het hangt er gewoon vanaf of je je wagen net rijdend wilt hebben of gewoon goed in orde.

En met commentaren van mensen over off topic gaan zou ik wat kunnen als het mensen zijn die een structurele bijdrage leveren ipv incidenteel een keer reageren en dan meteen klachten hebben.............
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl

Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa '04

Bas75
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 Sep 2016, 13:38

Re: Luchtvering discovery 3

Berichtdoor Bas75 » 23 Sep 2016, 15:07

Vanochtend even bij Leeuwenkamp geweest in Purmerend. Systeem nagelopen geen fouten, maar moet opnieuw worden gekalibreerd, daarmee is het hoogteverschil verholpen. Valt gelukkig allemaal mee dus.

Dutchhills
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 Jan 2014, 15:34

Re: Luchtvering discovery 3

Berichtdoor Dutchhills » 25 Sep 2016, 10:59

Als je D3 niet zakt maar alleen scheef stond helpt herkalibreren van de luchtvering zeker.

Het luchtsysteem geeft overigens geen fouten bij lekkage, alleen aan de compressor kant zoals oververhitting of dat de luchttank niet snel genoeg gevuld wordt krijg je een melding.
Dus vooralsnog werkt je compressor nog zoals zou moeten als er geen fouten zijn. Dat is ook wat waard. :D

Even over het zakken:

Een correct werkend luchtveringsysteem hoort niet te zakken, niet in 1 dag, 1 week of pas na maanden! Zakt het wel dan heb je ergens een lek, hoe klein dan misschien ook.

Nog een kleine aanvulling over de firma van Slooten, zelden een bedrijf meegemaakt waar ik zoveel onkunde heb gezien en onzin heb gehoord over moderne landrovers. En goedkoop zijn ze al helemaal niet...
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

ludo
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 Apr 2015, 20:30

Re: Luchtvering discovery 3

Berichtdoor ludo » 02 Jan 2019, 21:09

hi

Mijn Disco 3 uit 2008 staat af en toe helemaal op zn hoogste stand geeft dan uiteraard ook storingslampje rood....daarna zakt hij weer, en wordt displaylampje geel...
Uitgelezen bij een garage...compressor vd de luchtvering kapot, een klep zei hij..359 euro bij Aerosus....plus 2 uur arbeid..

Kan dit verhaal beetje kloppen ?


gr
lu
Disco 3 uit 2008. 205.000 op de teller

Dutchhills
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 Jan 2014, 15:34

Re: Luchtvering discovery 3

Berichtdoor Dutchhills » 14 Jan 2019, 15:47

Je kunt beter een nieuwe post aanmaken met je vraag dan deze hele oude post nieuw leven in blazen.

Maar...

Als je compressor kapot is of gaat krijg je meestal een melding in de trant van "slow rising, pressure to low". En je zal merken dat hij vaak aan slaat en lang draait. Ik heb nog nooit gehoord dat hij dan de auto in off road of extended hight set, daarvoor moet hij namelijk eerst de hele luchttank vullen en ook weer navullen. Lijkt me meer dat een of meerdere van de hoogtesensoren niet goed werken.
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten